صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بررسی مرکز ملی فضای مجازی نشان داد

مسدود بودن ۹۰ درصد خدمات «آمازون» برای کاربران ایرانی

مرکز ملی فضای مجازی با بررسی وضعیت سرویس‌دهنده آمریکایی «آمازون» در ایران، اعلام کرد که این شرکت ۹۰ درصد خدمات خود را از دسترس ایرانیان خارج کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، در ادامه تحریم‌های علیه ایران از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات دنیا، مرکز ملی فضای مجازی، وضعیت خدمات‌دهی شرکت «آمازون» در ایران را تشریح کرد.
«آمازون» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک دنیا و بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی آنلاین جهان محسوب می‌شود که انواع خدمات بازی‌های رایانه‌ای، فروش کتاب، فروش اینترنتی و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی را در سراسر دنیا ارائه می‌دهد.
این شرکت آمریکایی به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی دنیا، دسترسی کاربران ایرانی را به ۹۰ درصد خدماتش مسدود کرده و تنها ۱۰ درصد خدمات این شرکت در ایران، فعال است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۱۳ مدل سرویس از سوی «آمازون» ارائه می‌شود که شامل ۹۴ سرویس زیرساختی برای توسعه‌دهندگان سیستم، ۶ سرویس شخصی، ۲ خدمت محتوایی و ۱۱ خدمت مرتبط با تجارت الکترونیکی می‌شود.
این در حالی است که از این تعداد خدمات، ۹۳ خدمت زیرساختی برای کاربران ایرانی مسدود و تنها یک سرویس زیرساختی برای توسعه‌دهندگان ایرانی فعال است. در همین حال ۳ سرویس شخصی برای ایرانی‌ها مسدود و ۳ سرویس در این قالب، قابل دسترسی است.
از سوی دیگر از تعداد سرویس‌های تجارت الکترونیک آمازون نیز، تنها ۵ سرویس این سرویس‌دهنده برای کاربران ایرانی فعال بوده و ۶ سرویس دیگر در ایران مسدود است. از میان سرویس‌هایی که بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان به کاربران ایرانی ارائه می‌دهد، ۲ سرویس محتوایی فعال است.
براین اساس برآورد شده است که به‌رغم آنکه ۱۰۰ درصد خدمات محتوایی این سرویس‌دهنده برای کاربران ایرانی فعال است اما ۱۰۰ درصد خدمات زیرساختی این شرکت برای توسعه‌دهندگان سیستم در ایران مسدود و غیرفعال است.
از سوی دیگر، ۵۰ درصد خدمات تجارت الکترونیکی آمازون برای کاربران ایرانی و نیز ۲۵ درصد خدمات شخصی این سرویس‌دهنده، برای ایرانی‌ها مسدود و غیرفعال است. ۷۵ درصد خدمات شخصی آمازون در دسترس کاربران ایرانی است.