صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» لزوم حمایت‌های بیمه‌ای و مالیاتی را بررسی می‌کند

نقشه راه توسعه اقتصاد مجازی

وضعیت کسب‌وکارهای مجازی که جرقه افتتاح آنها در کشور زده شده است، نشان می‌دهد با وجود فشارها هم مسئولان و هم مردم اعتقاد راسخی به آنها به‌ویژه برای اشتغالزایی قشر تحصیل‌کرده و جوان دارند....
ثمانه نادری
وضعیت کسب‌وکارهای مجازی که جرقه افتتاح آنها در کشور زده شده است، نشان می‌دهد با وجود فشارها هم مسئولان و هم مردم اعتقاد راسخی به آنها به‌ویژه برای اشتغالزایی قشر تحصیل‌کرده و جوان دارند و در این راه واکنش‌های مخالفان بی‌تاثیر خواهد بود.
به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی‌های موجود نشان می‌دهد ترس و واهمه از توسعه این مدل کسب‌وکار که زمانی تابوی کسب‌وکارهای سنتی بود، ریخته شده است. همان طور که در سیاست‌های مسئولان و نهادهای بالادستی برای اشتغالزایی ظرفیت این نهادها در نظر گرفته شده است، حال نه صرفا برای پذیرش آنها در جامعه به عنوان عنصر اساسی رشد اقتصادی، بلکه برای حمایت‌های بیمه‌ای و مالیاتی از آنها نیز به گفته مسئولان، لازم است جامعه را مهیا کرد. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا 1.5 درصد اشتغال این حوزه قابل توسعه است.
در همین رابطه عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای باعث خواهد شد دغدغه جوانان فعال این بخش تا حد زیادی مرتفع شود، گفت: دولت می‌تواند با معافیت‌های اینچنینی به حمایت از کسب‌وکارهای مجازی بپردازد.
فرشاد وکیل‌زاده افزود: اعمال معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای هیچ‌گونه فشار مالی بر دولت وارد نخواهد کرد زیرا بیشتر استارت‌آپ‌ها در سال‌های نخستین خود زیان‌ده هستند. بنابراین مالیاتی به آنها تعلق نخواهد گرفت، اما این مساله باعث خواهد شد دغدغه جوانان فعال این بخش تا حد زیادی مرتفع شود.
اصغر مشبکی، استاد دانشگاه:
تشویق کسب‌وکارهای مجازی براساس نوع عملکرد آنها

 با توجه به اینکه کسب‌وکارهای مجازی به صورت استارت‌آپ نوظهور تشکیل می‌شوند و سرمایه آنها نیز عمدتا فکری است نه فیزیکی، بنابراین شرایط آنها می‌طلبد دولت تا حدودی کمک‌های مالیاتی خود را به آنها تخصیص داده و حتی خیلی بیشتر از سایر کسب‌وکارها آنها را مورد حمایت قرار بدهد، چراکه آنها بازدهی بالایی دارند و سرمایه کمی می‌خواهند و به اقتضای شرایط موجود و رشد تکنولوژی نیاز به استفاده از خلاقیت آنها ست. دادن مشوق مالیاتی به آنها نیز باید موثر باشد. همان طور که دولت این کمک‌ها را تاکنون از آنها به شکل‌های مختلفی کرده و می‌کند. بنابراین این تشویق مالیاتی می‌تواند موثر باشد، اما اینکه چه عواملی می‌تواند در رشد آنها موثر باشد، در اولویت قرار دادن آنهاست. برای مثال کشورهای غربی هم از این طریق از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنند. دولت‌ها معمولا در10 سال اول از استارت‌آپ ها و شرکت‌هایی که کارشان جنبه علمی دارد، مالیات نمی‌گیرند و آنها را معاف می‌کنند، مثل امتیازی که به بخش‌های مناطق آزاد پرداخت می‌شود. دولت می‌تواند در این حوزه تشویق‌های مالیاتی را انجام بدهد و براساس خروجی و نوع عملکرد آنها این مشوق‌ها را در نظر بگیرد، چون بعضی از آنها موفق نیستند. تنها در حد یکی دو سه سال پروژه را پیش می‌برند، اما نمی‌توانند موفق باشند.
بر اساس نوع عملکرد این شرکت‌ها می‌توان آنها را ظرف 3، 5 و 10 سال مورد حمایت قرار داد.