صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

قهر شاسی بلندها با داخلی‌سازی

خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است،
مجتبی کاوه
خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است، نه تنها ثروتمندان، بلکه طبقه متوسط نوکیسه نیز استقبال زیادی از آنها می‌کند. در مقابل، صنعت خودروسازی ایران روی خوشی به شاسی‌بلندها نشان نمی‌دهد و تلاش‌هایی که برای داخلی‌سازی این خودروها در کشور می‌شود، تاکنون بی‌سرانجام مانده است. برخی کارشناسان معتقدند داخلی‌سازی شاسی‌بلندها با توجه به تیراژ محدودی که دارند، برای خودروسازان صرفه ندارد، اما برخی دیگر دلایلی غیر از صرفه اقتصادی را در این زمینه دخیل می‌دانند. 
 
سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی شاسی‌بلندها توجیه ندارد
داخلی‌سازی یک خودرو نیازمند پیش‌زمینه‌ها و شرایطی است که درباره خودروهای شاسی‌بلند این شرایط وجود ندارد و به همین دلیل تاکنون شاهد تلاش جدی برای داخلی‌سازی خودروهای شاسی‌بلند در ایران نبوده‌ایم. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» می‌گوید: اگر در تعریف داخلی‌سازی به این قائل باشیم که چنانچه کمتر از 30 درصد قطعات یک خودرو داخلی باشد، داخلی‌سازی انجام نشده، در این صورت تقریبا هیچ خودروی شاسی‌بلندی در کشور ما داخلی‌سازی نشده است. احمد نعمت‌بخش می‌افزاید: این موضوع یک علت پایه دارد و آن این است که تقاضای این خودروها به تعدادی نیست که تیراژ تولید بالا برود و سرمایه‌گذاری را توجیه‌پذیر کند. البته طی سال‌های اخیر شاهد استقبال بیشتر طبقات مختلف مردم از این خودروها هستیم و شاید با ادامه این روند سرمایه‌گذاران به تدریج به طرف داخلی‌سازی هم حرکت کنند. 
 
سود واردات مانع داخلی‌سازی شاسی‌بلندهاست
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه سود واردات، کلید علت داخلی‌سازی نشدن بسیاری از محصولات صنعتی در ایران است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی ما برای محصولات کم‌ریسک‌تر هم تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری و ایجاد زنجیره تولید ندارند و طبعا برای محصولات کم‌تیراژ هم بیشتر تمایل به واردات دارند. داود زارعی با اشاره به واردات مستمر 5 مدل خودروی شاسی‌بلند کره‌ای، دو مدل خودروی شاسی‌بلند چینی، 3 مدل خودروی شاسی‌بلند ژاپنی و همچنین واردات جسته و گریخته مدل‌های مختلف شاسی‌بلند اروپایی به کشور افزود: واردات این خودروها عموما به صورت آماده و حدود 30 درصد هم به صورت ckd انجام می‌شود و کمترین تلاشی برای مذاکره با تولیدکنندگان برای ایجاد خط تولید در ایران یا استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی طی یک دهه اخیر انجام نشده است. وی ورود نهادهایی همچون مجلس به قراردادهای واردات خودروهای شاسی‌بلند را خوستار شد و تصریح کرد: ادامه واردات این خودروها به صورتی که تاکنون انجام شده، دستاورد و حاصلی برای صنعت کشور ما ندارد و سود تولید نصیب کشورهای مبدا و سود واردات هم به جیب واردکنندگان می‌رود، در حالی که بازار کشور ما هم بدون دریافت امتیاز خاصی به تسخیر خارجی‌ها در می‌آید. زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به بازار رو به گسترش خودروهای شاسی‌بلند قطعا این وضعیت نیازمند رسیدگی و تغییر است.