چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

صنعت فولاد چشم‌انتظار رونق ساخت‌وساز

صنعت فولاد جزو صنایع مادر به شمار می‌رود و رونق این صنعت در رشد زنجیره تولید صنایع پایین‌دستی حائز اهمیت است.
مجتبی کاوه
صنعت فولاد جزو صنایع مادر به شمار می‌رود و رونق این صنعت در رشد زنجیره تولید صنایع پایین‌دستی حائز اهمیت است.
به گزارش کسب و کار نیوز، آمارهایی که توسط مسئولان وزارت صنعت بیان می‌شود، نشان‌دهنده افزایش پلکانی ظرفیت تولید طی سال گذشته و امسال است، ضمن آنکه در صادرات فولاد نیز کشور ما، هم طی سال گذشته و هم در 5 ماهه سال جاری وضعیت رو به رشدی را تجربه می‌کند. کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت فولاد معتقدند افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخل و افزایش تولید صنایع پایین‌دستی فولاد مثل خودرو را می‌توان از نشانه‌های رونق این صنعت به شمار آورد. با این حال صنعت فولاد هنوز چشم‌انتظار سیگنال‌های مثبت از بخش ساخت‌وساز است.
خروج طرح‌های فولادی از رکود با مشارکت بخش خصوصی
یک مقام مسئول راه‌اندازی طرح‌های استانی فولاد با کمک بخش خصوصی را مهم‌ترین اقدام دولت در صنعت فولاد طی سال گذشته و سال جاری دانست و در این باره به «کسب‌وکار» گفت: اجرای طرح‌های استانی فولاد در دولت گذشته استارت خورد، ولی به دلیل ضعف‌های مدیریتی و نبود برنامه مشخص این طرح‌ها تقریبا متوقف شده بود. مهدی کرباسیان با بیان اینکه ابتکار مشارکت با بخش خصوصی که در دولت یازدهم مطرح شد، توانست این طرح‌ها را از رکود خارج کند، افزود: ناهماهنگی‌های بسیاری در پروژه‌های استانی فولاد ایجاد شده بود، اما با تلاش‌های انجام‌شده و تامین بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها، موانع پیش‌رو برطرف شد. وی خروجی این طرح‌ها را تکمیل نیازهای زنجیره تولید در صنایع پایین‌دستی دانست و تصریح کرد: چشم‌انداز رونق صنعت فولاد به خوبی قابل مشاهده است و افزایش ظرفیت تولید تا مقیاس
40 میلیون تن با جدیت پیگیری می‌شود.
هدف‌گذاری تولید 22 میلیون تن فولاد در سال جاری
مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه میزان تولید فولاد خام کشور سال گذشته 18.5 میلیون تن بود، گفت: برای سال جاری تولید 22 میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده و با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته این رقم در سال 1399 به 40 میلیون تن خواهد رسید. میکائیل عظیمی افزود: تلاش وزارت صنعت بر این است که در مسیر تکمیل زنجیره و طرح جامع فولاد حرکت کند و با تجمیع واحدهای کوچک صنایع معدنی فلزی، هم در حوزه صادرات و هم کاهش قیمت تمام‌شده به موفقیت برسد.
تحلیل افزایش قیمت در بازار محصولات فولادی
یک کارشناس صنعت فولاد نیز با بیان اینکه نشانه‌های رونق صنعت فولاد در صنایع پایین‌دستی قابل مشاهده است، به «کسب‌وکار» گفت: افزایش قیمت در بازار تولیدات فولادی از جمله شمش، میلگرد و تیرآهن طی ماه‌های اخیر، بخشی تحت‌تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی بوده، اما بخشی نیز به دلیل افزایش تقاضا اتفاق افتاده است. عباس بیگلو با اشاره به افزایش تولید خودرو در 5 ماهه ابتدای سال جاری افزود: به غیر از خودرو صنایع دیگر مثل لوازم‌خانگی نیز با افزایش تولید مواجه شده‌اند و نیاز بازار داخلی به محصولات فولادی از قبیل انواع ورق را تقویت کرده‌اند. این کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه هنوز تحرک قابل قبولی در بخش ساخت‌وساز به چشم نمی‌خورد، تصریح کرد: طرح‌های فولادی راه‌اندازی شده، بازار محصولات فولادی را رقابتی‌تر کرده‌اند و زنجیره تامین محصولات فولادی اکنون بهتر عمل می‌کند، اما فعالان بازار فولاد همچنان چشم‌انتظار تحرک و رونق بخش ساخت‌وساز هستند تا رونق بیشتری در صنعت فولاد ایجاد شود.