صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ضرورت ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی به صنایع گزارش می‌دهد

فرسودگی ماشین آلات صنعت چاپ

در ایران به‌طور معمول برای صنایع بودجه‌هایی مناسب و درخور آنها تعیین نمی‌شود و اختصاص نمی‌یابد.
شایلی قرایی
در ایران به‌طور معمول برای صنایع بودجه‌هایی مناسب و درخور آنها تعیین نمی‌شود و اختصاص نمی‌یابد. صنعت چاپ نیز از آن دسته صنایعی است که بودجه و سرمایه‌‌گذاری لازم در آن صورت نگرفته و جایگاه واقعی این صنعت به علت مشکلات عدیده‌ای که سال‌هاست با آن دست به گریبان بوده، تنزل پیدا کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر درآمد صنعت چاپ و بسته‌بندی جهان افزون بر یک هزار میلیارد دلار در سال است که لازم است در کشور از این صنعت حمایت شود. همچنین رشد صنعت مورد نظر در دنیا سالانه 7 درصد است و صنعت چاپ زمینه‌ساز وقوع بسیاری از تحولات در جهان بوده و در حال حاضر نیز بخش عظیمی از درآمدهای کشورهای مختلف جهان را به خود اختصاص داده است. این صنعت از جمله مهم‌ترین صنایع در جهان به شمار می‌رود، به گونه‌ای که برخی از کشورهای پیشرفته صنعت مزبور را در اولویت‌های اصلی فعالیت‌های خود تعریف و بودجه‌های بسیاری را صرف این مهم می‌کنند. رویه سرمایه‌گذاری در کشور در چند سال گذشته به سبب نبود سرمایه کافی و تسهیلات مناسب بانکی با مشکلات اساسی مواجه شده است.
 این صنعت از نظر تجهیزات رشد مناسبی را تجربه کرده و بخش خصوصی توانسته سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در زمینه‌های تکنولوژیکی و فنی انجام دهد.
صنعت چاپ با 50 هزار شاغل می‌تواند نقطه قابل توجه اقتصاد باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه اظهار داشته که چاپ در درون خود گردش مالی نزدیک به 800 میلیارد دلار در جهان دارد و نقش پررنگی در صنعت بازی می‌کند، بنابراین چاپ امروز به عنوان یک فرافرهنگ، فراهنر و فراصنعت جایگاه مهم و اساسی در تمام حوزه‌های زندگی بشر بر عهده دارد و هر روز که می‌گذرد، بر اهمیت آن در این 3 حوزه افزوده می‌شود. تمام این مسائل ایجاب می‌کند که صنعت چاپ و حوزه‌های فرهنگی چاپ را جدی بگیریم، حوزه چاپ با حدود 5 هزار مجوز در ایران و 50 هزار شاغل مستقیم و ده‌ها هزار شاغل غیر مستقیم می‌تواند یکی از نقطه‌های قابل توجه در حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد باشد.
عباس صالحی معتقد است که طی سال‌های اخیر اتفاقاتی افتاده که گام‌های رو به جلو در این صنعت و بهبود وضعیت آن را نشان می‌دهد. ما شاهد روند نزولی واردات محصولات هستیم که البته راضی‌کننده نیست، زیرا ما ظرفیت‌های قابل توجهی داریم و بسترهایی فراهم است که باید فرصت‌های ازدست‌رفته را جبران کنیم و دست به خلق فرصت‌های تازه در این حوزه بزنیم، اینکه در سال 94 واردات محصولات چاپی 144 هزار تن بوده و در سال 95 این میزان به 84 هزار تن رسیده و حدود 60 هزار تن کاهش را در واردات محصولات چاپی شاهد هستیم، اتفاق مبارکی است. ما هم‌اکنون به مرز 10 هزار تن صادرات محصولات چاپی رسیده‌ایم و در حوزه‌های تخصصی، صنعتی و هوشمند، مزیت‌های خوبی پیدا کرده‌ایم؛ اما اتفاقات با آنچه باید باشد، فاصله زیادی دارد. فرصت‌هایی که در کشوری به پهنای ایران وجود دارد، نشان می‌دهد که صنعت چاپ ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و می‌توانیم در جهان برای خود بازاری باز کنیم. رفع موانع کسب‌وکار، تسهیل قوانین و نکات دیگر از این قبیل در این حوزه می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. وی افزود: با توجه به شرایط ساختاری که در ارشاد داشتیم، این احساس وجود داشت که ساختار صنعت چاپ نیاز به اصلاح دارد. به همین منظور پژوهش‌های قابل توجهی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که وزارت فرهنگ به تنهایی نمی‌تواند این فراصنعت را با تمام ظرفیت‌هایش متکفل باشد و استعدادهای این حوزه بسیار زیاد است که با یاری جنتی، وزیر وقت ارشاد و با نامه‌نگاری‌هایی که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، طی ماه‌های اخیر شاهد تغییر ساختار در تعامل با صنعت چاپ بوده‌ایم.
ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات صنعت چاپ
عماد قلی‌پور، کارشناس صنعت چاپ و بسته‌بندی

امروزه با توجه به شرایط حاکم بر کشور صنعت چاپ نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. یکی از این مشکلات، فرسوده بودن دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ است که ضرورت دارد تعویض و نوسازی این دستگاه‌ها در اولویت قرار بگیرند. البته نمی‌توان منکر تلاش‌هایی شد که برای به‌روزرسانی دستگاه‌ها در کشور انجام شده است، اما باید اشاره شود که این مقدار اصلا کافی نیست و باید ماشین‌آلات که رکن اساسی صنعت چاپ‌ هستند، به‌طور کلی با ماشین‌آلاتی که مجهز به بالاترین فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا هستند، جایگزین شوند. پایین بودن نقدینگی چاپخانه‌ها نیز از دیگر معضلات این صنعت است. دولت باید با دادن تسهیلات کم‌بهره و با بازپرداخت بلندمدت، زمینه را برای به‌روزرسانی تجهیزات صنعت چاپ فراهم کند.
از سوی دیگر، موضوع مهم دیگری که این صنعت را آزار می‌دهد دریافت مالیات از چاپخانه‌داران است که متاسفانه در حال حاضر برمبنای میزان درآمد و کارشناسی‌های دقیق نیست. متاسفانه اکنون چنین نیست و مالیات‌هایی سرسام‌آور و بدون نظر کارشناسی، از اهالی چاپ دریافت می‌شود که نوعی اجحاف در حق آنها محسوب می‌شود.
در حوزه قیمت تمام‌شده نتوانستیم وارد گود رقابت شویم
بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران و دبیر اتحادیه چاپخانه‌داران

صنعت چاپ و بسته‌بندی امروز در زمره صنایع بزرگ درآمدزا و به عنوان سومین صنعت در جهان جای گرفته است، اما این صنعت امروز برای رشد و توسعه اساسی نیازمند حمایت، تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی، رفع موانع کسب‌وکار، توجه به مقوله صادرات و افزایش آن و مواردی از این دست است. امروز عدم رشد قابل توجه میزان صادرات در صنعت چاپ قابل تامل است. دلیل این موضوع قیمت تمام‌شده اقلام چاپی در کشور ماست. از آنجا که در این چند سال شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی از سوی بخش خصوصی در بخش‌های مختلف چاپ و مخصوصا به‌روز کردن ماشین‌آلات و تکنولوژی لیبلی بوده‌ایم، واردات این بخش کاهش داشته است.
در حوزه صادرات هر چند با افزایش همراه بوده، اما نه به میزانی که مدعی شویم توانسته‌‌ایم بازاری را برای ایران کسب کنیم یا بخش عمده‌ای از بازار فلان کشور را به خود اختصاص دهیم. در حوزه صادرات فعالان صنعت چاپ به صورت مقطعی مشغول هستند، ولی با توجه به اینکه قیمت تمام‌شده مواد اولیه ما بنابر رویکرد دولت در زمینه دریافت عوارض و حقوق ورودی گمرکی بالا بوده و از آنجا که دولت به واسطه همین عوارضات گمرکی درآمدزایی می‌کند و می‌خواهد تولید داخل را با اتکا به همین عوارض‌ها حمایت کند، نتوانسته‌ایم در حوزه قیمت تمام‌شده به صورت جدی در منطقه وارد گود رقابت شویم، چه برسد در سطح جهان.
البته در برخی موارد مثل چاپ و بسته‌بندی‌های پلیمری یا همان لفاف‌های بسته‌بندی توانسته‌ایم افزایش صادرات داشته باشیم، آن هم به این دلیل که مواد اولیه‌اش در داخل تولید می‌شود. ولی باز هم این تولیدات هم آنقدر صادرات نداشته‌اند که مدعی شویم بخشی از بازار منطقه را برای ایران کسب کرده‌ایم.