صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بادام‌کاران بی نصیب از سود مناسب

قطب تولید بادام کشور کارخانه فرآوری ندارد

شهرکرد- نبود کارخانه فرآوری بادام در استان چهارمحال و بختیاری سبب شده است که بیشترین سود از تولید بادام در جیب دلالان و تاجران برود و سود کمی نصیب باغداران شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، مهمترین محصول باغی چهارمحال و بختیاری بادام است و توانسته با تولید بیشترین بادام در کشور برای ۹ سال متوالی رتبه اول کشور را در تولید این محصول کسب کند.
سالانه حدود ۲۴ هزار تن انواع مختلف بادام در این استان تولید می شود و بخش قابل توجهی از آن در خود کشور مصرف می شود و بخشی دیگر نیز صادر می شود.
بیشترین باغات بادام در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این شهرستان مهمترین شهرستان تولید کننده بادام کشور به شمار می رود.
در حالی که این استان قطب تولید بادام کشور به شمار می رود و بیشترین میزان بادام کشور را تولید می کند اما صنایع تبدیلی و فرآوری در این زمینه ندارد و تاجران و دلالان با خرید بادام بیشترین سود را از تولید بادام در این استان  کسب می کنند و سود کمی نصیب باغداران این استان می شود.
 هم اکنون تاجران با خریدبادام باغداران چهارمحالی و صادرات آن به ویژه کشور هند از سود قابل توجهی بهره مند می شوند و بادام این استان در کشور های دیگر فرآوری می شود و با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسد.
در حال حاضر باغداران مجبور هستند برای پرداخت هزینه هایی که در طول شش ماه اول سال برای تولید بادام انجام داده اند، بادام را به واسطه ها و دلالان با قیمت های پایین بفروشند
یکی از باغداران چهارمحالی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بادام یکی از مهمترین محصولات باغی کشور به شمار می رودکه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.
علی مرادی بیان کرد: برای تولید بادام توسط باغداران زحمات بسیار زیاد کشیده می شود و هزینه های بسیاری زیادی پرداخت می شود که متاسفانه باغدار از تولید بادام درآمد بسیاری پایینی دارد.
وی اظهار داشت: باغدار شش ماه از سال به پرورش و نگهداری از درختان می پردازد و  کلیه مراحل آبیاری، کود دهی، هرس، مراقب از درخت برای جلوگیری از سرمازدگی، برداشت محصول، پوست کنی و... را انجام می دهد و این در حالی است که سود حاصل از تولید عاید دلالان و تاجران می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر باغداران مجبور هستند برای پرداخت هزینه هایی که در طول شش ماه اول سال برای تولید بادام انجام داده اند، بادام را به واسطه ها و دلالان با قیمت های پایین بفروشند.
وی با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی در استان از مهمترین عوامل کمتر شدن سود باغداران به شمار می رود، اظهار داشت: باید زمینه برای احداث واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی در این استان فراهم شود.
باید از خام فروشی و فرآوری نشدن محصولات باغی در سطح استان جلوگیری شود و تلاش شود که از ظرفیت های مختلف برای توسعه بیشتر این بخش بهره گرفت.
کارشناس ارشد بخش کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو  اظهار داشت: بادام از مهمترین محصولات تولیدی بخش باغبانی در یک کشور به شمار می رود.
علی حسینی عنوان کرد:  هم اکنون تولید بادام در سطح کشور سال به سال در حال افزایش است و این امر آینده بسیاری خوبی را در این بخش رقم خواهد زد.
وی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری توانسته است با بهره گیری از ظرفیت های آب و خاک و شرایط آب و هوایی مناسب باغات بادام را توسعه دهد و به قطب تولید بادام کشور تبدیل شود.
وی اظهار داشت: از این ظرفیت در استان چهارمحال و بختیاری به خوبی بهره گرفته شده است اما بهر گیری کامل در این بخش در پی توسعه بخش صنعت در کنار توسعه بخش باغداری محقق می شود.
این کارشناس بخش کشاورزی گفت: اگر واحدهای فرآوری در کنار باغات قرار گیرد شاهد توسعه کامل در این بخش هستیم و جدا از افزایش درآمد شاید ایجاد اشتغال وکاهش نرخ بیکاری در منطقه هستیم.
وی تاکید کرد: باید از خام فروشی و فرآوری نشدن محصولات باغی در سطح استان جلوگیری شود و تلاش شود که از ظرفیت های مختلف برای توسعه بیشتر این بخش بهره گرفت.
وی تاکید کرد: باید با جذب سرمایه گذار در بخش توسعه واحدهای صنعتی فرآوری محصولات حرکت کرد و با بسته بندی کردن محصولات زمینه ایجاد ارزش افزوده بالاتر و درآمد بیشتر را در سطح استان فراهم کرد.
نبود صنایع تبدیلی و فرآوری از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی درچهارمحال و بختیاری است
مدیر کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی و فرآوری از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی درچهارمحال و بختیاری است، اظهار داشت: باید زمینه برای توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری در این استان فراهم شود.
ذبیح الله عنوان کرد: با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری زمینه برای توسعه بخش کشاورزی در این استان فراهم شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری زمینه را برای توسعه بخش کشاورزی از جمله توسعه باغات بادام در این استان فراهم می کند و موجب ایجاد اشتغال بیشتر بخش کشاورزی می شود.
وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری بزرگترین تولید کننده بادام کشور است که جذب سرمایه گذاری برای توسعه واحدهای فرآوری محصولات بادام در این استان ضروری است.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با تلاش های انجام شده چهار طرح صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی درچهارمحال و بختیاری راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: این طرح های صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی با سرمایه گذاری ۱۲۵ میلیارد ریال راه اندازی شده است.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: این طرح های بخش کشاورزی زمینه اشتغال ۴۲ نفر را در این استان فراهم کرده است.
بادام رقم مامایی تولیدی این منطقه به واسطه داشتن کیفیت بالا بازار پسندی جهانی دارد
فرماندار شهرستان سامان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیشترین باغات بادام استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان واقع است، عنوان کرد: بادام رقم مامایی تولیدی این منطقه به واسطه داشتن کیفیت بالا بازار پسندی جهانی دارد.
سعید صالحی عنوان کرد: هم اکنون بخش قابل توجهی از محصولات بادام این منطقه توسط تاجران به خارج از کشور صادر می شود.
وی اظهار داشت: نبود صنایع تبدیلی در شهرستان سامان از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی به شمار می رود.
فرماندار شهرستان سامان ادامه داد: فعال سازی واحد های صنایع تبدیلی و فراوری در این منطقه نقش مهمی در کاهش ضایعات میوه و افزایش اشتغال خواهد داشت.
وی ادامه داد: بسته بندی کردن بادام در این منطقه و عرضه آن در سطح کشور و همچنین صادرات آن نقش مهمی در افزایش درآمد کشاورز خواهد داشت.
۲۴ هزار تن بادام در سطح استان چهارمحال و بختیاری تولید شد
 مدیر باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: در سالجاری ۲۴ هزار تن بادام در سطح استان چهارمحال و بختیاری تولید شد.
ابراهیم شیروانی عنوان کرد: این میزان بادام ازسطح ۱۲ هزار هکتار باغ بادام در چهارمحال و بختیاری برداشت شده است.
وی با اشاره به اینکه چهارمحال وبختیاری برای نهمین سال متوالی رتبه نخست را در تولید بادام آبی کشور کسب کرد، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام کشور است که بیشترین میزان بادام این استان در دو شهرستان سامان و بن تولید می شود.
وی ادامه داد: هشت هزار باغدار در شهرستان های بن و سامان در زمینه تولید بادام فعالیت می کنند.
مدیر باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ارقام تولیدی بادام چهارمحال و بختیاری شامل مامایی، سنگی، سفید، ربیع وشاهرودی است.