صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

تمهیدات حمل و نقلی سفر اربعین

تا شروع بزرگ‌ترین سفر سالانه کشور و یکی از بزرگ‌ترین سفرهای گروهی جهان زمان زیادی باقی مانده، ولی تمهیدات انجام این تردد میلیونی از چند روز پیش آغاز شده است.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، تا شروع بزرگ‌ترین سفر سالانه کشور و یکی از بزرگ‌ترین سفرهای گروهی جهان زمان زیادی باقی مانده، ولی تمهیدات انجام این تردد میلیونی از چند روز پیش آغاز شده است. این سفر که بخش‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی را به خدمت می‌گیرد، هر سال گسترده‌تر از سال قبل تکرار می‌شود، اما معضلاتی نیز دارد که ترجیع‌بند گزارش‌های هر سال این سفر است.
سنگینی سفر اربعین روی دوش جاده‌ها
جاده، در حمل‌ونقل مسافران به سه پایانه مرزی بیشترین سهم را دارد و به همین دلیل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یکی از ارکان مدیریت این سفر به شمار می‌رود. داود کشاورزیان رئیس این سازمان، در توضیح ویژگی‌های تردد زائران اربعین سال 95 به «کسب‌وکار» گفت: رفت و برگشت بیش از 95 درصد زائران اربعین به سه مرز مهران، شلمچه و چذابه بر دوش جاده‌های کشور است و سهم اتوبوس‌ها هم در این بخش بیش از 90 درصد برآورد می‌شود. با این حال حدود 10 درصد زائران هم با خودروی شخصی به شهرهای مرزی و مرزها رفتند که در این نقاط با معضل پارکینگ مواجه شدیم. کشاورزیان با بیان اینکه تعداد زائران اربعین امسال بیش از 2 و نیم میلیون نفر برآورد می‌شود، افزود: بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار نفر از این تعداد از طریق جاده‌ها به مبادی مرزی می‌روند و مدیریت حمل و نقل این حجم مسافر وقتی در یک مقطع زمانی دو هفته‌ای به سه مرز غربی کشور بروند و بازگردند، بدون شک یک کار طاقت‌فرسا و عظیم است. به همین دلیل هرچقدر تمهیدات ما گسترده‌تر و آمادگی ما بیشتر می‌شود، باز در برابر سیل انبوه مسافران کمبودها و نارسایی‌هایی به وجود می‌آید.
افزایش 15 تا 20 درصدی سالانه مسافران اربعین
این مقام مسئول با بیان اینکه طی 4 سال اخیر به طور متوسط هر سال با افزایش 15 تا 20 درصدی مسافران اربعین مواجه بوده‌ایم، گفت: طبیعتا حجم تردد در جاده‌ها هم به همین نسبت افزایش می‌یابد و تصور ما این است که این افزایش را طی سال‌های آینده هم خواهیم داشت. بنابراین بازگشت زائران امسال، نقطه شروع دوباره ماست که تا سال آینده برای افزایش کیفیت و کمیت ناوگان حمل و نقل اتوبوسی و همچنین جاده‌های منتهی به مرزها برنامه‌ریزی کنیم. سفر امسال نسبت به سال قبل و سال‌های قبل با سازماندهی بهتری انجام شد و امیدواریم ظرف سال‌های آینده به جایی برسیم که امکانات و خدمات جاده‌ای ما با عظمت حرکت مردم تناسب داشته باشد و کمبودها به حداقل برسد. به همان نسبت که جاده‌ها درگیر این رویداد حمل ونقلی می‌شوند، بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل عمومی بخش جاده‌ای و تشکل بخش خصوصی مرتبط با این بخش یعنی اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری کشور نیز در سفر اربعین دخیل است. احمدرضا عامری رئیس این اتحادیه تمام هم و غم دست اندرکاران ناوگان اتوبوس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری در مقطع سفرهای اربعین را خدمت رسانی به زائران این سفر روحانی می‌داند و در این باره به «کسب وکار» می‌گوید: در ایام اربعین بیش از ۸۰ درصد ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور در خدمت زائران حسینی قرار می‌گیرد و از 15 هزار دستگاه اتوبوس فعال در این ناوگان، حدود 12 هزار دستگاه نقل و انتقال زائران به مرزها و بازگشت آنها به مبدا را پوشش می‌دهند. عامری ادامه می‌دهد: شرکت‌های مسافربری در ایام اربعین هیچ‌گونه پیش فروش بلیت و سرویس‌های دربستی به سایر نقاط کشور ندارند و تمام توان خود را برای جا به جایی زائران به کار می‌گیرند. با این حال کمبودهایی خصوصا در بازگشت مسافران اربعین گریبانگیر ما می‌شود که امیدواریم هر سال این کمبودها کمتر شود.