صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نروژ

دارایی بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان به یک تریلیون دلار رسید

مجموع دارایی های صندوق سرمایه‌گذاری نروژ به یک تریلیون دلار رسید که رکوردی بی نظیر در جهان محسوب می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، به نقل از نیویورک تایمز، به دلیل روند صعودی بازارهای بورس جهانی و نیز افزایش ارزش یورو، دارایی بزرگ ترین صندوق سرمایه جهان که متعلق به کشور نروژ است با رسیدن به یک تریلیون دلار به یک رکورد دست نیافتنی تبدیل شد.
این در حالی است که دارایی فعلی صندوق سرمایه نروژ که در سال ۱۹۹۸ میلادی برای پس انداز درآمدهای حاصل از بخش نفت و گاز برای نسل آینده در این کشور تاسیس شد، تقریبا ۲.۵ برابر بیشتر به نسبت تولید ناخالص داخلی سالانه نروژ است. نکته قابل توجه این است که بر اساس پیش بینی های انجام شده قبلی، میزان دارایی این صندوق در دهه ۲۰۲۰ میلادی ۱.۳ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی نروژ برآورد شده بود.
ماموریت فعلی صندوق سرمایه گذاری نروژ سرمایه گذاری در بورس های خارجی، اوراق بهادر، ملک و شرکت های هلدینگ در ۷۷ کشور جهان است؛ ضمن اینکه در سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی تقریبا دو سوم سرمایه های این صندوق روانه بورس ها شد و در ۹ هزار شرکت خارجی سهام دار بوده است.
بر پایه این گزارش طبق قوانین پولی نروژ، دولت این کشور می تواند برای هر سال ۳ درصد از دارایی این صندوق را برای هزینه کرد خود استفاده کند که برابر با ۲۳۵ میلیارد فرانک سوئیس است و از جمله سیاست های جدید صندوق سرمایه نروژ تمرکز بر روی سایر ارزها در کنار دلار، یورو و پوند است.
جمیعت فعلی نروژ ۵.۳ میلیون نفر است که به نسبت جمعیت کل جهان رقمی کمتر از یک دهم درصد را تشکیل می دهد.