صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

پسته‌کاران در محاصره دلالان

اواخر تابستان، باغداران پسته خود را برای برداشت محصول آماده می‌کنند و واسطه‌های بازار طلای سبز هم خود را برای کاسبی همه‌ساله‌شان آماده می‌کنند. کاسبی آنها ساده است؛
مجتبی کاوه
خرید پسته از باغداران به کمترین قیمت و انبار کردن، خشک کردن، فرآوری و فروش آن در فصول پرتقاضا به بالاترین قیمت در بازار. آیا واسطه‌ها به صادرات پسته هم علاقه‌ای دارند؟ پاسخ منفی است.به گزارش کسب و کار نیوز  اغلب آنها، صادرات را سر و کله زدن با طرف‌حساب‌های خارجی و باز کردن ال‌سی و مشکلات گمرکی و... خلاصه دردسرساز می‌دانند، ولی کسب‌وکار صادرکنندگان بزرگ پسته هم به نوعی در مشت آنهاست، چراکه تامین‌کنندگان عمده، واسطه‌ها هستند. پسته‌کاران راهی برای رهایی از محاصره دلالان ندارند. بورس کالا یک امکان تازه است و هنوز گام‌های ابتدایی را لرزان برمی‌دارد و تازه اگر بورس کالا جا بیفتد و دست واسطه‌ها را از باغداران بزرگ، کوتاه کند، باز هم باغداران خرد همچنان در دست دلالان اسیر خواهند بود. 
کمبود نقدینگی مشکل اصلی باغداران پسته است
یک مقام مسئول در بخش خصوصی صنف پسته با بیان اینکه کمبود نقدینگی مشکل اصلی باغداران پسته است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: روش کار واسطه‌ها این است که پسته را از باغداران به صورت سلف (پیش‌خرید) خریداری و با ارائه چک با آنها تسویه می‌کنند. این در حالیست که تجمیع منابع مالی سرمایه‌گذاران در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری کالایی می‌تواند در حل مشکلات مالی باغداران نقش مهمی داشته باشد، به‌طوری که در صورت راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی، کشاورز و باغدار محصول خود را زیر قیمت نمی‌فروشد و سریع‌تر به پول خود دست پیدا می‌کند. منصور عباسیان وجود ابزارهای نوین مالی در بورس کالا را در بهبود وضعیت مالی و رفع دغدغه‌های کشاورزان موثر دانست و گفت: یکی از بهترین اقدامات دولت کمک به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی است که به تازگی برای محصول پسته نیز مطرح شده، به‌طوری که با تجمیع منابع مالی در این صندوق‌ها می‌توان در حوزه کشاورزی و به ویژه محصول پسته به کمک کشاورزان شتافت. وی اظهار داشت: هرچه در عرضه محصولات کشاورزی به سمت ابزارهای نوین مالی و روش‌های علمی و پیشرفته، همانند آنچه امروز در بورس کالای ایران وجود دارد، حرکت کنیم به نفع کشاورزان بزرگ و حتی خرده‌مالکان خواهد بود. 
دست کشاورزان خرد از امکانات بورس کالا کوتاه است
یک باغدار پسته معتقد است همکاران وی نمی‌توانند از امکانات بورس کالا استفاده کنند، چراکه انبارهای بورس کالا در استان‌های مستعد این محصول پا نگرفته است. سید رحیم موسویان با بیان اینکه بسیاری از پسته‌کاران حتی نام بورس کالا به گوش‌شان نخورده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: فروش پسته در بورس کالا برای پسته‌کاران نیاز به مقدماتی دارد که این مقدمات هنوز فراهم نیست، از جمله اینکه پسته‌کاران باید در تشکل‌ها و تعاونی‌ها با هم مشارکت کنند و حجم محصول قابل فروش خود را بالا ببرند و ضمنا صندوق‌هایی باید تاسیس شود که به صورت علی‌الحساب نقدینگی مورد نیاز پسته‌کاران را تامین کند. وی بیان کرد: صندوق پسته اکنون فقط در استان کرمان شکل گرفته، ولی هنوز تمام پسته‌کاران این استان عضو آن نیستند، در حالی که پسته اکنون به یک محصول چنداستانی تبدیل شده و در بسیاری از استان‌ها – مثل قم و اصفهان - که تا یک دهه قبل اثری از این محصول نبود، این روزها باغات بزرگ پسته ایجاد شده است. موسویان با بیان اینکه بورس کالا باید در کنار گسترش امکانات سخت‌افزاری – انبارها – به توسعه روش‌های معاملات نیز اقدام کند، تصریح کرد: بورس کالا در شفاف‌سازی بازار محصولات کشاورزی نقش مهمی دارد، اما هنوز برای معاملات محصولات خرده‌کشاورزان روش موثری طراحی نکرده است.