چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌‌وکار» گزارش می‌دهد

تجارت ایران و چین روی ریل افتاد

تداوم روند رو به رشد حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین نشان می‌دهد ارزیابی‌هایی که درباره افول ستاره اقبال چینی‌ها در بازار ایران با تصویب برجام وجود داشت، چندان دقیق نبوده...
مجتبی کاوه
و تجارتی که برای چینی‌ها به معنی صادرات مواد و ماشین‌آلات ساخت و تولید – هم ابتدایی و هم پیشرفته - وسایل الکترونیک و لوازم‌خانگی، پوشاک و منسوجات، خدمات مهندسی، ملزومات صنعتی شیمیایی، خودرو و قطعات مرتبط، صنایع مرتبط با انرژی و روشنایی، وسایل الکترونیک هوشمند، صنعت چاپ، صنعت بسته‌بندی، صنعت پلاستیک، محصولات حوزه بهداشت و درمان و حتی برخی اقلام کشاورزی به ایران و واردات مواد خام - مثل نفت خام و سنگ‌آهن کم‌عیار – از کشورمان است، کماکان پررونق خواهد بود.
به گزارش کسب و کار نیوز، این تجارت به دلیل بعد مسافت عمدتا از راه دریا امکان‌پذیر می‌شد، اما اکنون ریل نیز به کمک آمده است تا سرعت مبادلات را افزایش دهد.
تشویق صاحبان کالا به استفاده از ریل با تخفیف 50 درصدی
معاون بهره‌برداری راه‌آهن با اشاره به توافق چهار کشور ایران، چین، ترکمنستان و قزاقستان برای راه‌اندازی قطار باری چین-ایران و حرکت آن از روز ۱۴ شهریور از مبدأ چین، از اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در نرخ کرایه در راستای تشویق صاحبان کالا خبر داد. ابراهیم محمدی با اشاره به راه‌اندازی قطار باری چین-ایران اظهار داشت: در دو سال گذشته جلسات دو، سه و چهارجانبه‌ای بین کشورهای «ایران و ترکمنستان»، «ایران و ترکمنستان و قزاقستان» و «ایران و ترکمنستان و قزاقستان و بخش کانتینری راه‌آهن چین و مناطق آزاد این کشور» برای راه‌اندازی‌ قطار باری چین-ایران برگزار شد. وی ادامه داد: در سال 2010 میلادی قطار باری آزمایشی از چین به ایران آمد اما سیر آن ادامه‌دار نبود، زیرا مشکلاتی داشت، اول آنکه نرخ واحدی بین چهار کشور در این حوزه وجود نداشت، دوم آنکه موضوعات در مرزها بین این چهار کشور حل نشده بود. همچنین تسهیل ارتباط بین این چهار کشور در حوزه‌ قطار باری مذکور در ابهام بود. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن همچنین مشخص نبودن زمان اجرا‌ی تعهد طرفین و‌ سرعت قطار مذکور را از دیگر دلایل ادامه نداشتن سیر قطار باری از چین به ایران در گذشته اعلام کرد. محمدی اظهار داشت: در توافق چهارجانبه عشق‌آباد، توافق چهارجانبه آلماتی و جلسات ‌تهران مقرر شد پیگیری این قطار توسط کشور قزاقستان انجام شود.
ضمن آنکه تامین بار این قطار از مبدأ چین بر عهده کشور چین باشد و تامین بار برگشت این قطار از ایران به چین بر عهده سه کشور دیگر (ایران، ترکمنستان و قزاقستان) باشد. وی افزود: برای این قطار باری با چهار امضای مسئولان چهار کشور، نرخ واحد «کانتینر‌-کیلومتر» تعیین و به کشورها ابلاغ شد، ضمن آنکه در توافقنامه آلماتی این نرخ واحد بین چهار کشور به امضا رسید.
 ‌برای نخستین بار نرخ حمل واحد کانتینر در کریدور چین به ایران توافق و پس از آن براساس مذاکره با 3 منطقه آزاد چین مقرر شد قطار چین به ایران راه‌اندازی شود. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود قطار باری چین ـ ایران از مناطقی نظیر اینچه‌ئون و ایبو کشور چین به مقصد ایران تردد کند. محمدی هدف از راه‌اندازی این قطار باری را فعال‌سازی کریدور ترانزیت ریلی چین به ایران عنوان کرد و گفت: در راستای جذب صاحبان کالا به قیمت حمل در این قطار 50 درصد تخفیف اختصاص داده‌ایم. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن به مزایای استفاده از این قطار برای صاحبان کالا اشاره کرد و گفت: قبلا در مسیر دریایی کالا 35 روزه از چین به ایران می‌رسید، اما با راه‌اندازی این قطار باری جابه‌جایی کالا حداکثر 14 روز زمان می‌برد.
محمدی اظهار داشت: قطار باری چین به ایران بعدازظهر روز 14 شهریورماه با 41 کانتینر 40 فوتی از اینچه‌ئون چین حرکت کرد و طبق پیش‌بینی ما در مدت‌زمان 10 روز به مرز اینچه‌برون ایران می‌رسد و حدود سه روز بعد نیز در تهران خواهد بود.
صادرات فعلی کشور ما به چین امکان استفاده از ریل ندارد
یک کارشناس ترانزیت در گفتگو با «کسب‌وکار» راه‌اندازی قطار بین اینچه‌ئون و تهران را گام دیگری برای تکمیل حلقه ترانزیتی چین به غرب آسیا برشمرد و اظهار داشت: اقتصاد چین برعکس اقتصاد کشور ما، صادرات‌محور است و چنین اقتصادی نیاز دارد که محصولات متنوع تولیدی خود را راه‌های مختلف به بازارهای مصرف برساند. ابراهیم صابرزمانی با بیان اینکه ترانزیت ریلی در مسیر مذکور دارای مزیت‌هایی از جمله نرخ پایین و سرعت بیشتر است، افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که مسیر ریلی یک امکان است و هر کشوری که مزایای بیشتری در صادرات داشته باشد، از این امکان به نحو بهتری بهره‌مند خواهد شد.
وی با بیان اینکه صادرات فعلی کشور ما به چین امکان چندانی برای بهره‌مندی از ریل ندارد، افزود: صادرات مواد خامی مثل سنگ‌آهن یا نفت خام با خط‌آهن در این مسیر مقرون به صرفه نیست و صادرات مواد با ارزش افزوده بالا و سبک در مسیر ریلی مقرون به صرفه است. بر این اساس تخفیف 50 درصدی لحاظ‌شده بیشتر شامل حال تجار و صاحبان کالا در چین خواهد بود. این کارشناس ترانزیت تصریح کرد: به هر حال ایجاد یک خط ریلی امکانی است که به تجارت ایران و کشورهایی که در مسیر این خط‌آهن هستند، رونق خواهد داد و امیدواریم با حرکت اقتصاد ایران به سوی محصولات دارای ارزش افزوده بالا، از این امکان نسبت به رقبا استفاده بیشتری ببریم.