صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک فعال بخش تولید در گفتگو با «کسب‌وکار» عنوان کرد

افزایش کیفیت تولیدات صنعت پلاستوفوم

صنعت پلاستوفوم یا همان یونولیت یکی از صنایعی است که طی سال‌های اخیر در کشور ما توسعه یافته و با وجود...
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، رکود صنعت ساختمان که یکی از مصرف‌کنندگان عمده تولیدات این صنعت است، صنایع بسته‌بندی همچنان رونق‌بخش بازار آن هستند. حاتمی، مدیرعامل شرکت «کی‌کی توسعه تجارت» در گفتگو با «کسب‌وکار» از افزایش کیفیت تولیدات این صنعت با وجود چالش‌های ناشی از رکود صنعت ساختمان خبر می‌دهد.
رشد صنعت پلاستوفوم از نظر کیفی و کمی در کشور ما طی سال‌های اخیر چگونه بوده است؟
با وجودی که از سال 92 بازار مسکن ایران با رکود مواجه شد و صنعت پلاستوفوم نیز از این رکود تاثیر پذیرفت، این صنعت از نظر کمی و کیفی رشد خوبی داشته است. صنایع پلاستوفوم اغلب بعد از رکود صنعت ساختمان با روی آوردن به بازار بسته‌بندی خود را سرپا نگه داشته‌اند. بخش اعظم تولیدات صنعت پلاستوفوم یا یونولیت در صنعت ساختمان برای عایق‌کاری دیوارها یا بلوک‌های سقفی استفاده می‌شود که بازار آن در 4 سال اخیر بسیار محدود شده است. در بخش‌های دیگر، مثل یونولیت‌های بسته‌بندی و یونولیت‌های کشاورزی که هر دو بخش طیف بسیار گسترده‌ای دارند، روز به روز بر متقاضیان این یونولیت‌ها اضافه شد. تولیدکنندگان بخش بسته‌بندی و کشاورزی با بررسی‌هایی که کردند، متوجه شدند استفاده از جایگزین‌هایی مثل پلاستیک حباب‌دار یا کارتن موجب افزایش هزینه‌های ضایعات می‌شود و همچنین از نظر قیمت هم یونولیت برای آنها مقرون به صرفه‌تر است. بدین ترتیب بازار این صنعت را با افزایش تقاضا تحرک تازه‌ای دادند.
 از نظر کیفیت مواد اولیه، صنعت پلاستوفوم در چه شرایطی قرار دارد؟
تا سال 92 حدود 90 درصد مواد اولیه تولیدات صنعت یونولیت وارداتی بود. واردات بیشتر از کشورهای چین و کره و مقدار کمی هم از آلمان انجام می‌شد. از سال 92 تاکنون به دلیل توسعه صنعت پتروشیمی در داخل کشور، این وابستگی از بین رفت و ما از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم. این تولیدات در ابتدا از نظر کیفی شرایط متوسط و بعضی اوقات ضعیفی داشت، ولی رفته‌رفته از نظر کیفی هم رشد خوبی در مواد اولیه صنعت پلاستوفوم اتفاق افتاد و اکنون می‌توان گفت مواد اولیه‌ای که ما از پتروشیمی‌های داخلی دریافت می‌کنیم، چیزی از استانداردهای جهانی کم ندارد. به همین نسبت تولیدات صنعت پلاستوفوم هم رشد کیفی کرده است.
کشورهای صاحب‌نام در صنعت پلاستوفوم چه کشورهایی هستند و آیا برای بومی‌سازی این صنعت در داخل اقدامی شده است؟
در دنیا آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها حرف اول را در تولید تجهیزات این صنعت می‌زنند و در آسیا هم تجهیزات خوبی توسط تایوان، چین و کره‌جنوبی تولید می‌شود. در ارتباط با بومی‌سازی این صنعت در کشور ما در خود مجموعه‌ای که بنده مسئولیت آن را بر عهده دارم، یکی از همکاران ما - کامبیز معافی‌ملایری - توانست در سال 89 دستگاه تولید پلاستوفوم را بومی‌سازی کند و به ثبت برساند. ما در مجموعه تولیدی و صنعتی «کی‌کی توسعه تجارت» در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت پلاستوفوم و در تعمیر و نگهداری آنها خودکفا هستیم و بدون نیاز به متخصصان داخلی و خارجی این مجموعه را اداره می‌کنیم. حتی سرویس‌هایی هم به دیگر کارخانه‌های این صنعت ارائه می‌دهیم. صنعت پلاستوفوم در کشورما بومی شده ولی هنوز نیاز داریم که دانش فنی خود را در این صنعت ارتقا دهیم. نقطه‌ضعفی که ما در این صنعت داریم، این است که باید بتوانیم دستگاه‌هایی که می‌سازیم را از نیمه‌اتوماتیک به تمام‌اتوماتیک تبدیل کنیم و ما هم در پی برطرف کردن این نقطه‌ضعف هستیم.
این صنعت از نظر دسترسی به مواد اولیه باکیفیت و با قیمت باثبات در چه وضعیتی قرار دارد؟
نقش واسطه‌ها در ایجاد فاصله بین تولیدکنندگان مواد اولیه یعنی پتروشیمی‌ها و صنایع پلاستوفوم طی سال‌های اخیر کاهش داشته است، چراکه با توسعه پتروشیمی‌های داخلی بازار مواد اولیه شفاف‌تر و رقابتی‌تر شده است. در حال حاضر ما ثبات قیمت و دسترسی مناسب به مواد اولیه را مخصوصا در یک سال اخیر شاهد هستیم. این را هم اضافه کنم که با سیاست‌هایی که پتروشیمی‌های خصوصی پیاده کردند و مستقیما با خود تولید‌کنندگان صنعت یونولیت کار می‌کنند، توانستند دست واسطه‌ها را از بازار کوتاه کنند، اما تداوم این شرایط نیازمند همکاری بیشتر بین پتروشیمی‌ها و صنایع پلاستوفوم است، چراکه هنوز دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که می‌توانند قیمت مواد اولیه را به نفع واسطه‌ها نوسان دهند و بازار را بی‌ثبات کنند