صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان خبر داد

تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: تاریخ شفاهی کاخ گلستان با حضور پژوهشگران در موزه مردم شناسی این مجموعه جهانی، روز سه شنبه 31 مردادماه ثبت و رونمایی می شود.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از کاخ گلستان، مسعود نصرتی گفت: در مراسم ویژه ای که با حضور استادان تاریخ، پژوهشگران و پیشکسوتان میراث فرهنگی در این پایگاه جهانی برگزار می شود، تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی و ثبت خواهد شد.
وی افزود: دفتر پژوهش کاخ گلستان تلاش می کند با فراهم کردن فضای مطالعاتی و پژوهشی در این مجموعه تاریخی به پژوهشگران در تولید محتوا کمک کند، به همین دلیل مرکز تاریخ شفاهی کاخ گلستان برای جمع آوری و ثبت مجموعه ای اطلاعات از تاریخ چند دهه اخیر کاخ گلستان، فعالیت خود را در بهمن سال 94 در دفتر پژوهش آغاز کرد.
نصرتی تاکید کرد: تاریخ نگاری شفاهی، روشی از ثبت و مستندسازی رویدادهای تاریخی است که از طریق مصاحبه با شخص راوی انجام می شود و بر تجربه شخصی افراد استوار بوده؛ تجربه هایی که در گذر زمان، امکان ثبت آنها وجود نداشته است.
مدیر کاخ گلستان اظهار کرد: در پایان این مراسم از روایان و پیشکسوتان میراث فرهنگی که تاکنون در جمع آوری تاریخ شفاهی کاخ گلستان به این مجموعه تاریخی فرهنگی کمک کردند، تجلیل خواهد شد.
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران به شمار می‌آید.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی(ره)؛ سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود، به روزگار صفویه بازمی‌گردد.
این مجموعه تاریخی، پس از انقلاب اسلامی همچون اغلب عمارتهای سلطنتی دیگر به صورت موزه درآمد.