صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برندسازی - قسمت چهار

اهمیت برند سازی قوی در موفقیت استارت آپ ها

استارت آپ ها معمولا بر اساس یک فکر و ایده ی بزرگ ساخته می شوند و کارکنان و کارآفرینان آن شرکت با اشتیاق بالایی انرژی....
 و وقت خود را صرف اجرای ایده های خود و بهبود بخش فناوری کسب و کار  خود میکنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از راکت، این به این معنی است که برندسازی اغلب مساله ای است که به آینده موکول می شود ، درحالیکه برندسازی برای موفقیت هر شرکتی بسیار اساسی است، خصوصا استارت اپ های مبتنی بر فناوری.
بدون یک برندسازی قوی، واضح و قابل اعتماد، راضی کردن مردم حتی به امتحان محصولتان بسیارسخت خواهد بود. برندسازی ای که خیلی فراتر از یک لوگوی پرزرق و برق و یک طراحی خوب برای وبسایت است.در واقع برند سازی علاوه بر ایجاد نام و لوگویی زیبا فاکتور هایی از قبیل کیفیت محصول،بسته بندی محصول،عرضه و پشتیبانی را نیز در خود جای داده است.
داستان برندتان را تعریف کنید
برندینگ به دنیا نشان می دهد که شما بعنوان یک شرکت هستید و به مشتریان شما کمک می کند تا بفهمند که باید انتظار چه چیزی را از سوی شما داشته باشند بدون اینکه لازم باشد درباره مزیت ها و اهدافتان بنویسید.
هر استارت اپی فلسفه ی آغازی دارد که بدون آن بی هویت و بی چهره است و فراموش شدن بدون داشتن هویت کاری میان این همه تبلیغات و محصولات دیگر خیلی آسان اتفاق می افتد و این یعنی پایان استارت آپ. زمانی که فلسفه و داستان استارت آپ درست بیان شود محصول یا خدمات ، قدرتمند ترمی شوند و برند قابل اعتمادتری ایجاد می گردد.
داستان هر برند و شرکتی باید دو چیز را به نمایش بگذارد: نیاز و چیزی که نیاز را رفع می نماید.
باید با استفاده از این دو به مخاطب بفهمانید که چه نیازی دارند و چرا بین همه محصول های موجود در بازار ، این محصول شما است که نیازشان را به بهترین شکل ممکن برطرف می سازد.
کاری کنید برندتان ازبقیه یک سروگردن بالاتر باشد
طبق آمار محققان تخمین میزنند که هرساله چیزی حدود ۱۰۰ میلیون شرکت نوپا در سراسر دنیا تاسیس می شود. ۱۰۰ میلیون ایده جدید که هر کدام دارای فکر و داستانی میباشند و شما باید راه خود را از میان آن شرکت ها باز کنید و این درحالیست که شرکت های بزرگی را که مورد اعتماد و احترام مصرف کنندگان هستند، به حساب نیاورده ایم.
برای رقابت با این تعداد کسب و کار، شرکتتان نیاز دارد که با ایجاد تفاوتی که توجه ها را به خود جلب کند به برند آشکاری تبدیل شود ، درحالی که برای یک بازار هدف خاص، خلق ارزش می کند.
ممکن است طرح کسب و کارتان، کارمندانتان یا محصولتان شما را متمایز کند اما باید مواردی که شما را متمایز می کند مشخص کنید و مطمئن شوید که مشتری هم آن ها را می بیند.در این میان تبلیغات هدفمند میتواند برای شناساندن شرکت و هدف شما به مشتریان مفید باشد.
پیام برندتان را واضح انتقال دهید
سعی نکنید که برای همه افراد، همه چیز باشید. یک برندینگ خوب وضوح دارد و این وضوح می تواند یک استارتاپ را موفق یا ورشکست کند.
در اغاز مردم شما را نمی شناسند، بنابراین باید به آنها کمک کنید تا از همان ابتدا پیامتان را که با تبلیغات به آنها عرضه کردید، به شکلی صحیح و کامل دریافت کنند.این امر برای افزایش شناخته شدن برندتان امری اساسی است.
باید دررابطه با اینکه چه می کنید یا نمی کنید بسیار واضح و صریح باشید، خصوصا اگر یک شرکت ارائه کننده ی خدمات فناوری هستید و یک محصول فیزیکی که مشتری بتواند براحتی مشاهده کند و لمس کند را ندارید.
برندینگ باید حس اعتماد را برانگیخنه کند و تصویری از کیفیت بالا بدهد. مثلا چرا از دیجی کالا بخریم و نه از فروشگاه های اینترنتی کمتر شناخته شده ی دیگر؟ چه چیزی باعث می شود که از بستنی نعمت خرید کنیم و نه از بستنی فروشی کناری؟ یاد بگیرید که مثل یک مشتری فکر کنید و از خودتان بپرسید که چرا از این برندها خرید می کنید و نام این برندها چه احساسی را درشما بوجود می آورد.
خیلی از محصولات یا خدمات، تفاوت ناچیزی با محصول های مشابه شان در بازار دارند یا اصلا تفاوتی ندارند درحالیکه با قیمت بالاتری خریداری می شوند، تنها دلیل آن برندی است که به آن ها برچسب زده می شود. در این موارد پیام برند کیفیتی تضمین شده با قیمتی کمی بالاتر از بازار است.
بزرگ فکر کنید
برندینگ چیزی فراتر از لوگو یا انتخاب رنگ است. باید به تمام بخش های شرکتتان نفوذ کند. وب سایت شرکتتان چه گفتاری خواهد داشت؟ آیا با ایمیل و شبکه اجتماعی تان همخوانی دارد؟ تصاویربرندسازی شده تان چه حس و حالی را انتقال می دهد تا مخاطب را بیشتر درگیرتان کند؟ حتی تیمتان باید رفتار یکسانی در فروش، یا خدمت رسانی به مشتری یا روابط عمومی داشته باشد. برند باید به شکل متحد و در عین حال مجزا عمل کند و توسط المان های کوچکتر، یکپارچگی خودش را از دست ندهد.
گاهی اوقات استارتاپ ها مرتکب اشتباه می شوند و سعی می کنند که تمام کارها را خودشان انجام دهند تا در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنند. اما کسی که در طراحی نرم افزار یا طرح کسب و کار قوی است ممکن است در طراحی گرافیک، تولید محتوا یا معماری وبسایت خوب نباشد. قدرت واقعی یک رهبر در تشخیص وظایفی است که باید به دیگران محول شود. یک تیم برندینگ و فروش مناسب می تواند برندینگ یک استارتا پ را در مسیر درست هدایت کند. این تیم ها می توانند برندتان را برای بازارهدف ایده آل بهینه سازی کنند و برای تضمین موفقیت، فروش را بهبود ببخشند.
تاثیر برندتان را بسنجید
برندینگ نباید ایستا و راکد بماند. همین که وارد بازار شده اید و در سمت و سوی برند خود اغاز بکار کرده اید، باید بببینید که مخاطب چگونه به پیامتان پاسخ می دهد و خودتان را براساس رفتار مشتری تطبیق دهید.
برند بخش لمس نشدنی یک تجارت است که در بسیاری از کسب و کار ها مهم ترین بخش آن است و این به خاطر تاثیر اقتصادی است که برندها دارند. آن ها روی انتخاب مشتری ها، کارمندان، سرمایه گزاران و مسئولین تاثیر می گذارند. در انتخاب ها، چنین تاثیر و قدرتی برای موفقیت تبلیغات، اساسی است.
برندهایی مثل اپل، گوگل و کوکا کولا چندتا از با ارزش ترین برندهای دنیا درنظر گرفته می شوند. شیوه ای که در رابطه با هویت، سبک و احساسی که منتقل می کنند در طول سال ها تغییر داده می شود تا بتواند خود را با نیازهای بازار فروششان تطبیق دهد.
تفاوت هایی در طراحی و بسته بندی و... که همه و همه با کارشناسی هایی دقیق بر روی رفتار مصرف کننده انجام میشود و سرانجام به فروش و سودآوری تبدیل میگردد.