صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد خبر داد

تربیت دانشجوی کارآفرین و مسئولیت‌پذیر

دکتر مسعود گلستانی پور با بیان اینکه دانشگاه مسئولیت پذیر بدان معناست که فارغ التحصیل آن بتواند برای خود شغل ایجاد کند،
 اظهار کرد: اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی به سمت کیفی سازی پیش نرود، حداقل‌های خود در بحث سهمیه دانشجویی را از دست خواهد داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی تربیت کارآفرین را یکی دیگر از سیاست‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی برشمرد و ادامه داد: برخی از رشته های این دانشگاه نظیر رشته های فتنی مبتنی بر کارآفرینی است.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد به فعالیت ۴۲ مرکز علمی کاربردی وابسته به جهاددانشگاهی در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: در کل کشور بیش از ۱۰۰۰ مرکز علمی کاربردی فعال بود که این میزان در حال حاضر به دلیلی انجام کیفی سازی در دانشگاه جامع به ۸۰۰ مرکز کاهش یافته است و در طی سال های آینده این تعداد نیز کمتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی به چهار حوزه خدمات اجتماعی، صنعتی، کشاورزی و فرهنگ و هنر تقسیم می شوند، عنوان کرد: موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد در سه حوزه خدمات اجتماعی، صنعتی و فرهنگ و هنر پذیرش دانشجو دارد.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد با اشاره به اینکه رشته‌های صنعتی در دانشگاه جمع دو دسته رشته های IT و فنی و مهندسی تقسیم می شوند، افزود: رشته های IT مامویت جهاددانشگاهی در مسائل آموزش‌های علمی کاربردی است و این رشته یکی از رشته هایی است که فارغ التحصیل کارآفرین دارد.
گلستانی پور گفت: موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد نیز در رشته‌های فنی نظیر ذوب فلزات و نقشه کشی مهندس خبره تربیت می‌کند و این موسسه  می‌تواند سفارشات صنعت نیز در این رشته‌ها بپذیرد.
وی با تاکید بر اینکه در برخی از رشته‌ها نظیر ذوب فلزات و نقشه کشی ضرر ده هستیم ولی به دلیل رسالت کارآفرینی و گوشه ای از نیازها را تامین می کنیم، گفت: این موسسه در این رشته دارای سوله‌های صنعتی با تمام امکانات و تجهیزات است و به جرات می توان گفتت که حتی دانشگاه فردوسی به عنوان یک دانشگاه مادر دارای همچین سوله هایی در رشته مواد و متالورژی خودش نیست.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد به رشته‌های موسسه در حوزه خدمات اجتماعی اشاره و اظهار کرد: رشته‌هایی نظیر حقوق وحسابرسی جزو این حوزه تقسیم بندی می شوند و این رشته جز پرطرفدارترین رشته های متقاضی داوطلبان محسوب می‌شوند.
گلستانی پور با تاکید بر اینکه بهترین اساتید را در رشته‌های خدمات اجتماعی به کار گرفته ایم؛ ادامه داد: اکثر شاغلان فارغ التحصیل در این حوزه، از این موسسه هستند.
وی خاطرنشان کرد: این موسسه در  حوزه فرهنگ و هنر بخشی از رسالت جهاددانشگاهی نیز فعالیت‌های  فرهنگی است اقدام به پذیرش دانشجو می کند. 
راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری در آینده‌ نزدیک
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد از راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری موسسه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و عنوان کرد: طرح‌های مناسبی در این خصوص از سوی دانشجویان و فارغ التحصیلان به موسسه ارائه شده و امکانات اولیه نیز  برای این طرح ها فراهم آمده است.
گلستانی پور با تاکید بر اینکه در مراکز رشد و نوآوری سرمایه گذاری می کنیم، ادامه داد: سرمایه گذاری در این حوزه تهدیدی ندارد و با توجه به اینکه در تلاش هستیم تا محل درآمدهای موسسه را  تغییر دهیم، این مراکز می تواند در یک بازه کوتاهی ایده را به ثروت تبدیل کند. 
وی در خصوص تعامل واحد استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی با مراکز فعل در استان، ادامه داد: در طی سال‌های گذشته روابط آمرانه‌ای دانشگاه جامع با مراکز علمی کاربردی استان داشت ولی در طی دو سال اخیر تا کنون واحد استانی دانشگاه جامع با مراکز تعاملات خوبی برقرار کرده است و از مراکز به عنوان یک پتانسیل استفاده می کند.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد به رتبه اول موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد در بین ۱۰۵۰ مرکز علمی کاربردی کشور در طی سال های گذشته اشاره و تصریح کرد: این موسسه در طی سه سال اخیر همواره در بین ۴۲ مرکز علمی کاربردی وابسته به جهاددانشگاهی رتبه اول را کسب نموده است. 
گلستانی پور از اجرای سطح بندی مراکز علمی کاربردی توسط دانشگاه جامع خبر داد و بیان داشت: نتایج این سطح بندی در اوایل ترم آینده  اعلام خواهد شد. امکانات، زیرساختها و برنامه محور بودن از جمله آیتم های سطح بندی مراکز علمی کاربردی بوده است.
وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم ضریب نفوذ فعالیت های فرهنگی و اثرگذاری این فعالیت ها را در بین دانشجویان افزایش دهیم، گفت: در حال حاضر دانشجوی ما به راحتی جذب فعالیت های فرهنگی نمی شود و  باید در این زمینه مطالعه نمود هر چند که  در سال گذشته طرح پایش مستمر را پایه گذاری کردیم.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه باید برای برنامه های فوق برنامه برند سازی نمود،  اظهار کرد: در طرح پایش مستمر علایق دانشجویان به فعالیت های مختلف را رصد می کنیم و بر اساس این علایق برنامه های فوق برنامه و فعالیت های فرهنگی را در موسسه اجرا می کنیم.
گلستانی پور گفت: در حال حاضر دو تشکل بسیج دانشجویی و سازمان دانشجویان در موسسه فعال هستند و در طی سال های گذشته  انجمن های علمی به عنوان یک تشکل دانشجویی به دلیل نداشتن متولی در موسسه فعال نبودند که در  طی دو سال اخیرو با توجه به  به سیاستگذاری های جدید دانشگاه جامع انجمن علمی حقوق، فرهنگ و هنر و IT در موسسه تشکیل شد و درصدد هستیم این تعداد انجمن علمی تا پایان برنامه ۵ ساله موسسه را به ۵ انجمن علمی افزایش دهیم.
وی از اصلاح آیین نامه تخفیف شهریه خبر داد و تصریح کرد: با اصلاح این آیین نامه، برای دانشجویان فعال در فعالیت های فرهنگی و هنری و فوق برنامه ها نیز تخفیف شهریه اعمال می شود.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد مهمترین سرمایه جهاددانشگاهی در کل کشور را  برند این نهاد دانست و یادآور شد: در حدود  ۵۰ درصد ورودی‌های جدید از طریق تبلیغات سینه به سینه به این موسسه آمده اند.
گلستانی پور در ادامه با اشاره به اینکه مجتمع دکتر علی شریعتی جهاددانشگاهی مشهد بزرگترین سرمایه فیزیکی موسسه است، یادآور شد: با داشتن چنین فضای فیزیکی، بدون دغدغه و تا پتانسیل ۵ هزار دانشجو را می توانیم حمایت کنیم.
وی از تدوین آیین نامه ارزیابی اساتید موسسه خبر داد و اظهار کرد: در هر ترم با بیش از ۲۰۰ استاد همکاری می کنیم، و در این آیین نامه معیارها و مخاطب های مختلفی گذاشتیم که اولی ارزیابی عمومی دانشجویان، دومی ارزیابی دانشجویان ممتاز، سومی ارزیابی مدیران گروه ها و یک بخش هم انضباط استاد و حضور و غیاب و نظم و انضباط استاد نسبت به مرکز است.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد در خصوص بکارگیری اساتید در مقطع دکترا، ادامه داد:  دانشگاه جامع بحث اساتید دکترا را الزام نکرده ولی استاندارد گذاشتیم تا با یک شیب صعودی اساتید دکترا ر ا به کارگیریم ولی در رشته های فنی برای ما مهارت مهم است .
وی تصریح کرد: در دانشگاه های مادر و آموزش محور خیلی سخت است که سرفصل ها را تغییر و یا رشته ای را حذف کنیم. دانشگاه جامع اینگونه نیست هیات علمی تمام وقتی نداریم و به صورت حق التدریس داریم و دانشگاه را انعطاف پذیرکرده است و هزینه ها را کاهش داده است و براحتی رشته ها را حذف می کنیم.
گلستانی پور گفت: از لحاظ آماری و جمعیت دانشجویی مرکز نسبت به کل استان بیش از ۱۰ دردصد مراکز علمی کاربردی هستند و ۱۴ درصد جذب دانشجو در میان مراکز علمی کاربردی استان در سال گذشته تنها مربوط به این موسسه بوده است.  علاوه بر این توزیع رشته های کاردانی به کارشناسی ۵۰ درصد است.و تعداد دانشجویان حوزه های خدمات اجتماعی، صنعتی و فرهنگ و هنر نیز به نسبت یک سوم است.
به گفته وی،  موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد  از لحاظ تعداد دانشجو به ازای هر مدرس بر اساس استانداردهای دانشگاه جامع از سال ۹۰ تا کنون در وضعیت مطلب بودیم ۹۳ درصد مدرسان مرکز ارشد و دکترا و ۷ درصد خبره می باشند
گلستانی پور با اشاره به اینکه این موسسه با دارا بودن ۳۱ کلاس و ۲۲ سایت و کارگاه به لحاظظ فضای آموزشی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد، این موسسه با دارا بودن۵۵۰۰ جلد کتاب و ۱۷۷ عنوان کتاب به ازای هر رشته نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.