صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیرراه وشهرسازی

آمار حاکی از رونق بازار مسکن با شیب ملایم است

«حامد مظاهریان» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است، پیش نشانگرهای بازار و آمارهای بانک مرکزی حاکی از رونق بخش مسکن با شیب ملایم است.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایرنا،  مظاهریان افزود: ما از هرگونه رونق بازار مسکن که به نفع مصرف کننده باشد، حمایت می کنیم و مخالف هرگونه سفته بازی در این بازار هستیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه عده ای در بازار معتقدند با افزایش قیمت مسکن، افراد زیادی برای خرید و سرمایه گذاری در این بخش هجوم می آورند، اما این چیزی نیست که وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن باشد، بلکه ما به دنبال رونق بازار مسکن برای مصرف کنندگان واقعی هستیم.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال رونق بازار مسکن بدون شوک قیمتی است که در آن افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم باشد.
مظاهریان تصریح کرد: ما مایل نیستم برای رونق بازار مسکن با افزایش شدید قیمت آن، خریداران و مصرف کنندگان واقعی در این بازار قربانی شوند.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی ، در مقایسه با سال 94 در سال گذشته 5 درصد قیمت مسکن و 5.6 درصد مجوزهای صادره از شهرداری ها برای ساخت و ساز رشد داشته است. 
وی افزود: با این حال پیش نشانگرهای بازار و آمارهای موجود نشان می دهد که بازار مسکن وارد مرحله رونق با شیب ملایم شده است.
** بازار کشش افزایش شدید قیمت مسکن را ندارد
مظاهریان پیش بینی کرد: افزایش قیمت مسکن در آینده در محدوده نرخ تورم خواهد بود، زیرا بازار کشش افزایش قیمت شدید مسکن را ندارد. 
این در حالی است که تازه‌ترین آمار منتشره بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران نشان می دهد 14 هزار و 500 واحد آپارتمان مسکونی در تیرماه سال 96 معامله شد که نسبت به خرداد ماه 2.5 درصد کاهش داشته است. 
بر اساس این آمار میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در تیرماه امسال 46 میلیون و 200 هزار ریال بود که نسبت به ماه مشابه پارسال 6.2 درصد افزایش داشت. 
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 46.2 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص دادند. 
این تغییر در مقایسه با تیرماه پارسال 5.8 درصد کاهش یافت و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شد. 
در مناطق 22 گانه تهران منطقه پنج با 16.5 درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌ نامه را داشته و مناطق 4 ، 9، 10 و 2 در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 
درباره تغییرات قیمت نیز این آمار بیانگر آن است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران حدود 46 میلیون ریال بود که نسبت به تیرماه پارسال 6.2 درصد افزایش یافت. 
بیشترین رشد متوسط قیمت در تیرماه نسبت به ماه مشابه پارسال مربوط به منطقه 12 با حدود 13 درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به منطقه یک با 1.3 درصد بود. 
در میان مناطق 22 گانه تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود 97 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 22 میلیون و 700 هزار ریال به منطقه 18 اختصاص داشت. 
آمار بانک مرکزی درباره تحولات اجاره‌بهای مسکن در تیرماه نیز حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاره ای در تهران 11 درصد و در کل مناطق شهری تا 9.3 درصد نسبت به ماه مشابه پارسال رشد کرده است.