صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

افتتاح مترو بدون اجازه بهره‌برداری

عصر دوشنبه 16 مردادماه خط 8 متروی تهران در مسیر شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی با حضور مسئولان بلندپایه‌ای مثل محمدباقر قالیباف شهردار تهران و علی لاریجانی رئیس مجلس افتتاح شد،
مجتبی کاوه
 اما نکته اینجاست که این خط به دلیل شکایت وزارت راه‌وشهرسازی به دلیل تامین نشدن ایمنی، اجازه بهره‌برداری ندارد. پاسخ به این سوال که چرا خط متروی مذکور بدون اجازه بهره‌برداری افتتاح می‌شود، چندان ساده نیست و حتی شائبه مسائل سیاسی در این اتفاق وجود دارد. مدیریت مترو در اختیار جناحی سیاسی و مدیریت وزارت راه و شهرسازی بر عهده جناح رقیب است و هر یک از این دو، طرف مقابل را به سیاسی‌کاری در این اتفاق متهم می‌کنند. کارشناسان معتقدند احداث خط متروی فرودگاه امام خمینی یک ضرورت اساسی بوده که هم غفلت طولانی‌مدت در احداث آن سوال‌برانگیز است و هم احداث بسیار سریع آن بعد از انفعالی طولانی. 
جزئیات خط متروی مناقشه‌برانگیز
طرح احداث متروی خط 8 (شاهد - پرند) براساس موافقتنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در حد فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و شهر پرند به طول 50 کیلومتر و برای تامین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند از ابتدای سال 91 آغاز شد. فاز اول این خط حد فاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در اردیبهشت 95 همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بهره‌برداری رسید و فاز دوم شامل حد فاصل ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) روز دوشنبه گذشته افتتاح شد. 700 متر از این خط در زیر زمین احداث شده که در محله کهریزک از زیر زمین خارج و مابقی مسیر تا فرودگاه به صورت روگذر احداث شده است. 
تعداد 18 زیرگذر برای تسهیل تردد ساکنان شهرک‌ها و روستاییان احداث شده است. خط 8 مترو نخستین خط سریع‌السیر با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت است که با افتتاح فاز بعدی این خط از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند، مسیر 50 کیلومتری بین تهران و پرند در زمان 34 دقیقه‌ای طی می‌شود. برای این خط 10 رام قطار در نظر گرفته شده است. مراسم افتتاح خط 8 متروی تهران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و برخی از مدیران شهری تهران برگزار شد. 
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی قبل از این افتتاح اعلام کرد که شهرداری با مراجعه به دادگاه، موفق به اخذ حکمی فقط برای افتتاح خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) شده و طبق حکم صادره تا زمان تایید شورایعالی فنی امور زیربنایی شرکت متروی تهران حق بهره‌برداری از این خط را ندارد. 
یک کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه برچسب سیاسی‌کاری زدن به اجرا یا توقف طرحی که ابعاد ملی دارد و ذی‌نفعان فراوانی در انتظار بهره‌برداری از آن هستند، برازنده مدیران اجرایی کشور نیست، به «کسب‌وکار» می‌گوید: مدیران اجرایی مرتبط با این طرح فارغ از جناح سیاسی که به آن تعلق دارند، باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع اجرای طرح اقدام کنند. 
علی رجبی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی درباره ایمنی این طرح نکاتی مطرح کرده که رسیدگی به آن در صلاحیت کارشناسان همین وزارتخانه است، چراکه تایید ایمنی این طرح قانونا در اختیار آنها قرار دارد، تصریح کرد: تعلل در احداث این طرح و همچنین احداث پرشتاب آن نیز سوال‌برانگیز است و لازم است درباره ایمنی آن دقت لازم به کار گرفته شود.