صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر طرح ملی کاشف خبر داد:

فروش 9 میلیونی یک دانش‌آموز کار‌آفرین

رضا زعفریان مدیر طرح ملی کاشف (ارزیابی و آماده‌سازی شایستگی‌های فردی در حوزه کسب و کار و کار‌آفرینی) با اشاره به گذشت 5 سال...
 از آغاز این طرح، اظهار داشت: دلیل اصلی ایجاد طرح کاشف این بود که ما به این نتیجه رسیدیم که تربیت کار‌آفرین از مدارس آغاز می‌شود نه از دانشگاه‌ها و تا کنون نیز بیش از 600 محقق و کارآفرین در سراسر کشور در تربیت کارآفرین در این طرح با ما همکاری کرده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، وی افزود: این طرح 3 رکن دارد و شامل سنجش استعداد و روحیه کارآفرینی افراد، آموزش کارآفرین و حمایت و پشتیبانی از افراد کارآفرین است.
زعفریان با بیان اینکه 3 سال ابتدایی طرح فقط به صورت کار پژوهشی بود، اضافه کرد: سپس یک سال انرژی بر استعدادسنجی گذاشتیم و بعد از آن سراغ آموزش افراد رفتیم.
مدیر طرح ملی کاشف عنوان کرد: بر اساس مدل پژوهشی که بر مبنای زندگی کارآفرینان بزرگ ایرانی طراحی کردیم حدود 2 میلیون دانش‌آموز را استعدادسنجی کردیم که از این تعداد 40 هزار نفر به عنوان افراد مستعد انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه نیم درصد افراد در کشور روحیه کارآفرینی دارند، ادامه داد: از مجموع 40 هزار نفر پذیرفته شده، 10 هزار نفر را غربال نهایی کردیم و آنها را آموزش دادیم تا به تدریج وارد فضای کارآفرینی شوند.
*فروش 9 میلیونی یک دانش‌آموز در جمعه بازار طرح کاشف
زعفریان تشریح کرد: در ادامه طرح، به تدریج آموزش غیررسمی خود را تحت عنوان جمعه بازار دانش‌آموزی، همزمان در 20 شهر کشور آغاز کردیم که ماهی یکبار به صورت بازارچه که در واقع کلاس آموزشی است، برگزار می‌شود.
وی گفت: رکورد فروش جمعه بازار در یک روز در شهر رشت اتفاق افتاد که یک دانش‌آموز سی‌دی‌های برنامه‌نویسی تولیدی خود را فروخت و 9 میلیون تومان درآمد کسب کرد.
مدیر طرح ملی کاشف گفت: هزار نفر از کل کشور در طرح جمعه بازار شرکت می‌کنند و در آن تولیدات خود را می‌فروشند، این مکان در واقع آزمایشگاه فروش دانش‌آموزان است که در آن آموزش نوشتن صورت حساب، تحلیل سود و زیان و گزارش از فروش را یاد می‌گیرند.
وی به افتتاح 2 کارگاه تولیدی توسط 2 دانش‌آموز اشاره کرد و بیان داشت: این اتفاق در سن 15ـ14 سالگی اتفاق مهمی است و این دانش‌آموزان بخشی سرمایه افتتاح کارگاه خود را نیز از فروش جمعه بازارها تأمین کرده‌اند.
*افراد ریسک‌پذیر و استقلال‌طلب کارآفرین می‌شوند
زعفریان به خصوصیات افراد کارآفرین اشاره کرد و گفت: کارآفرینی ربطی به درسخوان بودن دانش‌آموز ندارد و دانش‌آموزان کارآفرین دارای روحیه خلاقیت و پشتکار بالا، روحیه ریسک‌پذیری، انگیزه کار و استقلال طلب هستند.
مدیر طرح ملی کاشف با بیان اینکه آموزش کارآفرینی در دنیا از 5 سالگی آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: مخاطبان آموزش ما از دوره دوم دبستان و متوسطه اول هستند و نقطه مطلوب این است که حداقل 30 سال آینده فرزندان این نسل، کارآفرین بار بیایند.
*میزان کارآفرین فناور تنها 6 دهم درصد در کشور است
وی با اشاره به اینکه کارآفرینی مستلزم کار فرهنگی و آموزشی است، گفت: مدیران مدارس به شدت از کارآفرینی فاصله دارند و بزرگترین دغدغه آنها تست‌زنی و آمار قبولی دانشگاه است و دغدغه‌ای در این زمینه ندارند.
زعفریان رقم افراد کارآفرین فناورانه را در کشور 6 دهم درصد دانست و تصریح کرد: تلاش داریم این رقم حداقل به 2 درصد برسد زیرا کارآفرینی در واقع هنر هشتم است و باید فارغ از هر رشته‌ای افراد جامعه آن را بیاموزند.
مدیر طرح ملی کاشف اظهار داشت: از مسئولین و برنامه‌ریزان می‌خواهیم در حوزه کارآفرینی به دنبال راهکارهای کوتاه مدت نباشند، بازدهی در این رشته با روش‌های حداقل 20 ساله صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه کسب و کار دانش آموزی در دنیا به رسمیت شناخته شده است گفت: در سایر کشورها برای ثبت شرکت به دانش‌آموزان سخت‌گیری نمی‌شود و در کشور ما هم باید تسهیلاتی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود که زیر نظر آموزش و پرورش ثبت شرکت را یاد بگیرند.