صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از آغاز پرد‌اخت وام به بخش صنعت گزارش می‌د‌هد‌

کلاف سردرگم وام دهی به تولید‌

نشست خبری روز گذشته معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت حاوی خبری بود
مجتبی کاوه
 که برای فعالان بخش صنعت کشور و کارشناسان معنای دیگری جز تکرار سیاست تلاش برای رونق‌بخشی به واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از طریق اعطای تسهیلات ندارد. آیا این سیاست که خط مشی دولت در 4 سال اخیر بوده، توانسته است بخش صنعت را از رکود خارج کند؟ پاسخ معاون امور صنایع به این پرسش صریح و روشن است. به اعتقاد محسن صالحی‌نیا، آمارهای منتشرشده توسط مراکز رسمی نشان‌دهنده خروج صنعت از رکود است، اما فعالان اقتصادی دیدگاه دیگری دارند. به اعتقاد آنها، دولت نتوانسته با سیاست تسهیلات‌دهی خود تحرک لازم را در بخش صنعت و تولید ایجاد کند و آمارها با وجودی که به مستندات غیرقابل انکار تکیه دارند، گویای واقعیت‌های موجود در این حوزه نیستند. علت هم این است که بعضی واحدهای تولیدی با جهش تولید سهم قابل توجهی از رشد صنعت را در آمارها به خود اختصاص داده‌اند و حال آنکه بخش مهمی از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند و سیاست تسهیلات‌دهی دولت هم نتوانسته آنها را از گرداب رکود نجات دهد. به هر حال معاون وزیر صنعت از ادامه سیاست اعطای وام در سال جاری خبر داد تا نقدهایی که به این سیاست وارد است هم کماکان ادامه داشته باشد. 
پرداخت تسهیلات 30 هزار میلیاردی به تولید کلید خورد
محسن صالحی‌نیا در نشست خبری روز گذشته از آغاز پرداخت تسهیلات بانکی 30 هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی خبرداد و اظهارداشت: این تسهیلات برای اجرای طرح رونق تولید، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی و تکمیل طرح‌ها و براساس ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری در چارچوب اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود. صالحی‌نیا با اشاره به اینکه مطابق توافقات به عمل آمده 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به 10 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته است، افزود: 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات هم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در 6 هزار واحد صنعتی پرداخت می‌شود. همچنین تسهیلاتی برای 
به روز رسانی و نوسازی 5 هزار واحد تولیدی پیش‌بینی شده است. معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تولیدکنندگان متقاضی دریافت این تسهیلات می‌توانند در سامانه مربوطه ثبت نام کنند، تصریح کرد: متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و معدنی یک میلیارد و 100 میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی 327 میلیون تومان بوده است. صالحی‌نیا با اعلام اینکه بر 6 هزار و 600 واحد صنعتی که تسهیلات دریافت کرده‌اند نظارت‌هایی را اعمال کرده‌ایم، گفت: بانک‌های ملی، صادرات، ملت، صنعت و معدن، تجارت، سپه، توسعه تعاون، رفاه، کشاورزی و توسعه صادرات در پرداخت این تسهیلات مشارکت داشتند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد صنعت در حال خروج از رکوداست، اظهارداشت: در سه ماهه نخست سال 95 رشد اقتصادی صنعت 2.2 درصد، سه ماهه دوم 4.7 درصد، سه ماهه سوم6.8 درصد و در سه ماهه چهارم 12.1 درصد بود. 
بانک‌ها پول ندارند، چگونه تسهیلات پرداخت کنند؟
جالب آنکه رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در این باره با انتقاد از پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی تولید گفت: در جلسه شورای اقتصاد آمارهای مختلفی از پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مطرح شد اما من آنجا تاکید کردم که این آمار درست نیست! ابوالفضل روغنی افزود: محل تامین این تسهیلات اصلا مشخص نیست و امروز که بانک‌ها پول ندارند چگونه می‌خواهند منابع این تسهیلات را تامین کنند؟