صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محمد قلی یوسفی، اقتصاددان

صنایع نیازمند بهبود تکنولوژی

در تمام دنیا برای رسیدن به پیشرفت و نیل به اهداف مورد نظر به صنایع اهمیت می‌دهند...
سرمقاله
 به عبارت بهتر، کلید توسعه اقتصادی تقویت صنایع و حمایت از آنهاست. ایران نیز در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری دارد.
ایران صنایع بسیاری دارد که نیازمند توجه و پیشرفت هستند. مشکلاتی نیز بر سر راه پیشرفت و توسعه این صنایع وجود دارد. البته مشکلات بیشتر از داخل نشأت می‌گیرد و دلیل آن نیز بی‌توجهی به پتانسیل‌هاست. سیاست‌گذاری‌هایی که تاکنون صورت گرفته، نادرست و نامناسب بوده است.
 سیاست‌های اقتصادی نیز برای صنایع مشکلاتی را ایجاد و آنها را با رکود تورمی حاد و مزمن گرفتار کرده است.
در حال حاضر مشکلی که جدای از رکود صنایع را آزار می‌دهد، مشکل هزینه‌هاست، چراکه صنایع در ایران فرسوده شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند. همچنین ضرورت دارد اشاره شود که صنایع نیاز به نوسازی و تجدید ساختار دارند زیرا صنایع در کشورمان فرسوده هستند و باید تکنولوژی آنها تغییر کند. از طرف دیگر به دلیل اینکه هزینه‌های صنایع به‌شدت بالاست، این توانایی را ندارند که پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. بخشی از صنایع واقعا هزینه‌های‌شان بالاست و به بیماری هزینه مبتلا
شده‌اند.
یعنی تولیدشان کم شده، اما نمی‌توانند کارگران‌شان را کم کنند. نتیجه این است که از درآمد و سودشان کم شده و انگیزه برای تولید و سرمایه‌گذاری ندارند.
 از این‌رو مشکلات صنایع باید با یک نگاه کارشناسی و یک مطالعه عمیق علمی بررسی شده و برای هر کدام یک راه‌حل جداگانه‌ای ارائه شود.
 البته جای امیدواری وجود دارد، چراکه در طول چند سال اخیر، دولت گام‌های مثبت و موثری نیز در این راه برداشته که نمی‌توان منکر آنها شد. دولت گام‌های ارزشمندی در جهت تقویت صنایع برداشت و امروز شاهد به ثمر نشستن آنها نیز هستیم.