صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از قلب مبادلات آهن و فولاد تهران گزارش می‌دهد

گله تجار فولاد از بدهکار بزرگ

در میان بازارهای مختلف، بازاری که اگر پررونق باشد صدای تحرکش را نمی‌تواند پنهان کند، بازار آهن است...
مجتبی کاوه
 اما طی 4 سال اخیر هر بار برای تهیه گزارش به آهن‌فروشی‌های شادآباد سر زدیم محیط آنجا کم‌صدا‌تر شده بود.
به گزارش کسب و کار نیوز، رکود ساخت‌و‌ساز و کند شدن آهنگ حرکت دولت در پروژه‌های عمرانی ضربان قلب تپنده معاملات آهن و فولاد کشور را نامنظم کرده است. تجار بزرگ و صاحب‌نام بازار آهن شادآباد، این‌بار پیکان انتقادات‌شان را به سوی دولت گرفتند که با شرکت‌های پیمانکاری و اجزا و زیرمجموعه‌هایش بیشترین بدهی را به این بازار دارد و برای وصول طلب از این بدهکار بزرگ و قدرتمند، تجار باید کفش آهنی به پا کنند.
عمل نکردن به تعهدات از سوی دولت؛ مشکل بزرگ فعالان بازار
یکی از فعالان شناخته‌شده بازار آهن شادآباد با بیان اینکه فعالیت در این بازار که از رکود رنج می‌برد، طی سال‌های اخیر سختی زیادی به تجار فولاد و آهن وارد کرده است به «کسب‌وکار» می‌گوید: متاسفانه کسبه زیادی به دلیل سخت شدن شرایط مجبور به تعطیلی واحدهای خود شدند که این موضوع را با نگاهی گذرا به بازار هم می‌توان فهمید چون بسیاری از واحدهای صنفی که سال‌های قبل در حال فعالیت بودند اکنون تعطیل شده‌اند. عباس بیگ‌لو با اشاره به وضعیت معاملات در بازار افزود: معاملات در بازار سال به سال روند نزولی دارد، چرا که خریداران و طرف حساب‌های ما خیلی دیر به تعهدات‌شان عمل می‌کنند و در چنین شرایطی خرید و فروش‌های اعتباری و چکی ریسک بسیار بالایی دارد. وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تجار بزرگ فولاد این است که دولت، شرکت‌ها، پیمانکاران و زیرمجموعه‌های دولت به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و به بیان دقیق‌تر در موعد مقرر بدهی خود را نمی‌پردازند. بیگ‌لو ادامه داد: طبیعتا وقتی طرف حساب ما دولت و زیرمجموعه‌هایش باشند، رقم مطالبات هم سنگین است و باعث حبس شدن نقدینگی ما برای مدت‌های طولانی می‌شود و حاشیه سود معاملات را از بین می‌برد. وی افزود: هر بدهکاری چنین رفتاری با تجار داشته باشد با راهکارهای قانونی – سپردن چک‌ها به وکیل - مواجه می‌شود اما برخورد قانونی با دولت و زیرمجموعه‌هایش که می‌توان آنها را بدهکار بزرگ نامید، مصلحت‌آمیز نیست و نتیجه‌ای هم ندارد. بنابراین تجار فولاد اجبارا بارها و بارها بدهی‌های سررسیدشده دولتی‌ها را استمهال می‌کنند. بیگ‌لو با بیان اینکه پایبند نبودن به تعهدات مختص دولتی‌ها نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه شرکت‌های بزرگ و قدیمی که به نوعی قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شوند هم در پرداخت بدهی‌های‌شان تعلل می‌کنند و کار را به جایی می‌رسانند که تجار فولاد حتی با وجود برند معتبر این شرکت‌ها، تمایلی به معامله با آنها نشان نمی‌دهند. در این شرایط شاید مهم‌ترین درخواست فعالان بازار این است که دولت، سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ با پرداخت به‌موقع مطالبات تجار، اطمینان را به بازار بازگردانند.
کیفیت پایین؛ پاشنه آشیل تولیدکنندگان داخلی فولاد
این فعال بازار آهن، تلاش دولت در جهت حمایت از تولیدات فولادسازان داخل را بدون توجه به کیفیت فولاد داخلی کاری ناقص و بی‌ثمر دانست و اظهار کرد: دولت با ابزار تعرفه، قیمت انواع تولیدات فولادی وارداتی را برای حمایت از تولید مشابه داخلی افزایش داده است اما متقاضیان با وجود قیمت نازل‌تر فولاد داخلی باز هم رغبت بیشتری به فولاد وارداتی دارند، چرا که کیفیت فولاد داخلی نظر آنها را تامین نمی‌کند. وی افزود: دولت باید در کنار تکمیل زنجیره تولید فولاد، بحث کیفیت تولیدات را نیز مدنظر داشته باشد، چرا که نمی‌توان به مشتری، کالای بی‌کیفیت را به بهانه داخلی بودن تحمیل کرد.