صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

رکود تورمی در بازار تابستانی خودرو

گفتگو حول محور رکود تورمی خصوصا در دولت دهم به فراخور وضعیت اقتصاد کشور - که از یک سو دچار رکود و از...
مجتبی کاوه
سوی دیگر مبتلا به تورم بود - بسیار شنیده می‌شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم تورم به تدریج از صحنه اقتصاد و بازار عقب‌نشینی کرد اما رکود همچنان پابرجا ماند.
به گزارش کسب و کار نیوز، البته این وضعیت در همه بازارها به چشم نمی‌خورد و در بازار خودرو با نزدیک شدن به آغاز تعطیلات مدارس و مسافرت‌های تابستانی همان وضعیتی حاکم است که از آن به عنوان رکود تورمی یاد می‌شود.
بازار خودرو راکد؛ قیمت در شیب صعودی
بازار خودرو این روزها راکد و کم‌معامله است و همزمان هم قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی روند صعودی دارد. فعالان بازار خودرو یکی از علت‌های این وضعیت را احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت می‌دانند و معتقدند خبر افزایش قیمت و متعاقب آن تکذیب آن زمینه را برای گرانی 10 تا 12 درصدی مهیا کرده است.
البته روش قیمت‌گذاری شورای رقابت طی سال‌های اخیر به این صورت بوده که افزایش قیمت رسمی و کارخانه‌ای خودروها معمولا از 7 درصد فراتر نرفته است، اما بازار در برخی موارد راه خودش را رفته و قیمت‌ها افزایش بیش از نرخ رسمی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد امسال هم شاهد همین وضع باشیم.
تاخیر شورای رقابت در اعلام نرخ‌های جدید خودرو
شورای رقابت باید پیش از این قیمت‌های جدید را تصویب می‌کرد اما این شورا از اردیبهشت ماه تاکنون تاخیر داشته است.
رضا شیوا، رئیس این شورا دلیل تاخیر در اعلام قیمت‌ها را تاخیر وزارت صنعت در ارائه اطلاعات اعلام کرد و در این باره گفت: سایر بخش‌ها اطلاعات را خیلی قبل‌تر به شورا فرستاده بودند اما وزارت صنعت اخیرا- دو روز پیش - این اطلاعات را ارسال کرده است. وی افزود: شورای رقابت مطابق این اطلاعات و بررسی‌های دیگر، قیمت‌های جدید را اعلام می‌کند و حتی اگر خودروهایی شاخص‌های کیفی را ارتقا نداده باشند، جریمه خواهند شد.
این تهدید کم‌رنگ رئیس شورای رقابت البته اثری بر بازار و قیمت خودروهای داخلی ندارد، چرا که تقریبا واضح است این تهدیدها اصلا بر خودروسازها موثر نیست و آنها هر سال به افزایش قیمت تمام‌شده استناد می‌کنند و بدون توجه به ارتقای کیفیت، خواستار افزایش قیمت می‌شوند.
افزایش هزینه بیمه شخص ثالث و شماره‌گذاری؛ متهمان گران شدن خودرو
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز درباره افزایش قیمت چراغ خاموش خودروهای داخلی در سال جدید گفت: در ابتدای سال 96 بیمه شخص ثالث افزایش قیمت داشت.
از طرف دیگر شماره‌گذاری خودرو نیز با 3 درصد افزایش مواجه شد که در نتیجه این عوامل موجب گرانی خودرو داخلی در چند ماه گذشته شده است. وی در ادامه افزود: شرکت‌های خودروساز داخلی در بورس حضور دارند و نمی‌توانند هیچ تقلبی در جهت افزایش قیمت کرده و سود بیشتری بخورند. نعمت‌بخش با اشاره به افزایش تولید در سال 96، تاکید کرد: افزایش تولید به معنای وجود تقاضا در بازار است و ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا قیمت خودرو کمترین افزایش ممکن را داشته باشد. یک فعال بازار خودرو در تحلیل وضعیت این روزهای بازار خودرو به «کسب‌وکار» گفت: تعداد معاملات بازار تابستانی در 3 سال اخیر هر سال رو به کاهش است.
 داود زارعی افزود: بخشی از این رکود به بی‌میلی مردم به تعویض خودروهای مدل پایین خود با خودروی نو باز می‌گردد و تنوعی هم در مدل‌ها در خودروهای پرتیراژ اتفاق نیفتاده است. بخش دیگر به همزمانی شروع بازار تابستان با ماه رمضان باز می‌گردد که تعداد سفرها را کاهش داده است. وی افزود: پیش‌بینی افزایش قیمت هم به رکود دامن می‌زند چون احتمال گران شدن تمایل به فروش را کم می‌کند.