صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پنج‌شنبه‌های کتاب / سه کتاب در حوزه‌های مختلف رمان، ادبیات کودک و تجسمی

"مُرسو چه کسی را کشت؟"، کتاب "قانون حفظ آثار ملی و عتیقات" و "همیشه او، همه جا او" از عناوین تازه این روزهای بازار کتاب هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از هنرآنلاین،  رمان "مُرسو چه کسی را کشت؟"، نوشته کمال داوود و برنده جایزه گنکور با ترجمه ابوالفضل الله‌دادی در انتشارات "نگاه" منتشر شد.
در معرفی این کتاب نوشته‌اند: رمان "مُرسو چه کسی را کشت؟"،  پاسخی است به رمان پُرآوازه "بیگانه" اثر آلبر کامو. راوی این کتاب پیرمردی است که به سبک "سقوط"، دیگر کتاب کامو، در یک بار نشسته و برای جوانکی که مدعی است در حال نوشتن تحقیقی دانشگاهی در مورد کتاب بیگانه است، اطلاعات می‌دهد.
بخشی از این کتاب: "نه، امروز نمی‌خواهم در مورد برادرم حرف بزنم. فقط به همه‌ دیگر موسی‌های این دخمه یکی‌یکی نگاه خواهیم کرد و همان‌طور که من اغلب این کار را انجام می‌دهم، تصور خواهیم کرد چطور آنها از گلوله‌ای کهریز آفتاب شلیک شده بود، جان سالم به در بردند یا چطور هیچ‌وقت گذارشان به نویسنده تو نیفتاد و یا بالاخره چه کار کردند که هنوز نمرده‌اند."
 این رمان در 159 صفحه و با قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.
همچنین کتاب "قانون حفظ آثار ملی و عتیقات" به گردآوری و تدوین سعید فلاح فر در نشر آوینه منتشر شد.
در مقدمه این کتاب چنین می‌خوانیم: "نگاهی به مذاکرات مجلس شورای ملی حول مسئله آثار ملی و عتیقات در سال 1309 ه.ش. از جهات مختلفی جالب توجه و خواندنی است. اول آنکه از منظر سیاسی و تاریخی آشنایی با فضای مجلس و گفتگوهای نمایندگان، آشنایی با شخصیت‌های مجلس و اندیشه‌های ایشان و همچنین درک بهتر اوضاع و شرایط سیاسی جامعه که در سمت گیری تصمیم گیری‌ها موثر بوده‌اند، می‌تواند مفید باشد. دیگر اینکه از نظر حقوقی و روند قانون گذاری قابل بررسی و شایان توجه بسیار است. از آنجا که این قانون به عنوان قانون مادر در تدوین قوانین مشابه دیگر موثر بوده است، آگاهی از مفاد آن برای هر ایرانی لازم است."
این کتاب در 112 صفحه و با قیمت 16500 تومان منتشر شده است.
اما "همیشه او، همه جا او" کتابی است با مضمون خداشناسی که به قلم محسن چینی‌فروشان منتشر شده است.
به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جدیدترین کتاب چینی‌فروشان با زبانی ساده به بیان هستی خداوندگار برای کودکان گروه سنی "ب" (۶ تا ۹ سال) می‌پردازد. این نویسنده پیش‌تر نیز کتابی به نام "او" را با همین مضمون منتشر کرده است.
"همیشه او، ‌همه جا او" روایتی ادبی دارد و با تصویرگری‌های میثم موسوی همراه شده است تا کودکان به دل طبیعت سفر کنند.
نویسنده سعی کرده است با بیان مفاهیمی ملموس به اثبات خداوند از جزء به کل برسد. او در این راه از چیستی و هستی خورشید،‌ زمین، ‌حرکت،‌ جان استفاده کرده و در نهایت به همیشگی بودن خداوند رسیده است.
"زمین.../ اگر زمین نبود.../ زندگی هم نبود؛ ما هم نبودیم/ حرکت.../ اگر حرکت نبود.../ زندگی هم نبود؛ ما هم نبودیم..."
این کتاب در ۳۲ صفحه و با قیمت ۴۵۰۰ تومان این کتاب به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد بازار کتاب شده است.