صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

Q8 کانسپت، پرچم‌دار آیندهٔ آئودی در دیترویت

آئودی کار خود را در بخش SUVها با مدل Q7 آغاز کرد که هنوز هم به‌عنوان پرچم‌دار این شرکت باقی‌مانده است؛ اما در نمایشگاه خودروی دیترویت، این خودروساز آلمانی کانسپت جدید Q8 را معرفی کرده است و قصد تولید آن‌را دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پدال، آئودی کار خود را در بخش SUVها با مدل Q7 آغاز کرد که هنوز هم به‌عنوان پرچم‌دار این شرکت باقی‌مانده است؛ اما در نمایشگاه خودروی دیترویت، این خودروساز آلمانی کانسپت جدید Q8 را معرفی کرده است و قصد تولید آن‌را دارد. Q8 که پرچم‌دار جدید آئودی خواهد بود، فرمی کوپه مانند دارد که به همین دلیل در داخل فضای سر کافی برای تنها چهار نفر را ارائه می‌کند اما درواقع کشیده‌تر و عریض‌تر از نسل دوم Q7 است که دو سال پیش در همین نمایشگاه معرفی شد.
آئودی می‌گوید Q8 کانسپت ترکیبی است از یک کوپهٔ اسپرت و جذاب با قابلیت‌های یک SUV سنتی و این کاملاً صحیح است. همچنین با وجود فرم شیب‌دار و کوپه مانند سقف، کابین فضای کافی برای سرنشینان عقب را ارائه می‌کند. این مهم به لطف فاصلهٔ محوری کشیدهٔ 3 متری Q8 به دست آمده است. این کانسپت نشان‌دهندهٔ نقاط قوت آئودی در هر دو بخش طراحی و تکنولوژی است درحالی‌که نگاهی اجمالی هم از طراحی SUV فول سایز آیندهٔ ارباب حلقه‌ها را نشان می‌دهد.
در این خودرو یک نمایشگر سربالای جدید ارائه شده است که بزرگ‌ترین نمونه در صنعت خودروسازی بوده و برای اولین بار در نسل آیندهٔ A7 به تولید خواهد رسید. همچنین نسخهٔ جدیدی از صفحه آمپر دیجیتالی مجازی آئودی نیز در Q8 ارائه شده که ویژگی‌های جدید و وضوح بالاتری دارد. دو نمایشگر دیگر هم به‌صورت یکپارچه در کنسول وسط تعبیه شده که برای کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و تنظیمات خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین چهار صندلی لوکس تکی هم برای سرنشینان خودرو ارائه شده است.
این کانسپت همچنین طراحی ظاهری بسیار تهاجمی‌تری نسبت به Q7 دارد. در Q8 شاهد جلوپنجرهٔ هشت‌ضلعی بزرگ، پنجره‌های جانبی بدون قاب، شانه‌های عضلانی، رینگ‌های 23 اینچی و دیسک‌های ترمز 20 اینچی کربن سرامیکی هستیم.
آئودی در این کانسپت از یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربوشارژ به همراه یک موتور الکتریکی و یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده کرده است. خروجی کل این مجموعه 442 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور است که می‌تواند این SUV بزرگ را در 5.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند درحالی‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است. به ادعای آئودی، این خودرو بر روی کاغذ در هر صد کیلومتر تنها 2.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند درحالی‌که می‌تواند 60 کیلومتر را هم تنها با استفاده از باطری‌ها و به‌صورت تمام برقی طی کند.
همچنین سازندهٔ آلمانی یک پکیج باطری لیتیوم یون 17.9 کیلووات ساعتی برای این SUV در نظر گرفته است که شارژ کامل آن با شارژرهای 7.2 کیلوواتی در حدود دو و نیم ساعت طول می‌کشد. آئودی گفته است که سیستم کواترو نیروی قوای محرکهٔ هیبریدی Q8 را با کنترلی عالی به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد و ثبات و پویایی آن‌را افزایش می‌دهد. آئودی می‌گوید این کانسپت پیش‌نمایشی است از نسخهٔ تولیدی Q8 که سال آینده معرفی خواهد شد و به دیگر SUVهای گروه فولکس‌واگن یعنی بنتلی بنتایگا، پورشه کائن و لامبورگینی اوراس خواهد پیوست.