صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کاهش 15 درصدی درآمد مدیراجرایی اپل

کاهش فروش محصولات اپل در بازارهای جهانی روی درآمد تیم کوک، مدیر اجرایی این برند محبوب آمریکایی تاثیرگذاشته و به میزان 15 درصد از آن کاسته است.
در همین راستا و براساس بیانیه شرکت اپل، سازنده گوشی های هوشمند آیفون به دلیل عدم تحقق اهداف خود در حوزه فروش در سال 2016 رقمی معادل 8 میلیون و 700 هزار دلار از درآمد سالانه مدیر اجرایی خود را کاسته است.
 
عدم توفیق اپل در دستیابی به اهداف خود در حوزه فروش و جذب مشتری از جمله دلایلی است که مدیران این شرکت آمریکایی تصمیم گرفتند با کاهش پرداخت به تیم کوک مدیر اجرایی خود نسبت به آن واکنش نشان دهند. گفتنی است کاهش قابل توجه فروش گوشی های آیفون در سال 2016 میلادی در نهایت سبب کاهش شدید درآمد سالانه اپل پس از 15 سال شد و مدیران این شرکت را به فکر اعمال تغییراتی در نظام پرداخت خود انداخت.
 
در همین راستا هیات مدیره شرکت اپل، مدیر اجرایی خود و سایر مدیران میان رده این شرکت را مسئول عملکرد نامناسب در حوزه فروش و جذب مشتری قلمداد کرده و مسئولیت کاهش درآمد این برند محبوب را متوجه تیم کوک و مدیران تحت هدایتش می دانند.
 
در همین راستا اگرچه درآمد تیم کوک در سال گذشته میلادی از 2 میلیون به 3 میلیون دلار افزایش یافت اما عملکرد اقتصادی نامناسب اپل سبب شد تا این افزایش حقوق نیز تحت تاثیر قرار گرفته و هیات مدیره تصمیم گرفت دریافتی مدیراجرایی این شرکت و تیم زیرمجموعه وی به جای افزایش 100 درصدی، افزایشی 89 درصدی را تجربه کند.
 
تصمیم اخیر هیات مدیره اپل به معنای آن است که درآمد تیم کوک مدیراجرایی اپل در سال 2017 به 5 میلیون و 400 هزار دلار برسد در حالی که درآمد وی در سال 2016 رقمی برابر با 8 میلیون و 700 هزار دلار بوده است. لازم به ذکر است دریافتی آقای کوک در سال 2015 رقم 10 میلیون دلار را نشان می دهد که این موضوع بیانگر کاهش چشمگیر دستمزد وی طی دو سال گذشته است.
 
با این حال به نظر نمی رسد که این کاهش درآمد چندان مدیر اجرایی اپل را متضرر کرده باشد، چرا که ثروت اصلی وی میزان سهامی است که وی در اختیار داشته و او را به یکی از سهامداران مهم این برند محبوب آمریکایی بدل کرده است. سال گذشته میلادی تیم کوک در حالی پنجمین سال حضور خود در جایگاه مدیراجرایی اپل را جشن گرفت که یک  میلیون 300 هزار سهم از سهام شرکت اپل را در مالکیت خود داشته و ارزش آن به 136 میلیون دلار می رسد.
 
کارشناسان بر این باورند که کاهش شدید درآمدهای اپل به دلیل افت تقاضا برای خرید آیفون در بازارهای جهانی بوده است و از آنجایی که آیفون برای سال ها منبع اصلی درآمد اپل بوده است کاهش تقاضا برای این محصول محبوب در بازارهای جهانی سبب افت قابل توجه درآمد سالانه شرکت اپل شده است.
 
گفتنی است براساس گزارش ها و آمارهای منتشر شده، میزان فروش آیفون در سال گذشته میلادی با افتی قابل توجه به 45 میلیون و 500 هزار دستگاه تا پایان ماه سپتامبر سال گذشته میلادی رسیده است.