صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دولت یازدهم

نخستین خط لوله فرآورده جنوب شرق کشور افتتاح شد

چابهار، نخستین خط لوله فرآورده جنوب شرق کشور را به نام خود زد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، نیروگاه چابهار «۱۵ کیلومتری جاده چابهار - ایرانشهر، بهره‌برداری ۲۵ مرداد ۱۳۸۹»؛ یکی از نیروگاه‌های گازی ایران با ظرفیت تولید ۳۱۸ مگاوات است که به دلیل متصل نشدن به خط لوله سراسری گاز تا پیش از ١٥ آذرماه امسال سوخت «نفت گاز» را از طریق نفتکش تامین می‌کرد. حالا پس از ٦ سال، نیروگاه چابهار «نخستین خط لوله فرآورده‌های نفتی جنوب شرق کشور» را از آن خود کرد و وارد چرخه انتقال شد.
این خط لوله ٢٠ کیلومتری که از انبار نفت شهید شوشتری واقع در اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود، نفت‌گاز مورد نیاز نیروگاه چابهار را تامین می‌کند.
پروژه ساخت خط لوله سوخت‌رسانی به نیروگاه چابهار با ایجاد تاسیسات جانبی یک تلمبه‌خانه واقع در محدوده شرقی انبار نفت چابهار، ترمینال واقع در محدوده شرقی مخازن نیروگاه چابهار و تمهیدات مقاوم‌سازی مسیر از سال ٩٣ آغاز شد و پایان آبان‌ماه امسال پایان یافت.
نیروگاه چابهار با احداث و بهره‌برداری از این خط لوله ١٤ اینچ روزانه به ‎طور میانگین یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر نفت‌گاز برای تامین سوخت دریافت خواهد کرد.
حذف تردد ١٠٠ نفتکش از سطح شهر
احداث و بهره‌برداری از این محور انتقال سوخت برای انتقال نفت‌گاز به نیروگاه چابهار به حذف تردد بیش از ١٠٠ کامیونت نفتکش از سطح شهر انجامید.
حذف تردد روزانه حدود ١٠٠ کامیون نفتکش، کاهش حوادث جاده‌ای درون‌شهری و برون شهری، تداوم در عملیات سوخت‌رسانی و کاهش قطع برق و نیز حذف آثار مخرب زیست محیطی ناشی از حوادث احتمالی حمل سوخت با کامیون از دستاوردهای اجرای این طرح است که در مجموع با ظرفیت انتقال روزانه ٤٠٠ مترمکعب بر ساعت با سرمایه‌گذاری ٤٠٠ میلیارد ریال  به بهره‌برداری رسید.
تداوم در عملیات سوخت‌رسانی و در نتیجه کاهش احتمال قطع برق در منطقه عمومی چابهار، از دیگر دستاوردهای ساخت این خط لوله انتقال به شمار می‌آید.
این خط لوله از شمال با خط لوله تربت حیدریه حدود ١٥٠٠ کیلومتر، از شمال غرب با خط لوله کرمان حدود ٩٠٠ کلیومتر و از غرب با خط لوله بندرعباس حدود ٧٣٠ کیلومتر فاصله دارد و نخستین خط لوله انتقال فرآورده در منطقه جنوب شرق کشور به شمار می‎رود.
این خط لوله با رعایت کامل موارد ایمنی احداث شد و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای راه‌اندازی شده است و با تامین پایدار برق منطقه از طریق سوخت‌رسانی به نیروگاه چابهار، نقش مهمی در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری در بندر مهم چابهار ایفا خواهد کرد.
تامین گاز نیروگاه با سی ان جی
حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران «دوشنبه، ١١ مردادماه» در آیین پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران از برنامه‌ریزی برای گازرسانی به نیروگاه چابهار از طریق گاز طبیعی فشرده (سی‌ان جی) خبرداد که امید است با بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی در مسیر عدالت محوری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این مهم هر چه سریع‌تر محقق شود.
چابهار در یک نگاه
چابهار تنها بندر کشورمان است که از طریق دریای عمان به اقیانوس راه دارد و با تکمیل اسکله در دست احداث از سوی سازمان مربوطه، کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در بندرگاه‌های آن پهلوگیری داشته باشند و از این لحاظ بندری راهبردی در کشور محسوب می‌شود که مورد توجه دولت برای سرمایه‌گذاری عظیم اقتصادی قرار گرفته که از جمله آن ابراز تمایل سرمایه‌گذاری٥٠٠ میلیون دلاری هندوستان در این منطقه است.
بندر چابهار قابلیت تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی، انرژی و تجاری را دارد. این رویکرد نقش خط لوله‌ای را که سوخت مورد نیاز نیروگاه برق منطقه تامین می‌کند، بسیار حیاتی خواهد کرد.