چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پرویز حسابی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با "کسب و کار"

لایحه بودجه از پایه و اساس ایراد دارد

بودجه ای که 99 درصد آن اشتباه است نمی توان از آن انتقادی کرد و یا راه کاری نشان داد.
سپیده خانعلی
طبق تعریف قانون محاسبات عمومی کشور بودجه برنامه مالی دولت برای یک سال مالی است که حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی است که منجر به نیل سیاست‌ها و اهداف قانونی کشور می‌شود.  امسال هم، مانند سال های گذشته لایحه بودجه با تاخیر به مجلس ارائه شد. 
بودجه به عنوان مهمترین ابزار سیاست گذاری مالی دولت برای ایجاد ثبات، رشد اقتصادی، بهبود اشتغال و توزیع درآمد شناخته می شود، اما قوانین بودجه ای کشور بیشتر به متوازن کردن دخل و خرج می پردازد. لایحه بودجه 96 با انتقادات فراوانی از جانب بخش خصوصی روبرو شد. پرویز حسابی در این خصوص به کسب و کار گفت: "دولت دلار را در بازار توزیع کرده و به این قیمت رسانده است که بتواند کسری بودجه اش را جبران کند."
این عضو اتاق بازرگانی افزود: "بودجه در مجلس تصویب شده اما از  پایه اشکال دارد و من به نماینده های مجلس هم این ایراد را گرفتم. این اشکالات در حوزه های مختلفی است. باید ببینیم در عمل به چه صورت می شود."
وی در ادامه گفت: "دولت قطعا کسری بودجه خواهد آورد و بودجه جواب نخواهد داد. تمام آمارهایی که داده اند غلط است. من خوشبین نیستم. در فروردین و اردیبهشت مشخص می شود که بودجه کشش دارد یا خیر."
وی افزود: "یک زمانی 80 درصد راه درست است 20 درصد غلط را انتقاد می توان کرد ولی بودجه ای که 99 درصد آن اشتباه است نمی توان از آن انتقادی کرد و یا راه کاری نشان داد."