صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» ظرفیت صادراتی تعاونی ها را بررسی می‌کند

خیز صادراتی تعاونی‌ها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امسال صادرات تعاونی‌ها از مرز 2.5 میلیارد دلار عبور می‌کند، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد تعاون‌محور است.
به گزارش مهر، سیدحمید کلانتری در دومین نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون با رویکرد صادرات، با اشاره به اینکه بخش تعاون نیاز به معرفی و شناساندن دارد، گفت: تلاش ما این است که بخش تعاون را از گمنامی خارج کنیم و این بخش در عرصه‌های اقتصاد، تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات فعال‌تر شود. 
وی با بیان اینکه تعاونی‌ها از نقاط دوردست و مناطق محروم دور هم جمع می‌شوند و فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهند، افزود: توسعه تعاملات شبکه‌ای و گسترش بازار و برند، از اهداف راهبردی ما در بخش تعاون است؛ همچنین در برگزاری نمایشگاه‌ها هم زمینه همکاری و توسعه تعاونی‌ها را
 فراهم می‌کنیم. 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شرکت‌های تعاونی باید نیازهای مشتریان را بشناسند و در این راستا فعالیت کنند، اظهار داشت: تعاونی‌ای موفق است که بازار بیشتری را کسب کند و نیاز مشتریان را بشناسد. 
کلانتری با اشاره به اهمیت  برندسازی، گفت: شرکت‌ها باید به سمت تولید برندهای ارزشمند بروند تا پایداری بیشتری در بازار داشته باشند، چراکه برند به مفهوم کیفیت، شناخت مشتری و عرضه محصول در بهترین شرایط و قیمت است. وی با تاکید بر اینکه نیاز به فرهنگ‌سازی در بخش برندسازی داریم، افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی توسعه اقتصاد تعاون‌محور و تعاونی هم به معنای اقتصاد اشتغالزا در راستای توسعه مناطق محروم کشور و اقتصادهای خرد و 
کوچک است. 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش صادرات شرکت‌های تعاونی گفت: امسال صادرات تعاونی‌ها از مرز 2.5 میلیارد دلار تجاوز می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال آینده این رقم افزایش پیدا کند. 
عبدا... بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف:
ظرفیت صادرات تعاونی بیش از 2 میلیارد دلار است
ظرفیت صادراتی تعاونی‌های بسیاری بیشتر از 
2 میلیارد دلار است ولی مشکل ما در امر صادرات در حوزه تعاونی‌ها بدنه تولید تعاونی‌هاست؛ تعداد تعاونی‌ها با فضایی که باید داشته باشند، همخوانی ندارد. تعاونی ها در زمینه تولید ظرفیت بالایی دارند اما مشکل اینجاست که صادرات تعاونی‌ها به اسم بخش خصوصی است و تعاونی‌ها صادرات‌محور 
نیستند. برای مثال بیش از یک‌سوم تولید فرش دستباف در کشور در اختیار تعاونی‌های شهری و روستایی است اما صادرات به اسم تعاونی‌ها نیست. تعاونی‌ها یا خدماتی‌اند یا تولیدی؛ تعاونی صادراتی وجود ندارد. بنابراین در این راستا چند اقدام ضروری است؛ اول اینکه تعاونی‌ها صادرات‌محور باشند و تعاونی‌های تخصصی صادراتی شکل بگیرد و دیگر اینکه صادرات محصولات تعاونی‌ها به نام تعاونی‌ها باشد. 
بر این اساس اگر هدف واقعی مسئولان رسیدن به حجم بالای صادراتی در حوزه تعاون است، باید این دو مورد را در اولویت خود قرار دهند وگرنه تا زمانی که محصولات تعاونی‌ها توسط سایر بخش‌ها صادر می‌شود، آثار مثبتی از آن عاید تعاونی‌ها نخواهد شد.
آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه:
هدفگذاری تعاون برای صادرات محقق می‌شود
یکی از بخش‌هایی که در اقتصاد کشور ما برای صادرات می‌تواند پتانسیل و ظرفیت داشته باشد، بخش تعاون است. با این حال سهم تعاون به‌طور کامل محقق نشده اما در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای شناسایی و معرفی این حوزه شده است. البته همه بخش‌های اقتصادی این ظرفیت را دارند اما در بحث صادرات تنها ظرفیت کافی نیست، بلکه لازم است کیفیت کالا و محصولات و در کنار آن بازاریابی نیز مورد توجه قرار بگیرد. البته هنوز روشن نیست که این بخش تاکنون چه اندازه صادرات داشته و چه عملکردی داشته، با این حال از وضعیت بخش‌های اقتصادی کشور به‌طور کلی پیداست که کشور ما هنوز در زمینه بازاریابی ضعیف عمل کرده است و جا دارد بتواند با تکیه بر آن به اهداف عمده صادرات دست پیدا کند. با این حال در حال حاضر این بخش نیز می‌تواند با ارتقای سطح محصولات و شناسایی نیاز بازارهای دنیا و تطبیق محصولات دنیا با محصولات داخلی به اهداف صادراتی خود دست پیدا کند. تعاونی‌ها براساس توانمندی‌هایی که دارند، درصدی از رشد را لحاظ کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد بتوانند به آنچه هدفگذاری کرده‌اند، دست پیدا کنند. 
سید جواد رضویان، رئیس خانه تعاونگران خراسان رضوی:
آمار دقیقی از صادرات تعاونی‌ها نداریم
شرکت‌هایی که در بخش تعاون فعالیت می‌کنند، توان خوبی برای افزایش حجم صادراتی این حوزه دارند برای مثال در بخش شیلات و صیادی و همچنین تولیدات مرزنشینان و سایر بخش‌ها تعاونی‌ها ظرفیت صادراتی دارند و پیش‌بینی صادرات انبوه برای این بخش دور از انتظار نیست. نمونه آن شرکت تعاونی پسته رفسنجان است که قدرت صادرات با حجم زیاد را دارد اما آنچه شاید مورد توجه باشد، این است که در گمرک هیچ تفکیکی میان صادرات تعاونی‌ها با بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد یعنی اینکه روشن نیست این صادرات متعلق به بخش خصوصی ، دولتی یا تعاونی است. به همین دلیل آمار صادرات بخش تعاون نامعلوم است یا هر آماری هم که ارائه می‌شود، به‌طور کلی قابل استناد نیست یا عموما از سوی شرکت‌های تعاونی است که بعضا به‌دلیل ترسی که از پرداخت مالیات دارند، آن را پنهان می‌کنند. بنابراین درحالی که آمار روشنی از صادرات بخش تعاون وجود ندارد، نمی‌توان به‌طور قطع درباره آینده صادرات بخش تعاون نظر داد.
 از طرفی اعداد و ارقام نیز قابل اتکا نیست. شرکت‌های تعاونی حتی در خوداظهاری مالیاتی نیز حاضر به ارائه ارقام مشخص نیستند. البته این موضوع به این امر مهم برمی‌گردد که تعاونی‌ها مشمول مشوق‌های مالیاتی که در گذشته داشتند، نمی‌شوند و به همین دلیل عمدتا به‌دلیل ترس از مالیات آنچه باید را، درباره میزان صادرات یا تولید خود ارائه نمی‌دهند. بنابراین به‌طور کلی اگر بخواهیم آمار مشخصی از صادرات بخش تعاون ارائه بدهیم، باید اول آن را از حوزه بخش خصوصی و دولتی جدا کنیم و سپس آمار و ارقام دقیقی از آن داشته باشیم.