صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

فرافکنی به‌جای مبارزه با گرانی گوشت

کلاف سردرگم گرانی در بازار گوشت قرمز همچنان بدون سرنخ است و مسئولان و دست اندرکاران این بازار به جای پیدا کردن راه‌حلی برای بازگرداندن ثبات به این بازار مشغول اتهام‌زنی و فرافکنی و تهدید یکدیگر هستند.
مجتبی کاوه 
با وجودی که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، روز جمعه برای دلالان خط و نشان کشید و گفت: اگر قیمت‌ها پایین نیاید آنقدر گوشت در بازار می‌ریزیم که قیمت از 31 هزار تومان هم کمتر شود، قیمت گوشت گوسفندی در روز ابتدایی هفته بازهم در مدار 45 تا 50 هزارتومان بود و گوشت گوساله هم اندکی کمتر فروخته می‌شد. حسن رکنی، معاون تولیدات دامی وزارت کشاورزی در گفتگو با «کسب‌وکار» با تاکید بر تلاش دولت برای بازگرداندن آرامش به بازار گوشت گفت: نه صادرات دام تغییر محسوسی داشته و نه رشد خاصی در تقاضا اتفاق افتاده و نه کاهشی در عرضه دام به وجود آمده است اما عده‌ای سودجو با ایجاد جو کاذب، موج گرانی در بازار راه انداخته‌اند. وزارت کشاورزی به‌عنوان متولی تنظیم بازار در حال تزریق گوشت وارداتی به بازار است و قطعا قیمت به زودی شکسته خواهد شد. انتظار ما این است که سازمان‌های حمایتی و نظارتی هم در این خصوص مجدانه ورود کنند و قیمت را در سطح خرده فروشی و قصابی مورد نظارت و کنترل قرار دهند. 
اتحادیه و چوب‌داران گوشت را گران کرده‌اند
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده کشور نیز در این باره گفت: با آغاز عرضه گوشت گوسفند پیش‌بینی می‌شود قیمت هر کیلو گوشت گوسفند به 28 هزار تومان کاهش یابد. منصور پوریان با اشاره به اینکه دام زنده به صورت انبوه در دامداری‌ها وجود دارد و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، افزود: قیمت هر کیلو گوشت بره زنده 13 هزار تومان و هر کیلو گوشت میش زنده نیز 10 هزار تومان است و در این بخش هیچگونه افزایش قیمتی وجود ندارد. رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده کشور، اتحادیه گوشت گوسفندی و چوب‌داران را عاملان گرانی گوشت دانست و تصریح کرد: روند افزایش قیمت گوشت گوسفند از سال گذشته آغاز شد و اتحادیه گوشت گوسفندی که اعضای آن قصاب‌ها و چوب‌داران هستند برای افزایش حاشیه سود قیمت را افزایش دادند. وی گفت: چوب‌دارها و قصاب‌ها دام را با قیمت پایین از دامدار خریداری و ذبح می‌کنند و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند. رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده کشور افزود: انباشتگی دام زنده در دامداری‌ها سبب می‌شود تا دامداران دام را با قیمت پایین به چوب‌داران و قصاب‌ها بفروشند. وی از عملکرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انتقاد کرد و افزود: بهتر است این سازمان در چگونگی فروش گوشت در قصابی‌ها نظارت کنند تا از افزایش خودسرانه قیمت گوشت جلوگیری شود. عضو هیات‌مدیره فدراسیون واردات ایران نیز با انتقاد از شیوه تنظیم بازار گوشت قرمز، گفت: وضعیت قیمت گوشت در این چند هفته یادآور قیمت ارز در دوره تشدید تحریم‌ها شده است. فرهاد آگاهی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، اظهار داشت: قیمت گوشت گوسفندی در هفته‌های اخیر با افزایشی چشمگیر، بین 40 تا50 هزار تومان در نوسان است و این برای کشوری که 80 میلیون جمعیت دارد و بخش بزرگی از جمعیت آن زیر 30 سال هستند و سلامت آنها وابسته به مصرف گوشت قرمز است، قابل دفاع نیست. به گفته آگاهی، واقعیت این است که تنظیم بازار زمانی می‌تواند، موفق باشد که بر پایه‌ای از اطلاعات، آمار و ارقام درست و مطابق واقع بناشده باشد. این در حالیست که سازمان‌های مختلف حتی درباره میزان مصرف گوشت در کشور اختلاف عمیقی از لحاظ آماری دارند. اختلافی که گاه حدود 400 هزار تن است. بنابراین با وجود چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که تنظیم بازار بتواند نقش بخش‌های مختلف را به درستی از پیش
 تعیین کند.