صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جایگزینی هوش مصنوعی به جای نیروی انسانی در ژاپن

یک شرکت بیمه ژاپنی 34 تن از کارکنان خود را تعدیل کرده و قصد دارد یک سیستم هوش مصنوعی را برای انجام محاسبات بیمه‌ای جایگزین آنها کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل زا ایسنا، شرکت بیمه عمر "Fukoku" معتقد است که با این کار ۳۰ درصد افزایش بهره‌وری خواهد داشت.
این سیستم مبتنی بر ابررایانه واتسون خواهد بود که شرکت آی‌.بی‌.ام واحد ژاپن آن را ساخته است. این سیستم نوعی فناوری ادراکی با قابلیت تفکر مشابه انسان توصیف شده است. واتسون تاکنون رکوردهای زیادی از خود در حوزه‌های مختلف به جا گذاشته و سازندگانش مدعی هستند که این ابررایانه می‌تواند همه داده‌ها از متون ساختارنیافته گرفته تا تصاویر، صدا و فیلم را تجزیه و تحلیل کند.
انتظار می‌رود پس از نصب این هوش مصنوعی ۲۰۰ میلیون ینی در اواخر این ماه، هر سال حدود ۱۴۰ میلیون ین(۱.۲ میلیون دلار) در پرداخت حقوقی که بطور معمول به نیروی انسانی پرداخت می‌شود، صرفه‌جویی شود.
از این سیستم برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت به مشتریان شرکت استفاده خواهد شد و برای این کار به بررسی گواهی‌های پزشکی و داده‌های مرتبط با جراحی یا طول مدت اقامت در بیمارستان خواهد پرداخت. هزینه تعمیر و نگهداری این سیستم  ۱۵ میلیون ین در سال تخمین زده شده است
گزارش‌ها حاکی از آن است که سه شرکت بیمه دیگر ژاپنی نیز قصد دارند به زودی از هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود بهره ببرند. 
در سال 2016 مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرده بود که رُبات‌ها و هوش مصنوعی در پنج سال آینده ۵.۱ میلیون شغل را در ۱۵ کشور پیشرو جهان که روی هم تقریباً ۶۵ درصد کل نیروی کار جهان را در خود جای داده‌اند، از انسان خواهند گرفت.