صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران

با پیوستن به کنوانسیون AFTF مشکلات ارتباط بین المللی بانکی کشور رفع می شود

بحث پیوستن ایران به کنوانسیون AFTF جهت حائز اهمیت است. ایران بعد از برجام که در واقع در حال حل مسایلش با دنیا است، اما یکی از مهمترین گیروبندها بحث اصلاح شبکه بانکی و ارتباط ما با شبکه بین المللی بانکی از نظر گشایش اعتبار، نقل و انتقال پول و جذب سرمایه خارجی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران،  متاسفانه طی سال هایی که درگیر تحریم بودیم و مسایل بانکی ایران تحت تاثیر تحریم قرار داشت، در حوزه داخل بخش های ارزی و بین المللی بانک های عامل و تجاری ایران به شدت آسیب دید. کارشناسان آنها به بخش های  دیگر منتقل شدند چرا که دیگر کاری در این حوزه نداشتند. به لحاظ نرم افزاری هم به دلیل عدم ارتباط به شبکه ببین المللی بانکی از مقررات روز دنیا فاصله گرفتیم. امروز یکی از موضوعات AFTF که تقریبا128 کشوری که با هم ارتباط دارند این را داوطلبانه پذیرفته اند و در واقع می تواند برای عضویت ما در شبکه بین المللی مانعی شود مبارزه با پولشویی است. این درحالی استکه عملا موضوع پولشویی یکی از دغدغه های دولت هم است.
همچنین یکی از دلایلی که بانک های خارجی علی‌رغم گذشت بیش از یکسال از توافق برجام هنوز در نقل و انتقالات بزرگ ارزی چه در آزادسازی پول های ایران که در بانک ها آمده و چه درباره منابع ارزی مربوط به واردات کالا و گشایش اعتبارات از ال سی و برات اسناد اقدام نمی کنند این است که می گویند چرا ایران عضو AFTF نیست. در حالی که این قانون در مجلس هشتم تصویب شده و به دولت دهم ابلاغ شده بود اما دولت گذشته در الحاق و پذیرش این کنوانسیون با تاخیر عمل کرده است. چون بنا و هدف دولت تدبیر و امید بر شفاف سازی و مبارزه با ترورسیم است و ایران در شرایط فعلی یکی از کشورهایی است که اساسا خودش قربانی ترورسیم بوده و بیشترین ترورها در داخل کشور انجام شده و همین الان هم یکی از کشورهایی است که بیشترین مبارزه را با ترورسیم و در راس آنها جریان پلید داعش است، انجام می دهد.
بنابراین طبیعی است که ما هم باید از عضویت در این کنوانسیون استقبال کنیم و برویم به سمت اینکه یکی دیگر از موانع توسعه روابط بانکی کشور را در حوزه بین الملل برداریم که الان مانع ایجاده کرده است.
من فکر می کنم که تصمیم دولت در این کار تصمیم عاقلانه ای بوده است. نگرانی هم که درباره مساله بحث انتقال اطلاعات یا محرومیت برخی از چهره های سرشناس کشور وجود دارد که مثلا حساب های بانکی آنها می تواند کنترل شود به نظر من بی پایه و اساس است.