صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

بافت روستای یوش تاریخی می ماند

دیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی روستای تاریخی یوش که محدوده عرصه ثبتی روستا ۶ بنای تاریخی ثبتی را شامل می شود...
توسط کارشناسان بخش حرایم آثار ملی غیر منقول این اداره کل تهیه و بعد از بررسی کمیته حریم آثار ملی غیر منقول سازمان میراث فرهنگی تصویب شد تا بافت این روستا همچنان تاریخی بماند.
در میان روستاهای مازندران چند روستا هستند که برای بسیاری از ایرانی‌ها نیاز به معرفی چندانی ندارند.
«یوش» یکی از این روستاهاست که نام آن با فرهنگ و ادب ایران گره خورده است. کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که دست کم یک بار در زندگی‌اش نام «نیما یوشیج» را نشنیده باشد.
نامی که دروازه‌ای بزرگ برای ادبیات ایران محسوب می‌شود و «یوش» هم در آن دیده می‌شود. روستای «یوش» از توابع بخش بلده شهرستان نور، در ارتفاعات البرز و بین مسیر 110 کیلومتری جاده هراز تا پل‌زنگوله در جاده کندوان قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران با قدردانی از برگزار کنندگان همایش ملی نیما، پایگاه فرهنگی و تاریخی یوش را نمادی از گردشگری ادبی ایران توصیف کرد.
دلاور بزرگ نیا افزود: روستای یوش در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده که ۶ اثر ثبتی و نیز ۴ اثر واجد ارزش تاریخی در این روستا وجود دارد.
وی اظهار کرد: محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی روستای تاریخی یوش که محدوده عرصه ثبتی روستا ۶ بنای تاریخی ثبتی را شامل می شود توسط کارشناسان بخش حرایم آثار ملی غیر منقول این اداره کل تهیه و بعد از بررسی کمیته حریم آثار ملی غیر منقول سازمان میراث فرهنگی تصویب شد تا بافت این روستا همچنان تاریخی بماند.
وی افزود: موزه نیما، از بناهای بجا مانده از دوره قاجاریه بوده و به سال 207 هجری قمری توسط جد پدری نیما، علی خان ناظم الایاله ساخته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: ابعاد و مقیاس خانه نیما  گویای سطح اجتماعی و اقتصادی و خانواده وی است و عکس ها و تصاویر از لحظه لحظه زندگی او، پیوندش با طبیعت پیرامون، ابزار و وسایل شخصی نیما، کتاب هایش، مجلاش و یادداشت ها نیز سهمی در بازگویی آراء و عقاید اجتماعی و حتی سیاسی اش دارد