صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رحمانی موحد:

تنوع قومیتی، برگ برنده کشور در گردشگری است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنوع قومیتی کشور ایران را برگ برنده این کشور در مقایسه با سایر سرزمین های همسایه ها خواند و اظهار کرد: در واقع هر کدام از ویژگی‌های قومی، زبانی، فرهنگی و هنری اقوام ایرانی بخشی از هویت ایران و ایرانی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، مرتضی رحمانی موحد در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام در گرگان گفت: برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام روزگاری بهتر، شکوفاتر و همبستگی بیشتر مردم را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تنوع قومی و زبانی در ایران بهترین رهنمود کلام جاویدان الهی است که می‌فرماید «ای مردم شما را از مرد و زنی آفریدیم و در گروه‌های بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شما است» تصریح کرد: از این رو مفهوم قومیت واقعیتی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است و روشن است که هیچ جای این نگاه تعصب، برتری و خودمحوری وجود ندارد.
رحمانی موحد افزود: اقوام ایرانی اعم از کُرد، لُر، بلوچ ، آذری و دیگر اقوام، همه با ظرفیت‌ها، هویت‌ها و توانمندی‌های خاص خود شناخته می‌شوند و اساسا تصور کشور ایران بدون همنشینی این اقوام به دور از ذهن است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد : اقوام مختلف ایرانی با ویژگی‌های فرهنگی و قومی مختلف همگی با ملیتی واحد تعریف می‌شوند و ایران همواره سرزمین همنشینی و همجواری اقوام و فرهنگ‌ها و گویش‌ها و هویت‌های گوناگون و متفاوت بوده و از همین رو اصطلاحا آن را موزاییک فرهنگ‌ها نامیده‌اند.
وی با بیان اینکه تفاوت در قومیت‌ها موجب پیوند بزرگتری با دنیا خواهد شد، گفت: هر کدام از قوم‌های اعراب، بلوچ، آذری، کُرد و ترکمن پل ارتباطی و پیوند با دنیای بزرگتری هستند و هنر ما این است که بتوانیم از این فرصت خدادادی به نحو احسن استفاده کنیم.
رحمانی موحد با اشاره به نقش بارز و موثر این تنوع قومیتی در موقعیت گردشگری کشور گفت: یکی از مبنایی‌ترین ویژگی‌های متمایزکننده گردشگری ایران تنوع و گوناگونی قومی و فرهنگی است و شاید این موضوع یکی از اولین جاذبه‌های منحصر به فرد متمایزی است که یک گردشگر خارجی در مواجهه با ایران تجربه می‌کند.
وی تصریح کرد: در یک کلام آینده گردشگری هر قوم و فرهنگ ایرانی در نهایت با سیاست‌ها و برنامه‌های گردشگری استان یا استان‌های متعلق به آن گره خورده است. توجه به اصالت و تفاوت و تنوع می‌تواند سرچشمه درک متقابل شود و این نیز می‌تواند تسهیل‌کننده همزیستی صلح‌آمیز و قبول تفاوت‌ها باشد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: استمرار این رویداد و برگزاری چنین جشنواره‌هایی با خلق فرصت‌ها و تکیه‌گاه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همراه بوده و آن را به یکی از فعالیت های موفق فرهنگی با نگاه گردشگرمحور تبدیل کرده است.
دهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام با حضور ۱۵۰ غرفه شرکت‌کننده در بخش صنایع دستی از ۲۷ استان سراسر کشور، ۱۱۰ هنرمند گلستانی و ۷۵ هنرمند کشوری در تمامی هنرهای دستی برگزار شده بود. این جشنواره از تاریخ ۸ الی ۱۲ دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان دایر بود.