صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چالش‌ استارت‌آپ‌های مسافرتی در 2016

شرکت‌های مسافرتی آنلاین یا همان استارت‌آپ‌های مسافرتی، بهترین راهکار برای کسانی است که هر بار به دلیل نداشتن وقت یا حوصله برای یافتن، خرید و رزرو بلیت و هتل، خود را از لذت مسافرت، تجربه و دیدن جاذبه‌های گردشگری محروم کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، به هر حال در طول دهه گذشته، بیش از 1200 شرکت مسافرتی آنلاین در سراسر جهان راه‌اندازی شده تا به این ترتیب صنعت گردشگری کشورها به واسطه پیشرفت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه یابد. اشتیاق افراد برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و نفوذ اینترنت در زندگی‌های امروزی فرصت خوبی برای صاحبان کسب و کار استارت‌آپ‌های مسافرتی بوده تا بتوانند در سال 2015 شاهد حدود چهار و نیم میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری در این صنعت باشند. در واقع، 2015 یک سال طلایی برای این استارت‌آپ‌ها بود، به تعبیر برخی از کارشناسان نیز این افزایش سرمایه‌گذاری حبابی بوده است؛ چرا که برآوردها نشان می‌دهد، تامین سرمایه تا پایان سه ماهه سوم سال 2016 از مرز 5/ 2 میلیارد دلار فراتر نرفت و نمی‌توان انتظار داشت که تا پایان سال بتواند رکورد سال گذشته را بشکند. هرچند سرمایه‌گذاری قابل توجه سال گذشته حبابی تعبیر شده، اما نباید از تاثیر اتفاقات سال گذشته که از لحاظ امنیتی بار روانی منفی برای جامعه جهانی داشت بر کاهش تقاضای سفر چشم‌پوشی کرد.
آمار به نقل از CB Insight درباره استارت‌آپ‌های مسافرتی نشان می‌دهد به‌رغم روزهای نه چندان خوشایند شرکت‌های مسافرتی آنلاین در سال 2016، سایت Airbnb معروف‌ترین ارائه‌دهنده خدمات آنلاین خرید و رزرو بلیت و محل اقامت که معرف بیش از دو میلیون محل اقامتی در ۳۳ هزار شهر و ۱۹۱ کشور است، توانسته پرونده موفق‌تری نسبت به سایر رقبای خود در سال گذشته داشته باشد به‌ طوری که این استارت‌آپ میزان جذب سرمایه خود را در سه ماهه دوم سال 2016 حدود 70 درصد و در سه ماهه سوم حدود 40 درصد افزایش دهد تا میزان مجموع سرمایه جذب شده برای راه‌اندازی این استارت‌آپ تا پایان سپتامبر 2016 به رقم 5/ 4 میلیارد دلار برسد و به این ترتیب، موفق‌ترین شرکت در جذب سرمایه باشد. پس از آن بیشترین جذب سرمایه مربوط به شرکت چینی LY.com به میزان 2/ 1 میلیارد دلار است که ارزش آن بالغ بر 3 میلیارد دلار برآورد می‌شود. پس از آن دیگر شرکت خدمات مسافرتی چینی با جذب سرمایه حدود 464 میلیون دلار است.
استارت جدید سال 2016
همان‌طور که اشاره شد، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی آنلاین در سال گذشته میلادی، دوران پرچالشی را گذراندند. اگرچه بخشی از این چالش به کاهش تقاضا در سال 2016 برمی‌گردد، اما بخشی از آن هم به خاطر کامل نبودن بسته خدماتی این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف رزرو یا خرید بلیت و هتل بوده و ممکن است در بلندمدت منجر به شکست استارت‌آپ‌های مسافرتی شود. در این بخش چهار استارت‌آپ موفق در سال گذشته میلادی معرفی می‌شود که توانستند چالش ارائه‌دهندگان خدمات مسافرتی آنلاین را حل و فصل کنند. این شرکت‌های نوپا، کسب و کار خود را در آینده هوش مصنوعی، تجربیات اجاره کوتاه‌‌مدت و استفاده از فضای مشترک مثل پانسیون ساخته‌اند، به این امید که مصرف‌کنندگان بیشتری به بوتیک هتل (آن دسته از هتل‌هایی که به خاطر خاص بودن سبک هنری و معماری خود معروف هستند. آنها معمولا کوچک‌تر از گراندهتل‌ها بوده و لوکس بودن هدف اصلی آنها نیست؛ بلکه خود، هدف اصلی بازدید هستند) گرایش پیدا کنند.
Hostfully، یکی از استارت‌آپ‌هایی است که در سال گذشته توانست با ایجاد کتاب‌های راهنمای دیجیتال برای اجاره کوتاه‌مدت به اماکن اقامتی و مسافران کمک کند. بخش قابل توجهی از اماکن اقامتی Airbnb علاقه‌ای ندارند به‌طور مداوم در دسترس مشتری باشند و به آنها راهنمایی‌های محلی بدهند یا اصلا زمانی برای کمک به مسافران ندارند که این امر مغایر با آنچه بوده که به‌عنوان خدمات Airbnb یا دیگر سایت‌های اجاره کوتاه‌مدت عنوان شده است. بسیاری از اماکن اقامتی مایلند از امکانات چنین استارت‌آپ‌هایی برای توسعه کسب و کار خود بهره‌مند شوند، بنابراین ادغام چنین کتاب‌های راهنما با پلت‌فرم Airbnb یا سایر سایت‌ها، نه تنها کار را برای مسافران راحت‌تر می‌کند، بلکه هتل‌ها نیز شناخته می‌شوند. GoHero، یک پلت‌فرم پذیرش مسافر مجهز به هوش مصنوعی است که با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مختلف ادغام شده تا به مسافران در رزرو و برنامه‌ریزی سفر کمک کند. در حال حاضر این امکان وجود دارد که از طریق این استارت‌آپ جدید با آژانس مسافرتی خود شبانه‌روزی در تماس بوده و درباره برنامه‌های خود تجدیدنظر کنید، اما این مساله محقق نمی‌شود تا اینکه آژانس‌های مسافرتی آنلاین بزرگ و نمونه‌های سنتی آن را راه‌اندازی کنند.
ReStation، خانه یا پانسیون خلوت و خالی از سکنه در سراسر جهان را برای اقامت به مسافران معرفی می‌کند. البته هتل‌ها نیز می‌توانند با این استارت‌آپ همکاری کنند به‌طوری که در حال حاضر تمرکز اکثر برندها در زمینه‌های مختلف روی جذب افراد در بخش‌های مشترک اماکن اقامتی مانند لابی هتل بوده است. البته به‌طور کل مسافران ترجیح می‌دهند در اتاق‌های خود بمانند و هتل‌ها مایل نیستند فضاهای مشترک بیشتری ایجاد کنند با این حال به‌طور قطع در آینده‌ای نه چندان دور این ایده مورد استقبال هتل‌ها و مسافران قرار خواهد گرفت. AwardAce، برای مسافران قیمت و وضعیت پروازها در خطوط هوایی مختلف جهانی را فراهم کرده و به مسافران درباره اینکه کدام کارت اعتباری برای کدام برنامه پرواز قابل استفاده است، توضیحاتی می‌دهد. این در حالی است که صنعت هواپیمایی نیز با ارائه شیوه‌های پرداخت متنوع درصدد جذب و حفظ مشتری‌های بیشتری هستند. به این ترتیب، این امکان باعث می‌شود مسافر حس بهتری نسبت به این استارت‌آپ پیدا کند. Vossy، سایت رزرو و مجموعه سازماندهی شده از هتل بوتیک‌ها در سراسر جهان است. این سایت در منطقه آسیا که در آن محبوبیت هتل بوتیک همچنان رو به افزایش بوده، مورد استقبال قرار گرفته است. سایتی مانند Vossy فقط یک نوع خاصی از هتل را رزرو می‌کند، با این حال، همچنان بسیاری از آموخته‌های سایت‌های رزرو وجود دارند و برندها هنوز فرصت دارند در مورد آنچه برای آینده رزرو هتل بوتیک تعیین شده، چشم‌پوشی کنند.
چالش‌ استارت‌آپ‌های مسافرتی در 2016این نمودار شامل وب سایت Airbnb نیست