صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

استارتاپ‌های IT برای ورود به بورس ملزم به اخذ مجوز هستند

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پاسخ به ابهام ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپای IT به فرابورس در عین نبود مقررات شفاف برای فعالیت آنها گفت: قطعاً تمامی شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های IT خواهان عرضه سهام در بورس ملزم به اخذ مجوزهای مربوطه هستند.
ناصرعلی سعادت درباره توافق اخیر برای تسهیل ورود شرکت‌‌های نوپا و استارتاپ‌های IT به فرابورس و ابهام درباره عرضه سهام استارتاپ‌هایی که مجوز فعالیت قانونی ندارند، گفت: تمامی شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های خواهان ورود به بورس ملزم به اخذ مجوزهای فعالیت هستند و طبق قوانین بالادستی باید تمامی مجوزها و ضوابط قانونی برای فعالیت یک شرکت را رعایت کرده باشند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: داشتن مجوز فعالیت یکی از شروط گزارش مالی حسابرسی شده است که گزارش حسابرسی شده از پیش‌نیازهای ورود یک شرکت به بورس است.
وی توضیح داد: در توافق اخیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و فرابورس برای تسهیل ورود شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های IT به فرابورس تفاوت‌هایی نسبت به شرایط قبلی ورود یک شرکت به بورس ایجاد شده است.
وی توضیح داد: در گذشته یک شرکت خواهان ورود به بورس باید 3 سال سابقه تأسیس و پیشینه سودآوری در 3 سال آخر فعالیت را داشت که اکنون یک شرکت خواهان ورود به بورس با یک سال سابقه تاسیس و داشتن گزارش مالی حسابرسی شده حتی در صورت زیان‌ده بودن و حتی اگر زیان بیشتر از سرمایه اولیه (مشمول ماده 141) داشته باشد، می‌تواند برای ورود به فرابورس درخواست بدهد.
وی ادامه داد: این درخواست در کمیته‌ای که چند نماینده ا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای ارائه نظر کارشناسی دارد بررسی می‌شود و براساس امیدنامه ارائه شده، این شرکت می‌تواند وارد فرابورس شود.
سعادت با تاکید بر اینکه امکان ورود حتی شرکت‌های زیان ده به بازار فرابورس به معنی عرضه سهام شرکت‌های متضرر در بورس نیست، گفت: در دنیا اغلب شرکت‌های بزرگ IT هنگام شروع کار درآمدزا نبوده‌اند و بعد از 4 یا 5 سال به سودآوری رسیده‌اند. برای مثال برخی شرکت‌های بزرگ IT هنگام ورود به بازار نزدک حتی روی کاغذ ضرر می‌دادند اما حجم زیادی از کاربر را به خود مشغول کرده بودند که در نتیجه امیدنامه شرکت شرایط مناسبی را وعده می‌داد.
به گفته وی، هم‌اکنون نیز بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا و حتی شرکت‌هایی که 15 سال از تأسیس آنها در حوزه IT می‌گذرد شاید اکنون سود ده نباشند اما کاربران زیادی را به خود مشغول کرده‌اند و اپلیکیشن آنها روی گوشی‌های زیادی نصب است و بنابراین امیدنامه این شرکت‌ها مثبت ارزیابی می‌شود.
وی گفت: ورود به فرابورس برای این شرکت‌ها امکان جذب سرمایه از طریق خرد کردن سرمایه در بورس با حفظ کنترل شرکت را فراهم می‌کند و می‌توانند با سرمایه جدید کسب و کار خود را توسعه دهند.
پنجمین همایش مدیریت و راهبری IT  نوزدهم دی ماه با تمرکز بر موضوع کنترل داخلی و مدیریت ریسک برگزار می‌شود.