صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ملک حسن پاد:

بندر چابهار مجهز به سامانه‌ای جدید شد

معاون طرح و توسعه بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت:سامانه به روز شده صدور حواله الکترونیکی موسوم به مدیریت عملیات کالای متفرقه در بندر چابهار راه اندازی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی بندر چابهار، معاون طرح و توسعه بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اعلام خبر راه اندازی سامانه صدور حواله الکترونیکی موسوم به مدیریت عملیات کالای متفرقه GCOMS گفت: این سامانه به منظور هماهنگی بین بندر چابهار، گمرک و پایانه و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع از جمله رانندگان کامیون ها به همت کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به ویرایش جدید ارتقاء یافت.
وی افزود: سامانه جدید مدیریت عملیات کالای متفرقه GCOMS پس از سال ها تجربه در اتوماسیون فرآیندهای بندری و دریایی و با الهام از نسخه قدیم نرم افزار که مفتخر به کسب جایزه دومین طرح برتر آسیای الکترونیکی AFACT در سال ۲۰۱۱ بود، با موفقیت جایگزین  سامانه قدیم شد و در بندر چابهار مورد بهره برداری قرار گرفت.
ملک حسن پاد در تشریح این سامانه افزود: علاوه بر بهره مندی از تمامی مزایای سامانه قدیم، نیازهای نوین بنادر کشور درخصوص تجمیع داده های تمامی بنادر و گمرک ها، تبادل الکترونیکی اسناد، اطلاع رسانی آنلاین، ارائه اسناد بندری در پیشخوان دولت الکترونیک از قبیل قبض انبار و گواهی مبدأ (کاهش هزینه ها و افزایش سرعت)، صورتحساب و پرداخت اینترنتی هزینه های حمل، ارائه آمارهای دقیق مدیریتی برای بنادر و ارگان‌ها و سازمان های مرتبط، فروش قبض انبار کالا در بازار بورس کالا و یا اینترنتی، پشتیبانی از عملیات چند اپراتوری در بنادر و... برآورده ساخته است.
وی گفت: با توجه به توسعه سریع بندر چابهار و حضور اپراتورهای مختلف بندری، نیازمندی به سیستم جدید برای پشتیبانی از نیازهای کاربران اعم از امور بندری و مالی، کشتیرانی ها، عملیات بندری و... مسلم بود.
به گفته حسین پاد هم اکنون بندر چابهار به عنوان دومین بندر تجاری کشور در بکارگیری نرم افزار جدید GCOMS، از جمله بنادر پیشتاز در طرح های توسعه ای انفورماتیکی است  و نصب و راه‌اندازی این سامانه نشان از عزم راسخ این اداره کل در ایجاد زیرساختهای ICT است که موجب تسریع و تسهیل کار رانندگان و افزایش رضایت آنها شده است.