صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معرفی کارآفرین موفق؛ منصوره پناهی

چگونه کارآفرینی اجتماعی شکل گرفت و از کجا آمد؟

به گزارش کسب و کار نیوز، سخنرانی منصوره پناهی، مدیرعامل مجتمع آمزشی نیکوکاری رعد و موسسه میسا (مرکز اشتغال معلولین در سوئد)، با موضوع " شرح تجربیات سی سال کارآفرینی اجتماعی در سوئد و بررسی وضعیت کارآفرینی اجتماعی در ایران"  در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران روز یکشنبه برگزار شد.
منصوره پناهی سخنرانی خود را با این سوال "چگونه کارآفرینی اجتماعی شکل گرفت و از کجا آمد؟" شروع کرد و گروه " صلیب سرخ " را به عنوان اولین نمونه بارز کارآفرینی اجتماعی بعد از جنگ اتریش و فرانسه ، با هدف " حامی افراد زخمی ، چه دوست و چه دشمن، معرفی کرد. سپس به شرح جایگاه کارآفرینی اجتماعی در سوئد پرداخت و وضعیت کسب و کارهای فعال مربوط را بیان کرد و اینکه اینگونه شرکت ها در عین حال که خصوصی هستند به تاثیرگذاری بر روابط اجتماعی  متمرکز هستند و موجب توانمندسازی افراد می شوند.
او بعد از ذکر موارد گوناگون از کارآفرینی اجتماعی در سوئد، اظهار داشت: «با اینکه از آمدن من به ایران نزدیک به یکسال می گذرد متوجه شدم که اکثر مردم ایران تمایل دارند که کارهای خیریه فراوانی انجام دهند و امور داوطلبانه را مشتاقانه انجام می دهند ولی کارآفرینی اجتماعی در ایران نسبت به آنچه تصور می رود،  از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و انتظار می رود ایران در این حوزه، اقدامات و فعالیت های بیشتری انجام دهد.» در ادامه به مراکز خیریه اشاره کرد و آن را با کارآفرینی اجتماعی متفاوت دانست. هم چنین هدف کارآفرینی اجتماعی را حل مشکلات جامعه یا کاهش آن مشخص کرد و بعد از پاسخ دادن به سوالات چند تن از دانشجویان، گفت: نگرش جدید در کارآفرینی اجتماعی، ایجاد کارگاه و یا فراهم کردن شغل نیست بلکه دید شهروندی است.
در آخر مراسم، از طرف مسوولین دانشکده کارآفرینی، نشان دانشکده به منصوره پناهی اهدا شد و او به همراه تمامی حضار عکس دسته جمعی گرفت.