صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

انتظامی در نشست صمیمی با اصحاب رسانه:

طرح اشتراک نیم بهای مطبوعات تداوم خواهد داشت

نشست صمیمی معاون مطبوعاتی با اصحاب رسانه به میزبانی انجمن صنفی مدیران رسانه در سالن آرشیو کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

گروه فرهنگ و هنر

دکتر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست اعلام کرد: طرح اشتراک نیم‌بهای مطبوعات از آن‌جایی که فرهنگ مطالعه را در بین مردم افزایش داده و کمک بزرگی به بالا بردن شمارگان نشریات کرده، تداوم خواهد داشت.
طرح اشتراک نیم بهای نشریات کشور با درنظر گرفتن یارانه‌ها و ارائه تسهیلات ویژه اینک وارد سومین سال اجرا شده است. معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این با ارائه گزارش‌هایی از پرداختی‌ها به نشریات طی دو سال گذشته، اعلام کرده بود مصمم است با اجرای  این طرح در سال جاری و با رفع شماری از نواقص موجود و با هدف افزایش شمار مشترکان و توزیع بهینه، ضمن ارتقای سرانه مطالعه مطبوعات، نشریات را در سبد خانواده‌ها قرار دهد. براساس اعلام مسئولان معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح اشتراک نشریات تقریبا ماهانه حدود 20 میلیارد ریال برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه دارد و به‌نوعی یارانه غیرمستقیم مطبوعات به‌شمار می‌آید.
همچنین در بخش نخست این مراسم رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌ها طی سخنانی ضمن تقدیر از مدیران رسانه که در مراسم حضور یافتند، به اتحاد بین اصناف مطبوعاتی و رسانه‌ای اشاره کرد و آن را مایه خرسندی و نشانه رشد مدیریت در رسانه‌ها دانست.
محمدرضا محمدیوسفی در ادامه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار به کمپین خرید یک نشریه و استقبال مخاطبان و رسانه‌ها از آن اشاره کرد و افزود: این نشانه قدرت رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی است که تاکنون کمتر در خدمت خود اصحاب رسانه بوده و زمان آن رسیده تا با همدلی و همراهی و گریز از بخشی‌نگری به برنامه‌های ملی و گسترده و نقشی که رسانه‌ها در جامعه دارند، پرداخته شود.
در ادامه مراسم، عذرا فراهانی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی و مدیرمسئول ماهنامه دنیای قلم درباره مسائل و مشکلات اصحاب رسانه سخن گفت و سپس مهندس محسن مهرعلیزاده، رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و مدیر مسئول هفته‌نامه رفاه ملت و دکتر گلشنی، مدیر خانه فرهنگ و ایثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حوزه نقش و جایگاه رسانه به ایراد سخنرانی پرداختند. دکتر وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار و نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت بر مطبوعات، سخنران دیگر این بخش از مراسم بود که درباره لزوم اصلاح در قانون مطبوعات سخن گفت.
همچنین مدیران رسانه‌ها از معاون مطبوعاتی جهت پیگیری مطالبات‌شان قدردانی کردند.
کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری و محمد فاضلی، مدیر مسئول روزنامه ایران از جمله دیگر حاضران در این نشست بودند. همچنین محرابی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و معاونان این اداره کل و نیز ظهوریان، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از مدیرانی بودند که انتظامی را در این نشست همراهی کردند.
در بخشی از این مراسم گروه موسیقی سنتی دانوش که حامی بیماران دیستروفی است، با اجرای قطعاتی فضایی هنری به مراسم بخشید.
سازمان نظام رسانه‌ای بسیاری از مشکلات فعلی مطبوعات را بر طرف می‌کند
دکتر انتظامی در این نشست همچنین  با اشاره به تخصیص ٣٠ درصدی یارانه حمایتی مطبوعات به طرح اشتراک نشریات، از اجرای این طرح در سال‌های آینده با کیفیت مطلوب‌تر خبر داد و در عین حال گفت: سال گذشته، سخت‌ترین سال دولت طی ۵٠ سال اخیر بود و بر حوزه‌های مختلف خصوصا جامعه رسانه‌های کشور تاثیرگذار بود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اعمال ضرایب کیفی در طرح اشتراک نشریات، از ارتقای طرح رتبه‌بندی مطبوعات به شکل مطلوب‌تر و با کیفیت بیشتر خبر داد و افزود: در دوره گذشته ٩٠ روزنامه در طرح رتبه‌بندی مطبوعات مشارکت کردند اما در این دوره که مدیران رسانه‌ها از وجود فرایندهای حرفه‌ای در اجرای این طرح مطلع شدند، ١۴۵ روزنامه در طرح رتبه‌بندی شرکت کرده‌اند. انتظامی همچنین بر لزوم حمایت حداکثری از نشریات تخصصی و چندزبانه تاکید و تصریح کرد: در طرح‌های حمایتی دولت، ضریب تعدیل برای نشریات تخصصی و اختصاصی اعمال نخواهد شد و این نشریات به‌طور کامل مورد حمایت قرار می‌گیرند. وی در پاسخ به سوال برخی مدیران رسانه‌ای مبنی بر ضرورت بررسی صلاحیت حرفه‌ای درخواست‌کنندگان مجوز نشریات، خاطرنشان کرد: مطابق قانون موجود برای صدور مجوزها نباید سخت‌گیری شود اما از نظر ما صلاحیت حرفه‌ای و میزان توانایی افراد در کسب‌وکار مطبوعاتی باید توسط صنوف مطبوعاتی تایید شود.
انتظامی در پاسخ به درخواست برخی حضار مبنی بر لزوم اصلاح قانون مطبوعات، ضمن تایید این امر بر لزوم تدوین و ارائه لایحه‌ای با عنوان سازمان نظام رسانه‌ای تاکید و تصریح کرد: در قانون مطبوعات تنها رابطه بین حاکمیت و رسانه‌ها دیده شده است اما رابطه بین روزنامه‌نگاران و حاکمیت، روزنامه‌نگاران با یکدیگر و روزنامه‌نگاران با مردم – که میثاق‌های اخلاق حرفه‌ای در اینجا معنا پیدا می‌کند- و رابطه بین روزنامه‌نگاران با مدیران رسانه‌ها لزوما باید در چارچوب دیگری دیده شود و به نحوی به‌عنوان مکمل قانون مطبوعات اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه طرح سازمان نظام رسانه‌ها طی روزهای آتی به هیات دولت تحویل داده می‌شود، افزود: شبیه آنچه در خارج از کشور تحت عنوان شوراهای مطبوعات وجود دارد؛ دیگر این سازمان صنفی است که به تخلفات روزنامه‌نگاران رسیدگی می‌کند. سازمانی که برآمده از روزنامه‌نگاران است و طبیعتا تصمیمات این سازمان صنفی، برای اصحاب رسانه پذیرفتنی‌تر خواهد بود تا اینکه دستگاه‌های حاکمیتی به تخلفات رسیدگی کنند. وقتی چنین سازمانی وجود داشته باشد، طبعا بسیاری از مشکلات رسانه‌ها حل می‌شود.
نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ضمن تقدیر از انجمن صنفی مدیران رسانه‌ها برای برپایی این نشست، این انجمن را الگویی مناسب برای دیگر انجمن‌ها دانست و تصریح کرد: یکی از نشانه‌های مشروعیت یک تشکل، حضور مستمر اعضا در تحولات آن تشکل است. اعضای یک تشکل مرتبا باید مدیران را نماینده خودشان بدانند و این مهم در صورتی محقق می‌شود که نماینده مرتبا با اعضا به‌عنوان موکلان خود در تماس باشد و آنها را نمایندگی کند. وی در پایان بر ضرورت برگزاری جلساتی منظم در دوره‌های زمانی کوتاه برای ارائه گزارش و پاسخگویی مدیران و سیاست‌گذاران حوزه مطبوعات درباره طرح‌های اجرایی معاونت امور مطبوعاتی تاکید و اظهار کرد: یکی از مواهب شفافیت این است که فرایندها را برگشت‌پذیر و خطاهای احتمالی را قابل جبران می‌کند و وجود چنین جلساتی عامل بهبود و ارتقای وضعیت خواهد بود.
در ابتدای این نشست ۴ ساعته که با حضور مدیران بخش‌های مختلف معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، برخی مدیران رسانه‌ای، به بیان دیدگاه‌ها، انتقادها، مشکلات و نظرات خود در حوزه مطبوعات پرداختند.