صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

خودروسازی، صنعت و کشاورزی محور توافق

ادامه مذاکرات واعظی در مسکو

گسترش روابط تهران و مسکو در بخش های مختلف بویژه امکان همکاری در عرصه خودروسازی، صنایع سبک و سنگین و همچنین کشاورزی در دومین دور مذاکرات هیات ایرانی به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با هیات بلندپایه روسیه به سرپرستی نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی این کشور مورد تاکید قرار گرفت.

 در نشست هیات ایرانی و روسی که امروز (پنجشنبه) با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، واعظی از همکاری با روسیه در تمامی زمینه ها از جمله گسترش هر چه بیشتر روابط صنعتی و اقتصادی با جمهوری های مختلف این کشور استقبال کرد.
نیکیفروف نیز اظهار کرد که مناطق مختلف روسیه توانمندی های متنوع از جمله صنایع سنگین و سبک و همچنین کشاورزی دارند که می تواند در ارتقای سطح روابط و همکاری های دو جانبه کاربرد داشته باشد و ما نیز آماده استفاده از تجربیات ایران در زمینه های مختلف هستیم.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران، در بخشی از مذاکرات ارزش کنونی روابط اقتصادی ایران و جمهوری تاتارستان واقع در منطقه ولگای روسیه 8،5 میلیون دلار اعلام شد و طرف روسی تاکید کرد که زمینه های گسترده ای برای افزایش آن در قالب همکاری مختلف تا مرز 900 میلیون دلار وجود دارد.
بنا به اطلاعات ارائه شده، تاتارستان با چهار میلیون نفر جمعیت و 30 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در جایگاه پنجم صنعتی و دوم کشاورزی بین 22 جمهوری روسیه قرار دارد که همکاری در این زمینه ها به هیات ایرانی پیشنهاد شد.
همچنین تولید 50 درصد مواد پلیمری، نیمی از کائوچوی صنعتی و ساخت 25 درصد لاستیک روسیه در تاتارستان سبب شده است که ارزش سالانه تولیدات صنعتی این جمهوری به 31 میلیار دلار برسد.
همکاری نفتی و گازی بخش دیگری از عرصه گسترش همکاری ها در این نشست اعلام شد، زیرا تات نفت به عنوان بزرگترین شرکت تاتارستان فعال در این حوزه، پیش از این آمادگی خود را برای همکاری با ایران در عرصه های مختلف بویژه اکتشاف اعلام کرده است.
همکاری در بخش های خودرو سبک و سنگین بویژه اینکه کارخانه کاماز تاتارستان 60 درصد کامیون های روسیه را تولید می کند، صادرات بالگردهای امدادی، استفاده از توانمندی این جمهوری به عنوان یکی از قطب های تولید دارو در روسیه، برق و نیروگاهی نیز از دیگر محورهای مورد بررسی و تاکید دو هیات برای پیگیری های بیشتر اعلام شد.
در مذاکرات دیروز واعظی و نیکیفروف نیز بر گسترش همکاری ها در زمینه های ارتباطی و اینترنتی و همچنین استفاده از توانمندی های روسیه در فضای مجازی از جمله شبکه شبه فیس بوکی 80 ربانه Contact که یکی از آنها فارسی است، ایجاد مسیر بین شبکه های اجتماعی ایرانی و روسی، خودکفایی در آی سی تی و همکاری های فضایی و ماهواره ای نیز تاکید شد.
وزیر ارتباطات در مدت حضور سه روزه خود در مسکو، افزون بر دیدار های انجام شده با ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه با تعرفه صفر و کم برای کالاهای مورد توافق و نیکیفروف همچنین قرار است با دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون همکاری های دو کشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه مذاکره کند.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.