این موضوع در شرایطی که اقتصاد ما از سوی دشمنان کشور هدف تهاجم گسترده قرار گرفته و حمایت از تولید ملی وظیفه آحاد مردم و تمام مسئولان کشور است، باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد. ایجاد هیجان کاذب با توسل به سوژههای منفی، دردی از تولید ملی دوا نخواهد کرد. بخش تولید به خودیخود شرایط دشواری را سپری میکند و با مشکلات بسیاری دستبهگریبان است. بزرگ کردن این مشکلات بار اضافی بر شانههای تولیدکنندگان خواهد بود؛ همان تولیدکنندگانی که از پرتلاشترین اقشار جامعه محسوب میشوند و در سختترین شرایط تحریمی بار تامین بسیاری از نیازهای کشور را به دوش کشیدهاند. پس اگر رسانهها تولید را در هر بخشی به چالش میکشند، باید دغدغه بهبود و ارتقای کمی و کیفی آن را داشته باشند و نه افزایش مخاطبان رسانه را. وقتی هدف، فقط افزایش مخاطبان باشد، برخی رسانهها به هر وسیلهای متوسل میشوند تا آن هدف را توجیه کنند. انتظار ما بهعنوان متولیان و خدمتگزاران بخشی از تولید در حوزه کشاورزی این است که خبرهای واقعی منتشر شود تا تولیدکنندگان چوب آثار منفی یک خبر هیجانی و غیرواقعی را نخورند. متاسفانه سوژهها و تیترهای منفی، غالبا بیشتر مورد توجه هستند و همین امر تابهحال خسارات مهلکی به تولید ملی وارد کرده است. برای مثال یک مقام مسئول در مصاحبه مطبوعاتی یک ساعته، حدود 30 ثانیه را به بحث احتمال وجود پالم در لبنیات پرچرب اختصاص داد اما همین مساله به تیتر اغلب رسانهها تبدیل شد و تا مدتی طولانی بازار لبنیات را بههم ریخت و رکود بیسابقهای را به صنایع لبنی تحمیل کرد. هنوز هم اثرات منفی آن اخبار کاملا از بین نرفته است. این در حالیست که پالمی که در روغنهای خوراکی توسط مردم استفاده میشود 20 برابر مقداری است که احتمالا در برخی اقلام لبنی مانند بستنی بهکار میرود. البته در این موضوع فقط رسانهها دخیل نیستند، بلکه شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای ارتباط جمعی نیز در این وضعیت سهم دارند و محیطهای مجازی در اختیار افرادی قرار گرفته که به تبعات اقدامات خود بر تولید ملی توجهی ندارند. این وضعیتی است که در درجه اول اصحاب رسانه باید خود را نسبت به اصلاح آن متعهد کنند و قطعا اگر رسانهها در مسیر تولید اخبار صحیح در راستای نقد منصفانه و حمایت از تولید ملی حرکت کنند، امواج این حرکت به فضای مجازی و نرمافزارهای موبایلی نیز خواهد رسید.
حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی
با هیجان کاذب تولید را دچار مشکل نکنیم
نقش رسانهها در نقد نقاط ضعف و قوت و نشان دادن تیرگیها و افشای تخلفات و مفاسد بر کسی پوشیده نیست اما آنچه در این روزها کمتر به آن پرداخته میشود، این است که رسانهها ضمن اینکه در راستای تنویر افکار عمومی قدم برمیدارند نباید از سوژهها و عناوینی استفاده کنند که برداشت اشتباه برای مردم ایجاد کند.