صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه قنادان در گفتگو با «کسب‌و‌کار»:

شیرینی گران می‌شود

ممنوعیت واردات شکر باعث شده این ماده اولیه در بازار نایاب شود و بسیاری از کارخانه‌های شکلات و شیرینی را تعطیل کرده است. در این شرایط شاهد هستیم عرضه و تقاضای شکر در بازار اصلا مناسب نیست به‌نحوی که این ماده اولیه در بازار نایاب شده است.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر کارخانه‌های شکلات و شیرینی که نیاز شدیدی به شکر دارند به مرز تعطیلی رسیده‌اند. عملا شکری در بازار وجود ندارد و اگر کسی بتواند آن را پیدا کند باید با قیمتی بسیار بالا خریداری کند. 300 تا 350 کارخانه در حوزه شکلات و شیرینی فعال هستند که اکثر آنها در تامین شکر مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
شکر در بازار آزاد به راحتی یافت نمی‌‎شود
رئیس اتحادیه قنادان در گفتگو با «کسب‌و‌کار» گفت: شکر در بازار نایاب شده و همکاران بنده برای تهیه این محصول با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌اند، به‌طوری که می‌توان گفت ظرف دو ماه گذشته قیمت شکر ۵۰ درصد افزایش داشته است.
علی بهره‌مند افزود: واقعیت این است که شکر در بازار آزاد به راحتی یافت نمی‌‎شود، در حقیقت بسیاری از همکاران اذعان می‌کنند هزینه خرید شکر را پرداخت می‌کنند اما اصلا این محصول در بازار وجود ندارد که حتی گران‌تر بخرند و چنانچه این وضعیت ادامه داشته باشد دیگر صنایعی که شکر مواد اولیه آنها محسوب می‌شود، دچار مشکل خواهند شد. رئیس اتحادیه قنادان همچنین اظهار داشت: افزایش نرخ شکر و اعمال مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۹ درصدی قیمت روغن بر نرخ شیرینی تاثیرگذار است.
علی بهره‌مند با اشاره به تاثیر افزایش قیمت شکر بر بهای تمام شده شیرینی، اظهار داشت:طی  دو ماه اخیر نرخ شکر از کیلویی ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش یافته و از اینرو تولیدکنندگان وضعیت مناسبی ندارند.
وی با بیان اینکه شکر یکی از کالاهای اساسی مصرف صنایع شیرینی است، گفت: ضمن افزایش نرخ شکر، مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۹ درصدی قیمت روغن بر افزایش قیمت شیرینی اثرگذار بوده اما تاکنون مصوبه افزایش قیمت به دست اتحادیه نرسیده است.
گلایه‌های مکرر تولیدکنندگان بهره‌مند با تاکید بر اینکه از سال ۹۳ تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این مورد نداشتیم، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی، اتحادیه درخواست افزایش ۲۰ درصدی قیمت را به اتاق اصناف، سازمان حمایت از مصرف‌کننده، تولید‌کننده و سازمان صنعت و معدن ارسال کرده و امیدواریم کمیته نظارت هرچه سریع‌تر با این امر موافقت کند تا بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده نشود.
وی در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به گلایه‌های مکرر تولیدکنندگان به محض موافقت با افزایش ۲۰ درصدی نرخ شیرینی به فوریت این امر اجرایی خواهد شد، اما تا زمان اعلام رسمی اتحادیه واحدهای تولیدی حق هیچ‌گونه افزایش قیمتی را ندارند.
موازی‌کاری در قانون باید اصلاح شود
رئیس اتحادیه صنف قنادان در ادامه با اشاره به طرح ادغام اتحادیه‌های همسان گفت: یکی از معضلات اساسی در بدنه فعالان اقتصادی موضوع موازی‌کاری بین اتحادیه‌هاست که در قانون باید اصلاح شود.
علی بهره‌مند افزود: تداخل صنفی مشکلی است که دامنگیر تمام واحدها و رسته‌ها نه تنها در پایتخت بلکه در سطح کشور نیز شده است و اگر در این راستا بخواهیم عوامل ناکامی کسب‌و‌کار را بررسی کنیم، موازی‌کاری در زمره این عوامل قرار خواهد گرفت.
رئیس اتحادیه قنادان با بیان اینکه به‌طور یقین بهبود عملکرد و افزایش نیروی انسانی اتحادیه‌ها و رقابت‌پذیرکردن بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی از اثرات مثبت این طرح است، گفت: در این راستا باید کارگروهی منسجم در اتاق تشکیل شود و با بررسی عملکرد اتحادیه‌ها جلوی اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای در بدنه تشکل‌های صنفی گرفته شود. وی تاکید کرد : با این رویه ضمن تقویت روحیه همکاری بین هیات‌مدیره اتحادیه‌ها، مدیریت و افزایش میزان اشتغالزایی در بین اصناف تغییر مثبتی خواهد کرد.
فعالیت‌های غیرمجاز برخی قنادی‌های فاقد مجوز
رئیس اتحادیه قنادان با بیان اینکه صنف قنادی بیشتر از مشکلات
درون صنفی رنج می‌برد، گفت: فعالیت‌های غیرمجاز برخی قنادی‌های فاقد مجوز از اصلی‌ترین معضلات صنف قنادان به‌شمار می‌آید که هر روزه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم.
علی بهره‌مند  با اشاره به معضلاتی که اکثر قنادی‌ها با آن روبه‌رو هستند، اظهار داشت: معمولا تمام صنوف در سراسر کشور از وضعیت رکود و تحریم‌ها رنج‌های فراوانی کشیده‌اند اما در صنف ما علاوه‌بر این موضوع مشکلات و معضلات بسیاری وجود دارد که با آنها هر روزه دست‌و‌پنجه نرم می‌ کنیم.
وی با بیان به اینکه تمامی موادی که در پخت و پز شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرند از سلامت بهداشتی کامل برخوردار هستند، گفت: تمامی موادی که در بخش پخت شیرینی به کار گرفته می‌شوند دارای برچسب سلامت و استاندارد هستند.
رئیس اتحادیه قنادان تهران، ادامه داد: با تمام این شرایط اما باز هم نظارت روی قنادی‌ها ادامه دارد و در صورت مشاهده کوچک‌ترین تخلف با آنها برخورد جدی خواهیم داشت که البته تاکنون مورد خاصی در این زمینه به ما گزارش نشده است.
رشد قارچ‌گونه واحدهای غیرمجاز فانتزی و تولیدی‌های شیرینی بسته بندی
بهره‌مند با تاکید براینکه از اصلی‌ترین مشکلات ما موضوعات درون صنفی است که از آنها رنج می‌بریم، عنوان کرد: بحث فعالیت‌های غیرمجاز در هر صنفی عامل تخریب آن اتحادیه‌هاست که ما نیز در صنف قنادان بسیار از این مشکل رنج می‌بریم.
وی با توجه به اینکه درصد بالایی از واحدهای تولید شیرینی‌های بسته‌بندی به صورت غیرمجاز فعالیت دارند، اظهار داشت: متاسفانه شرایطی پیش آمده که هر روزه شاهد رشد قارچ گونه واحدهای غیرمجاز فانتزی و تولیدی‌های شیرینی بسته‌بندی هستیم که ضربات جبران‌ناپذیری به بدنه این صنف وارد می‌کنند.
رئیس اتحادیه قنادان با اعلام اینکه شناسایی واحدهای متخلف کار بسیار دشواری است، بیان داشت: فعالیت چنین واحدهایی به‌صورت نامحسوس و در بدنه قنادی‌ها صورت می‌گیرد که این راهی را برای متخلفان بازکرده که بتوانند بدون مانع در کار خود پیشروی کنند. بهره‌مند خاطرنشان کرد: موضوع رعایت حدود صنفی از دیگر مشکلاتی است که قنادی‌های سطح شهر از آن بسیار رنج می‌برند و باعث شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی صاحب جواز دچار مشکلات اقتصادی شوند.