صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» افزایش شاخص کل بازار سرمایه در روز گذشته را بررسی می‌کند

چراغ سبز بورس به رئیس جدید

شاخص بورس، روز گذشته و همزمان با مراسم معارفه غیر‌رسمی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار رشد داشت و شاخص کل با ۷۲۴ واحد افزایش رکورد رشد را به ثبت رساند.

سومین مدیر سازمان بورس در دولت یازدهم در حالی از روز پیش کار خود را در این سازمان شروع کرد که بازار سرمایه در این دوره و بعد از پر رنگ شدن انتظارات پسابرجامی نتوانسته بود در حد توقعات ظاهر شود.
تاکید مسئولان و کارشناسان بر بانک محور بودن اقتصاد ایران و تلاش برای پر رنگ کردن نقش بازار سرمایه در تامین مالی کشور با افت و خیزهای شاخص بورس قابل‌دستیابی به نظر نمی‌رسید. بازار سرمایه در این دوره همچنین در جذب سرمایه‌گذاران خارجی چندان موفق نبود. هر چند همه دلایل بی‌تمایلی مردم و سرمایه‌گذاران به تالار شیشه‌ای را نمی‌توان به مدیریت این سازمان ربط داد، اما انتقاد به عملکرد مدیریتی سازمان همواره از سوی کارشناسان وجود داشت.
به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه با ۷۲۴ واحد افزایش وارد کانال ۷۶ هزار و ۲۲۵ واحدی شد. شاخص کل هم‌وزن نیز توانست با ۸۵ درصد کاهش به کانال ۱۴ هزار و ۵۹ واحدی برسد.
شاخص آزاد شناور در آخرین روز مبادلات این هفته ۶۰۶  واحد رشد کرد و به تراز ۸۵ هزار و ۵۳۵ واحدی رسید. شاخص بازار اول و بازار دوم به ترتیب ۶۲۴ و ۸۹۹ واحد افزایش یافتند. بدین ترتیب شاخص بازار اول به رقم ۵۳  هزار و ۷۶۹ واحدی و شاخص بازار دوم به رقم ۱۶۴ هزار و ۱۰۱ واحدی رسید. در حالی دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران شاهد رشد ۷۲۴ واحدی بود که در روزهای گذشته نماگر بازار با تردید به روند افزایشی خود ادامه می‌داد که این مقدار رشد در روزهای اخیر بی‌سابقه بود. علاوه‌بر این خبر کنار رفتن محمد فطانت از سازمان بورس از دو روز گذشته رسانه‌های اقتصادی ایران را پر کرده است و افزایش به نسبت زیاد نماگر بازار دیروز با ورود شاپور محمدی به ساختمان ملاصدرا مصادف شد.
نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران، صنایع ملی مس ایران و پالایشگاه نفت بندرعباس به ترتیب با ۱۰۶، ۷۲ و ۶۸ واحد تاثیر در شاخص بیشترین نقش را در افزایش شاخص کل داشتند. همچنین سه نماد ایران‌ خودرو، ایران ترانسفو و ماشین‌سازی اراک به ترتیب با ۱۱، ۱۰ و ۹ واحد تاثیر منفی در شاخص کل سعی کردند از افزایش بیشتر نماگر جلوگیری کنند.
ارزش معاملات دیروز به رقم ۲۳۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۹۱۴ میلیون و ۸۷۷ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۵ هزار و ۶۴۳ معامله بود.
بیشترین حجم معامله در دادوستدهای دیروز مربوط به نماد معاملاتی شرکت‌های زامیاد، سرمایه‌گذاری خوارزمی و فولاد مبارکه بود. همچنین ایران ترانسفو و پالایشگاه نفت بندرعباس بیشترین ارزش معامله را در دادوستدهای دیروز به خود اختصاص داد.
نماد معاملاتی شرکت‌های مارگارین، پتروشیمی خارک، کارخانجات قند قزوین، بانک انصار، کابل البرز و بهنوش در معاملات دیروز بازگشایی شدند.
همچنین آیفکس با 3.2 واحد رشد به رقم 779.7 رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۱۸ میلیارد و ۷۹۶  میلیون و ۶۰۰ هزار بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن۲۳۹ میلیون و ۵۱ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۳ هزار و ۲۴۷ نوبت معامله بود.
حال باید دید بازار سرمایه در یک سال باقیمانده دولت یازدهم و در دوران مدیریت جدید می‌تواند انتظارات را برآورده کند یا خیر.
دکتر مرتضی عزتی، استاد دانشگاه:
نه تنها بورس بلکه تمام اقتصاد ما نیازمند سرمایه است
اساسا ما در اقتصادمان با کمبود سرمایه مواجه هستیم. سرمایه‌های کشور دست دولت و شبه‌دولتی‌هاست بنابراین مردم در اقتصاد نقشی ندارند که بتوانند در بورس فعالیت کنند.
بورس برای گسترش و رشد نیازمند آن است که همه مردم پول و دارایی داشته باشند. بخشی از دارایی‌های نفتی سنگین نیز که به دولتی‌ها، شبه‌دولتی‌ها و افراد خاص داده می‌شود، متاسفانه در بازار بورس سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
مشکل امروز بورس ما مشکل مدیریتی نیست و احتمالا این تغییر جدید در پی مسائل حاشیه‌ای مربوط به حقوق صورت گرفته است. مشکل بورس ما، مشکل مدیریت کلان کشور است، چرا که با سرمایه و صاحب سرمایه رابطه خوبی ندارد.
امروز نه تنها بورس بلکه تمام اقتصاد ما نیازمند سرمایه است. ما تا به امروز به‌شدت با سرمایه‌دار و صاحب سرمایه مبارزه کرده‌ایم و باید بدانیم چرخ اقتصاد با سرمایه می‌چرخد.
دکتر ضیاءالدین خرمشاهی، استاد دانشگاه:
با حذف موانع بازار بورس به مسیر صحیح خودش هدایت خواهد شد
بورس فی‌نفسه رونق‌آفرین نیست و نیازمند یکسری عوامل دیگر است. بازار بورس ایران با وجود برخورداری از مدیریت‌های کارآمد در زمان‌های مختلف، هنوز نتوانسته به نحو شایسته ای رشد کرده و جای خود را پیدا کند و برای رشد و قرار گرفتن در مسیر صحیح، لازم است موارد زیر اتفاق بیفتد:
1) رسیدن به سطح مطمئنی از ثبات اقتصادی
2) پایین آمدن نرخ سود سپرده‌های بانکی
3) محدود شدن واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند
اگر این سه شاخص مورد تدبیر قرار بگیرند، می‌توان به آینده بورس امیدوار بود، در‌غیر‌این صورت شاهد فراز و فرود مقطعی خواهیم بود.
در این میان تغییر مدیریت سازمان بورس را به‌شدت مثبت و خوش بینانه ارزیابی می‌کنم زیرا یکی از مدیران با اعتماد وزیر اقتصاد به‌عنوان مدیرعامل محسوب شده‌است و این نشان‌دهنده این است که رشد و تعالی بورس جزو چشم‌انداز وزارتخانه است. همچنین تصور بر این است که اراده دولت از این طریق، جان بخشیدن به بورس در یک سال باقیمانده از عمر دولت است.
از مدیریت جدید تنها انتظار می‌رود مانعی بر سر کارها ایجاد نکند. اگر موانع را حذف کنند، بازار بورس مثل هر بازار دیگری به مسیر صحیح خودش هدایت خواهد شد.