صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ذبیح‌ا... نیکفر، سخنگوی فراکسیون صنایع دستی و گردشگری مجلس

ارز آوری صنایع دستی

امروزه نیازمند ایجاد بستر مناسب و تقویت بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در حوزه گردشگری هستیم.

شاهد هستیم کشورهای مختلف اقدام به کپی‌برداری از هنر ایرانی کرده‌اند و از این طریق ارزآوری به همراه دارند از اینرو نقش وزارت امور خارجه نقش بسیار مهمی در بازاریابی و معرفی فرهنگ و هنر ایرانی است.
از سوی دیگر، با توجه به لزوم تولید کالاهای متناسب با سلایق بازارهای جهانی در شرایط پساتحریم، ارزآوری و صادرات صنایع دستی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
همچنین ارزش افزوده این هنر ناشی از کار و هنر انسانی است .از اینرو پتانسیل‌های هر استان در حوزه صنایع دستی باید شناسایی و راهکار مناسب برای افزایش میزان صادرات صنایع دستی و نیز آموزش تولید‌کنندگان در زمینه صادرات صنایع دستی ایجاد شود.
متاسفانه امروزه توجه مناسبی به کارگاه‌های کوچک تولیدکننده صنایع دستی نمی‌شود و در این میان بازاریابی خوبی برای صادرات و به نمایش گذاشتن صنایع دستی ایرانی که نماد تاریخی کهن و نشان فرهنگی سرزمینی بزرگ است، انجام
 نمی‌شود. این درحالی بیان می‌شود که ظرفیت خوبی در بخش صنایع دستی در راستای اشتغالزایی وجود دارد و با ایجاد رونق در این حوزه می‌توان بخش‌های مختلف صنعت گردشگری مانند صنایع دستی را ایرانی را به جهانیان معرفی کرد. امروزه نیازمند ایجاد بستر مناسب و تقویت بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در این حوزه هستیم.
وزارت امور خارجه نقش بسیار مهمی در بازاریابی برای صنایع دستی ایرانی بر عهده دارد و در این میان نمی‌توان نقش رایزن‌های فرهنگی و سفیران ایرانی در معرفی فرهنگ ایرانی توسط صنایع دستی نادیده گرفت. سفارتخانه باید مرکزی برای معرفی هنر و فرهنگ سرزمین کهن ایران باشد.
برای توسعه صنعت بخش‌های مختلف گردشگری مانند صنایع دستی به اتخاذ تصمیمات مناسب از سوی مسئولان نیاز است. تمام دستگاه‌ها موظف هستند از این بخش حمایت کنند و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید سیاست‌های جامع و کاربردی را برای ایجاد تحول در این بخش درنظر بگیرند.
ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به کارگاه‌های کوچک تولیدکننده صنایع دستی می‌تواند گام خوبی در راستای زنده نگه داشتن هنر ایرانی باشد و به‌عنوان مثال بانک‌ها می‌توانند با ارائه وام‌های خوداشتغالی در این حوزه نقش پررنگی را ایفا کنند.
امروزه کشورهای مختلفی اقدام به کپی‌برداری از هنر ایرانی می‌کنند و از این طریق ارزآوری خوبی برای کشورشان انجام می‌دهند از اینرو باید با اقدامات اساسی در این حوزه از بروز چنین مسائلی جلوگیری شود.
ضرورت دارد برای کالاهای موجود صنایع دستی بازارهای جهانی مناسبی پیدا کنیم و از سوی دیگر باید به این موضوع توجه شود که کالاهای مورد نظر بازارهای جهانی و متناسب با سلایق آنها را در داخل کشور تولید کنیم.