صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد

تخصیص ۲۲ هزار میلیارد تسهیلات برای نوسازی ناوگان کلانشهرها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شده تا ناوگان فرسوده کلانشهرها بازسازی شود؛ تولید و شماره‌گذاری موتور سیکلتهای کاربراتوری از ابتدای مهر ماه ممنوع است.
 سعید متصدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به موضوع ریزگردها و گرد و غبارهای اخیر کشورمان اظهار کرد: در روزهای گذشته شاهد طوفانهای گرد و غباری بودیم که منشأ آن برون‌مرزی و از کشور عراق و سوریه بود؛ در صورتی که این کانون‌ها فعال نمی‌شد، شاهد شرایط سالم و کیفیت هوا بودیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه کانونهای داخلی گرد و غبار تا حدودی کنترل می‌شوند و ما نیز فعالیتهای اجرایی نظیر تفکیک خاک، کاشت نهال و مدیریت آب را در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در‌ آلودگیهای اخیر و تولید آلاینده‌ها در سطح کلانشهرها و شهرهای غربی عوامل انسانی دخیل نبوده‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه از نظر آلاینده‌هایی که انسان تولید می‌کند ما مورد خاصی از ابتدای سال نداشته‌ایم و آلودگیها برگرفته از گرد و غبار سایر کشورها بود که این بی‌سابقه است.
متصدی ادامه داد: تولید آلاینده‌های اکسیژن، منوکسید کربن، اکسیدهای ازت و بخشی از ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون کنترل شده است و حتی شاهد بوده‌ایم که از ابتدای سال 95 تا به امروز هیچ روزی ناشی از آلاینده‌های انسان‌ساز، آلودگی شده است و همه مشکلات آلودگی روزهای اخیر ناشی از گرد و غبارهای مرتبط با منشأ خارجی بوده و در خوزستان،‌ لرستان و کردستان هیچ‌کدام از کانونهای داخلی فعال نشده‌اند.
وی یکی از عمده دلایل ایجاد توده گرد و غبار در کشور عراق و توجه نکردن به مهار کانونهای گرد و غبار را وجود ناامنی در این کشور دانست و گفت: متاسفانه شرایط نامطلوب ناامنی فعالیت‌های لازم مهار گرد و غبار را سخت‌تر از گذشته کرده است اما با این حال ما قطعنامه‌ای طی دو ماه گذشته برای کنترلاین پدیده به سازمان ملل ارائه کردیم که امیدواریم اجرایی شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی تمامی کانون‌های گرد و غبار داخلی خبر داد و افزود: در هر استان برنامه جامع کاهش گرد و غبار را داریم و این مهم ابتدا از استان‌های غربی و سپس جنوبی آغاز خواهد شد.
متصدی به برنامه‌ریزی انجام شده برای تالاب هورالعظیم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این کانون شناسایی و حتی تا حدود زیادی آبگیری شد که توانستیم بخش عمده‌ای را مدیریت کنیم.
وی افزود: تالاب شادگان نیز مدیریت شده و هامون با توجه به بحث احیاء تالاب‌ها کنترل شده است؛ تالاب جازموریان و تالاب‌های استان یزد شناسایی و کنترل شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کانون‌های استان خوزستان مورد مالچ‌پاشی قرار گرفته است و در حال تولید نهال هستیم و در فصل مورد نظر به کاشت و بهره‌برداری برسد.
متصدی موضوع گرد و غبار را حل‌شدنی اما زمان‌بر دانست و اظهار کرد: پدیده گرد و غبار باید چندین سال مدیریت شود و برنامه‌های لازم برای آن انجام پذیرد که خوشبختانه ما نیز در این زمینه فعالیت‌ها را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه دست پیدا کنیم.
وی یادآور شد: متاسفانه در گذشته صحبت‌هایی مبنی بر غیرقابل حل بودن پدیده گرد و غبار مطرح می‌شد که ما به شدت آن را رد می‌کنیم چرا که پدیده گرد و غبار موضوعی حل شدنی است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پدیده گرد و غبار را ناشی از باد و بارگیری باد از محل‌هایی که منجر به ورود گرد و غبار می‌شوند دانست و گفت:‌ اصل موضوع گرد و غبار اخیر از دیگر کشورها بود اما ممکن است این کانون‌های خارجی برخی کانون‌های داخلی را بارگیری کند که ما نیز تمهیدات لازم برای جلوگیری از فعالیت کانون‌های داخلی گرد و غبار را مورد توجه قرار داده‌ایم.
متصدی تاکید کرد: فعالیت‌های مرتبط با گرد و غبار و کنترل آن مستلزم پشتیبانی، بودجه و زمان است که ما نیز صورت مسئله را شناخته و به دنبال راه‌حل هستیم.
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده با 22 هزار میلیارد ریال هزینه
وی به مصوبه دولت و برش یک‌ ساله آن برای آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: مصوبه‌ای که بعد از ابلاغ اجرایی خواهد شد، مباحث گوناگونی را مد‌نظر دارد که یکی از با اهمیت‌ترین آنها حمایتهای مالی بانک‌ها برای جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی است که به همین منظور 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شده است تا ناوگان فرسوده کلانشهرها بازسازی شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، یکی دیگر از بندهای مصوبه دولت را ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده دانست و افزود: به‌زودی خودروهای فرسوده‌ای که در داخل کلانشهرها تردد می‌کنند با تخلفات جرائم رانندگی مواجه می‌شوند و با آنان برخورد قانونی خواهد شد.
متصدی تصریح کرد: موضوع معاینه فنی یکپارچه خودروها از دیگر مصوبات دولت در بحث برش یک‌ ساله آلودگی هوا است که خوشبختانه این مهم به صورت پایلوت در حال انجام است که امیدواریم شاهد اجرای مناسب آن در کشور باشیم.
تولید و شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر ماه ممنوع
وی جلوگیری از تولید موتورهای کاربراتوری را یکی از تاثیرات اصلی مصوبه قوه مجریه دانست و‌ گفت:‌ تولید و شماره‌گذاری موتور‌سیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر ماه امسال ممنوع خواهد بود و حتی دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی از خرید موتورهای کاربراتوری منع شده‌اند و دستگاه‌های دولتی به غیر از اورژانس و آتش‌نشانی از تردد با موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شده‌اند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن دیگر مصوبات گفت‌: حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده،‌ توسعه حمل و نقل مترو، طرح فاینانس واگن‌های مترو، برخورد با تاکسی‌های غیرفعال در شهرها،‌ جایگزینی مینی‌بوس‌ها به جای تاکسی‌های غیرفعال، خاموش کردن خودروها در زمان درجا کار کردن، توزیع گازوئیل کم گوگرد، اجرایی شدن طرح کهاب و توجه به راهکارهای کاهش آلودگی هوا بخشی از مصوبات مطرح شده بود که به زودی اجرایی خواهد شد.
سازمان محیط زیست بر تعطیلی مدارس نظارت می‌کند
متصدی با اشاره به موضوع تعطیلی مدارس‌، دانشگاه‌ها و کاهش ساعات اداری در ایام آلودگی بیش از حد مجاز گفت: از زمستان سال گذشته که بحث تعطیلی‌ها در برخی روزها مطرح شد، سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت یافته تا به این موضوع توجه کند و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید نسبت به ساماندهی تعطیلیها اقدام کنند.
وی افزود: فعالیتهای اجرایی را از زمستان سال گذشته آغاز کردیم و امیدواریم بتوانیم ساماندهی تعطیلات و کاهش ساعات اداری را زمان‌بندی کنیم.لایحه برخورد با فعالیت‌های مجرمانه منجر به آلودگی زیست‌ محیطی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: لایحه برخورد با فعالیت‌های مجرمانه منجر به آلودگی محیط زیستی مطرح است و به طور جدی با این نوع فعالیت‌ها برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: این لایحه بعد از گذشت دو ماه از مصوبه برش یک‌ ساله دولت در زمینه آلودگی هوا باید تدوین و پس از تایید به مجلس ارائه شود و سازمان حفاظت محیط زیست این لایحه را با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط تدوین خواهد کرد.
متصدی در پایان از اصلاح آیین‌نامه مربوط به ارزیابی زیست‌محیطی در دولت خبر داد و گفت: دولت برای تبدیل این لایحه در مجلس نهم تلاش‌هایی انجام داد اما با برخی بی‌مهری‌ها مواجه شد و متاسفانه در صحن علنی مجلس این لایحه رد شد که امیدواریم دوباره در این دوره از مجلس در مسیر تصویب قرار گیرد و حتی تا زمان ارائه این لایحه به مجلس دهم نیز دولت اصلاحیه‌هایی را انجام داده که کار قطعی شده و در حال انجام است.