صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تیمور رحمانی، استاد دانشگاه

اثرات منفی خروج بریتانیا بر بازارهای مالی جهان

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گرچه به‌صورت موقتی در قیمت نفت شوکی ایجاد خواهد کرد اما به‌طور کلی از آن‌جایی که این موضوع ربط چندانی به مسائل حوزه نفت ندارد، به‌نظر نمی‌رسد آنها را دچار تحولاتی سازد.

 این رویداد البته در رابطه با بازار طلا و قیمت آن از آن‌جایی که این بازار کاری و فعال است و به عنوان دارایی مالی عمل می‌کند، اثر مثبتی بر جای خواهد گذاشت که برعکس آن بر قیمت سهام و اوراق قرضه اثر منفی‌ای دارد. در رابطه با بورس آثار این خروج اینگونه نیست چراکه بورس کشور ما چندان متاثر از دنیای خارج نبوده و اینگونه اتفاقات بر آن اثر قابل مشاهده‌ای ندارد. بورس کشور ما تاکنون متاثر از دنیای خارجی نبوده و اتفاقاتی که در بورس کشور افتاده، در بورس سایر کشورها دیده نشده است. بنابراین دور از تصور است که این اتفاق روی بورس کشور اثر شدیدی بگذارد اما این اتفاق در هرحال از آن‌جایی که تضعیف اقتصاد کشورهای دنیا را در پی خواهد داشت و روی بازارهای مالی آنها اثر سویی به‌جا می‌گذارد یا به عبارتی اثر منفی‌ای برای اقتصاد سایر کشورها به همراه می‌آورد، روی صادرات، کسب‌وکارها، سهام و سایر شاخص‌های اقتصادی کشور‌ها نیز اثر منفی‌ای داشته که البته به‌طور کلی برای کشور ما محسوس نیست.
انگلیس به جهت مالی تا حدود زیادی منفک از اروپاست و در حوزه سیاست‌های مالی از آن متفاوت است برای همین خروج آن تاثیر چندانی بر بازارهای مالی ندارد اما اگر این کشور جزو حوزه یورو بود، اثر آن بسیار می‌توانست شدید باشد حال اینکه این کشور در حوزه یورو قرار ندارد و نباید از خروج آن منتظر اتفاق چندان خاصی در بخش‌های مالی بود.