صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب وکار» گزارش می دهد

پیامدهای مالی «برگزیت»

نتیجه آرای همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به خروج این کشور از اتحادیه منجر شد. درنتیجه این رخداد، قیمت هر اونس طلا تا حدود 12 درصد رشد پیدا کرده و با افزایش 70 دلاری به یک هزار و 335 دلار رسیده است.

علاوه بر آن طبق آنچه در خبرها آمده، آثار این خروج تاکنون ضمن کاهش برابری پوند با یورو و دلار، دامن بورس‌های جهان را گرفته و حتی سبب سقوط و تعطیل شدن برخی بورس‌ها از جمله در کره‌جنوبی شده است. علاوه بر آن بورس‌های اروپایی نیز در پی انتشار این خبر کاهش 10 درصد را تجربه کرده‌اند. همچنین نشریه اشپیگل در آلمان نیز در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در خبری با عنوان «جمعه سیاه در آلمان» از بزرگ‌ترین سقوط مالی آلمان طی 8 سال اخیر خبر داده است. از اینرو باوجود اتفاقاتی که در بازارهای مالی کشور‌های دنیا درنتیجه این خروج پیش آمده، احتمال ایجاد تغییر در فضای داخلی اقتصاد کشور و همچنین بازارهای داخلی پیش‌بینی می‌شود.
کامران ندری، معاونت پژوهشی در پژوهشکده پولی و بانکی:
بهبود یافتن روابط کشورهای اتحادیه با ایران
به‌نظر نمی‌رسد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت تاثیری روی بازار‌های داخلی کشور داشته باشد چراکه بازارهای کشور ما بازارهای بسته‌ای هستند و از تحولاتی که در دنیا اتفاق می‌افتد، چندان تاثیر نمی‌پذیرند اما در بلندمدت با توجه با این رخداد که در رابطه با اتحادیه اروپا پیش آمده، ممکن است در رابطه با کشورهای اتحادیه با ایران تغییراتی رخ دهد که البته قابل پیش‌بینی نیست. اگر به‌دقت ملاحظه کنیم، انگلستان در 1+5 نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و از آن‌جایی که سیاست‌های این کشور متمایل با آمریکا بود و این دو کشور در سیاست‌گذاری‌های خود در برابر کشور‌ها سیاست‌هایی همسو با هم داشتند که روی نگرش و رفتار سایر کشورهای عضو با کشور ما تاثیرگذار بود، پیش‌بینی می‌شود خروج این کشور از اتحادیه به بهتر شدن روابط کشور ما با اتحادیه اروپا منجر و تا حدود زیادی نگرش و سیاست‌های کشورهای عضو اتحادیه نسبت به کشور ما تعدیل شود. این موضوع مشخصا روی اقتصاد کشور ما و بهتر شدن شاخص‌های اقتصادی کشور اثرگذار خواهد بود.
حسن مرادی، استاد دانشگاه:
تک روی پوند در بازارهای مالی
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا غیرمترقبه بود و خیلی‌ها احتمال می‌دادند که شهروندان بریتانیایی رای به خروج ندهند؛ درباره سیاست‌مداران انگلیسی هم نظر بر این بود و گمان می‌کردند به مانند همه‌پرسی اسکاتلند با موفقیت همراه نباشد اما در میان این همه تعجب بالاخره رای‌دهندگان انگلیسی با 54 درصد از آرا رای به خروج از اتحادیه دادند. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عواقبی دارد که در حال حاضر دشوار است درباره آن اظهارنظری کرد اما در کوتاه‌مدت به‌نظر می‌رسد به کاهش ارزش پوند استرلینگ منجر شود و به فرایندهایی که درنتیجه اتصال انگلیس به جا‌های مختلف اروپا وجود داشت، لطمه بزند، مثلا در سیاست خارجی مشترک که در مذاکرات هسته‌ای نیز انگلیس جزئی از آن به‌عنوان پروسه بازار مشترک بود، انگلیس دیگر می‌تواند مستقل  عمل ‌کند؛ درباره بازار‌های پولی نیز باید گفت با کاهش ارزش پوند تک‌روی پوند در بازارهای مالی ادامه پیدا می‌کند. در رابطه با مناسبات اقتصادی هم با توجه به اینکه روابط آن با بازار مشترک محدود می‌شود، مهاجرت و توریسم و تردد شهروندان اروپایی به این کشور با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود. از آن‌جایی که لندن مرکز مبادلات پولی و مالی بین‌المللی است و مسائل مربوط به بیمه‌های بین‌المللی، فروش نفت و مواردی از این دست در آن انجام می‌شود، می‌تواند بر بسیاری از این شاخص‌ها تاثیر بسیاری بگذارد اما اینکه بخواهیم به این زودی درباره تاثیرات آن نظری بدهیم یا اینکه از مشکلات ناشی از خروج این کشور از اتحادیه حرفی بزنیم، کاردشواری  است.
کمیل طیبی، استاد دانشگاه:
ایجاد محدودیت در دسترسی به بازار بریتانیا
بریتانیا کشور مهمی است و در اتحادیه اروپا نقش مهمی را ایفا می‌کرد. از طرفی این کشور دارای پولی قوی و قابل رقابت با واحدهای پولی دیگر چون یورو و دلار است. از اینرو خروج این کشور از اتحادیه اروپا هم بر این اتحادیه، هم بر کشور انگلیس و هم برای کشور ما تحولاتی را رقم خواهد زد که آثار آن از هم متمایز است. اولویت اثر مهم و قابل بررسی این اتقاق سیاسی است، به همین دلیل آثار اقتصادی نیز درنتیجه این اتفاق سیاسی بروز خواهد کرد. برای مثال در پی خروج این کشور فرصت‌های شغلی‌ای که درنتیجه اتصال این کشور با اتحادیه و همکاری‌های آن با کشورهای عضو می‌توانست برای نیروی کار آن وجود داشته باشد، از دست می‌رود و همچنین جریان سرمایه بین بریتانیا با کشورهای عضو دچار مشکل می‌شود و شرایطی به‌وجود می‌آید که لازم است در آن کنترل سرمایه صورت گیرد، مثلا یکپارچگی با کشورهای عضو اتحادیه برای انگلیس این نکته مثبت را داشت که نیروهای کار بتوانند برای کار از صنعت کشوری به کشور دیگر بروند یا جذب صنایع مختلف شده و به بازارهای کشورهای دیگر هم در زمینه تقاضا و هم در زمینه عرضه دسترسی داشته باشند. زمانی که این دسترسی قطع شود، صنایع، نیروی کار و ... از این امکانات محروم می‌شوند و شرایط برای آنها سخت‌تر می‌شود. بنابراین این موضوع آثار منفی زیادی را به‌دنبال دارد که یکی دیگر از آن کاهش قدرت اتحادیه اروپا به‌دلیل خروج یک عضو نیرومند و قوی است. از طرفی لازم است بدانیم بسیاری از کشورهای اتحادیه در زمان بروز بحران با کمک اتحادیه قادر به کنترل بحران می‌شدند اما برای کشور انگلیس با این خروج دیگر امکان چنین کمک‌هایی از سوی اتحادیه نیست.
علاوه بر آن این موضوع بر تفاهمات و قراردادهای کشور بریتانیا با کشورهای دیگر از جمله کشور ما نیز اثر می‌گذارد به این ترتیب که وقتی کشور ما قراردادی با یک کشور عضو اتحادیه می‌بندند، سایر کشورهای عضو نیز می‌توانند در این قرارداد به نوعی سهیم باشند، برای مثال یک قرارداد سرمایه‌گذاری از طرف عضو اتحادیه با کشور ما می‌تواند به سرمایه‌گذاران یا صنایع سایر کشورهای عضو نیز اجازه و امکان سرمایه‌گذاری در کشور ما را بدهد. بنابراین زمانی که کشور انگلیس عضو اتحادیه نباشد، این امکان برای سایر کشور‌ها وجود نخواهد داشت و مهم‌تر اینکه دسترسی صنایع ما به بازار بریتانیا را با محدودیت مواجه می‌کند.