صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وحید شقاقی- استاد دانشگاه

ضرورت استفاده از چندین ارز در روابط تجاری

بسیاری از کشورهای دنیا که در مسیر توسعه قدم برمی‌دارند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که در مبادلات تجاری خود با کشور‌های دیگر از سلطه دلار رهایی پیدا کنند و از حاکمیت آن خارج شوند.

 نیت آنها خروج از آسیب‌های احتمالی‌ای است که در صورت استفاده از دلار، پیش می‌آید. به همین دلیل اکثر این کشورها برای رسیدن به استقلال پولی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود سعی می‌کنند در پیمان‌ها و مبادلات تجاری از این روش استفاده ‌کنند.
مانند قراردادی که بین چین و روسیه بسته شد و در آن دو طرف سعی کردند به جای استفاده از دلار به عنوان واسطه تجاری از واحد پول ملی خود یعنی روبل و یوآن استفاده کنند. روسیه حتی در یک برهه از این کار برای تهدید کشور آمریکا استفاده کرد. برای نمونه به این کشور هشدار داد که در مبادلات تجاری خود دیگر از دلار استفاده نخواهد کرد. اثر مثبت این موضوع به‌ویژه در روابط تجاری کاهش ریسک مبادلات تجاری در نتیجه فشارها یا تهدیدات سیاسی از جانب برخی از کشورهاست. علاوه بر این، این امر باعث مقاوم‌سازی اقتصادی و ایجاد اطمینان خاطر در امضای قراردادها و پیمان‌هایی است که با کشورهای دیگر بسته می‌شود. بنابراین لازم است به جای استفاده از دلار یا ارزهای واسطه‌ای در روابط و پیمان‌های اقتصادی با تکیه بر چند ارز یا دو ارز، از فشار‌های اقتصادی و سیاسی سایر کشور‌ها رهایی جست.