صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روحانی در مراسم افتتاحیه: شفافیت قانون می خواهیم

آغاز مجلس د هم

د‌همین د‌وره مجلس شورای اسلامی روز گذشته با حضور منتخبان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات لشکری و کشوری آغاز به‌کار کرد .

 به گزارش ایرنا، 55 نفر از اعضای ارکستر سمفونیک صد اوسیما سرود  ملی جمهوری اسلامی ایران را به‌صورت زند ه اجرا کرد ند  و پیش از آغاز مراسم افتتاحیه د همین د وره مجلس شورای اسلامی کلیپی از د ستاورد ها و اقد امات جمهوری اسلامی ایران از مانیتورهای مجلس شورای اسلامی پخش شد .
طبق ماد ه 2 آیین‌نامه د اخلی مجلس، نخستین جلسه هر د وره مجلس شورای اسلامی طبق اصل 65 قانون اساسی با حضور حد اقل د وسوم مجموع نمایند گان رسمیت می‌یابد ، د ر آغاز جلسه آیات 35 تا 42 سوره شوری تلاوت شد  و 55 نفر از اعضای ارکستر سمفونیک صد اوسیما سرود  ملی کشورمان را د ر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اجرا کرد ند . ریاست جلسه افتتاحیه مجلس شورای اسلامی را اعضای هیات سنی مجلس بر عهد ه د ارند ، عبد الرضا هاشم زاهیی منتخب مرد م تهران به عنوان رئیس، مصطفی ذوالقد ر به عنوان نایب‌رئیس، فاطمه حسینی منتخب مرد م تهران و سمیه محمود ی منتخب مرد م شهرضا اعضای هیات سنی را تشکیل می‌د هند . پس از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب، وزیر کشور گزارشی د رباره انتخابات مجلس د هم به منتخبان و مقامات کشوری و لشکری ارائه کرد ، پس از آن مراسم سوگند  انجام شد  و د ر پایان جلسه، نمایند گان برای بزرگد اشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی (ره) و شهید ان انقلاب اسلامی و اد ای احترام و تجد ید  عهد  با آنان د ر مرقد  مطهر آن حضرت و بهشت‌زهرا حضور یافتند .
براساس ماد ه 3 آیین‌نامه د اخلی مجلس، نمایند گان حاضر د ر مجلس طبق اصل 67 قانون اساسی سوگند  یاد  کرد‌ند ، متن سوگند نامه توسط رئیس قرائت شد  و نمایند گان به حالت اجتماع د ر حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگند نامه را امضا کرد‌ند .
نمایند گان اقلیت‏‌های د ینی این سوگند  را با ذکر کتاب آسمانی خود  یاد  کرد‌ند .
نمایند گانی که د ر جلسه نخست شرکت ند اشته باشند ، باید  د ر نخستین جلسه رسمی که حضور پید ا می‌کنند ، سوگند  را به‌جا آورند  و ذیل سوگند نامه را امضا کنند .
جایگاه نمایند گان، پس از ارائه اعتبارنامه نمایند گان به مجلس به حکم قرعه تعیین می‌شود  و د ر د فتر مخصوص ثبت خواهد  شد . قرعه‏‌کشی هر سال تجد ید  می‌شود .
رئیس‌جمهوری، معاونان وی، اعضای هیات د ولت، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌ا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ی گلپایگانی رئیس د فتر مقام معظم رهبری، آیت‌ا... جنتی د بیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری و سفرای کشورهای خارجی از جمله شخصیت‌هایی بود‌ند  که برای حضور د ر مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی از آنان د عوت به عمل آمد ه بود.
روحانی: مرد م به‌د نبال مجلسی بود ه‌اند  که بتواند  خود سری‌ها را مهار کند
رئیس‌جمهوری قوه مقننه را مظهر حاکمیت مرد م و نظارت عمومی د انست و گفت: مرد م ایران از بیش از 100 سال پیش همواره د ر پی مجلسی قوی و کارآمد  بود ند ، مجلسی که قد رت قانون‌گذاری د ر چارچوب منافع ملی و موازین اسلامی د اشته باشد  و بتواند  خود سری‌ها را مهار کند . به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح شنبه د ر آیین افتتاحیه د همین
د وره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : به یک معنا قوه مجریه و قوه قضائیه از قبل به صورتی وجود  د اشت اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود ‌ آمد ، این قوه مقننه مظهر حاکمیت مرد م، مظهر نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور، تنوع سلایق و‌ آرا د ر یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی بود . روحانی گفت: گرچه معمولا اگر جامعه با مشکلی مواجه شد ، مرد م مشکل جامعه را از آن د ستگاه اجرایی و د ولت می‌د انند  یا گاهی موفقیت‌های بزرگ را از آن د ولت می‌خوانند  اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت است مجلس و قوه قضائیه و د یگر ارکان نظام، سهم خود  را د ارند  و آنجا که
خد ایی ناکرد ه مشکل وجود  د ارد ، آنجا نیز مجلس به‌ویژه سهم خواهد  د اشت.
وی افزود : بنابراین برای حل معضلات و مشکلات کشور ما نیازمند  به تعامل هستیم البته همه د رنهایت تسلیم قانون هستیم و اجرای قانون، گاهی کمی سخت و کمی تلخ اما د ر عین حال الزامی و ضروری است.
رئیس د ولت تد بیر وامید  اظهار د اشت: من برای وزیر علوم 5 بار و برای وزیر ورزش و جوانان 4 بار به مجلس آمد م. ممکن است با انتظار‌ها منطبق نباشد  اما د ر عین حال ما باید  تسلیم قانون باشیم و هر آنچه مقررات قانونی است ولو سخت و مشکل، آن را مجری باشیم. با اجرای قانون است که می‌توانیم از مشکلات کشور به‌خوبی عبور کنیم.
روحانی گفت: مرد م ما د ر انتخابات د همین د وره مجلس که همزمان بود  با پنجمین د وره مجلس خبرگان رهبری رشاد ت و رشد  فکری و عقلی فوق‌العاد ه‌ای را از خود  نشان د اد ند . هیچ گروه وجناحی د ر هیچ مرحله‌ای انتخابات را تحریم نکرد  و هیچ کس از پیچ وخم‌های مقررات انتخاباتی خسته نشد ، همه از حد اقل فرصت حد اکثر استفاد ه را کرد ند . وی اد امه د اد : فهرست‌هایی د رست کرد ند ، ترکیب جناح‌ها و گروه‌ها و گویی مرد م و نمایند گانی که خود  را د ر معرض آرای مرد م قرار د‌اد ه بود ند  این‌بار قبل از بحث احزاب و جناح‌ها به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا برای حل مسائل کشور بود ند . روحانی گفت: همه به‌خوبی می‌د‌انیم که اگر مشکل بزرگی د ر این کشور باشد  با اتحاد  و وحد ت و رهنمود های رهبر معظم انقلاب با انسجام و مقاومت می‌توانیم به‌خوبی از مشکلات عبور کنیم.
رشد  اقتصاد ی 5 د رصدی  د ر سال جاری
رئیس‌جمهوری یاد آور شد : ما د ر آغاز شروع د ولت یازد‌هم با مشکلات و تلاطم‌های اجتماعی و اقتصاد ی مواجه بود یم که با همکاری مجلس و با حمایت مرد م توانستیم از بسیاری از آنها به‌خوبی عبور کنیم.
وی افزود : د ر طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصاد ی خبری نیست و جای آن را آرامش د ر بازار گرفته است. از تورم خطرناک د و رقمی که می‌توانست برای جامعه ما اد امه آن بسیار مشکل‌آفرین باشد ، امروز از تورم 40 د رصد  به 10 د رصد  رسید ه‌ایم و امسال به تورم تک‌رقمی خواهیم رسید . روحانی گفت: همه تلاش د ولت بر این بود  که از رکود  عبور کند . رشد  منفی، شایسته این مرد م نبود  و ازینرو د ر سال 93 ما رشد  3 د رصد ی را د‌اشتیم و د ر سال 94 باوجود  همه مشکلات نگذاشتیم به رشد  منفی برسیم و رشد  یک د رصد ی را د اشتیم و د‌ر سال جاری ما به رشد  5 د رصد  خواهیم رسید  و همه برنامه‌ها بر این است که مرد م و جامعه ما از لحاظ فقر و بیکاری د ر امان باشند .
برای رسید ن به رشد  اقتصاد ی نیاز به سرمایه‌گذاری د اریم
رئیس‌جمهوری اد امه د اد : هیچ د ولتی نیست و هیچ مسئولی نیست که برای مرد م خود  فقر یا بیکاری را بخواهد ؛ ما باید  اشتغال و زند گی‌ای که مرد م بتوانند  با راحتی بگذرانند  و د رآمد  قابل قبول د اشته باشند ، برای مرد م فراهم کنیم.
روحانی افزود : برای اشتغال و رفع فقر، نیاز به اختراعی ند‌اریم؛ کشورهای فراوان د ر این زمینه تجربه‌های فراوانی د ارند . بسیاری از کشورها هستند  که از لحاظ استعد اد  انسانی و همچنین از لحاظ منابع ماد ی شرایط‌شان از ما پایین‌تر است اما د ارای رشد  اقتصاد ی مناسبت‌تری هستند . وی اد امه د اد : برای اینکه د ر این کشور جوانان تحصیلکرد ه ما مشغول به کار شوند  و اشتغال مناسب با تحصیلات آنها فراهم شود ، راهی جز رشد  اقتصاد ی و رونق اقتصاد ی ند اریم. رئیس د ولت یازد هم اضافه کرد : د ر د و د هه اخیر کشوری را سراغ ند اریم که بد ون تعامل با جهان به رشد  اقتصاد ی و اشتغال مناسب د ست یابد . ما د ر چارچوب اقتصاد  مقاومتی هستیم که اقتصاد ی است د رونزا و برون‌گرا؛ اقتصاد ی که زایش، تولید  و رشد  او د ر د رون است اما گرایش و نگاه او به بیرون است.
روحانی گفت: د ر سایه اقتصاد  مقاومتی و یک رشد  مناسب اگر امسال به رشد  5 د رصد ی که هد ف ماست، د ست یابیم. این رشد  برای اشتغال ما کافی نیست؛ همان که د ر سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمد ه ما باید  به سمت رشد  8 د رصد ی حرکت کنیم و اگر بناست به رشد  8 د رصد  برسیم، نیاز به سرمایه‌گذاری د اریم. وی افزود : قیمت نفت به‌گونه‌ای نیست که فکر کنیم د ر سال‌های پیش‌رو به‌راحتی به ‌بشکه‌ای 100 د لار د ست پید ا می‌کنیم. اگر این‌چنین است پس برای رسید ن به رشد  8 د رصد ی باید  به الزامات این رشد  توجه کنیم. یکی از الزامات رشد  8 د رصد ی سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد  د لاری از منابع خارجی است؛ یعنی علاوه بر اینکه از تمام سرمایه‌گذاری‌های د‌اخلی استفاد ه می‌کنیم سالانه بین 30 تا 50 میلیارد  میلیارد  د لار باید  از منابع خارجی اخذ کنیم.
ضرورت مشخص کرد ن جغرافیای سرمایه، بازار و تکنولوژی
رئیس‌جمهوری گفت: ما د ر برجام به این نقطه رسید یم که اگر وحد ت و انسجام د ر میان مرد م باشد ، همکاری و هماهنگی بین قوا باشد ، خطوط قرمزی که رهبری معظم آن را ترسیم کرد ه‌اند  مراعات شود ، افراد  شایسته و صالح برای انجام کار انتخاب شوند ، ما می‌توانیم مشکل بزرگی را حل کنیم. روحانی افزود : د ر مذاکرات هسته‌ای که د ر برابر شش قد رت بزرگ بود یم که یکی د و قد رت جزو د شمنان قبلی و امروز ما هستند ، ما توانستیم از یک مساله پیچید ه و معضل بزرگ با تد بیر عبور کنیم و منافع و مصالح مرد م را تضمین کنیم. وی اد امه د اد : امروز
 د‌ر سایه برجام، فضایی برای ما ایجاد  شد ه که می‌توانیم از سرمایه خارجی، بازار خارجی برای صاد رات کالا و از تکنولوژی خارجی به خوبی استفاد ه کنیم.رئیس‌جمهوری گفت: ما د ر مجلس شورای اسلامی د‌هم و د ولت یازد هم باید  د ر کنار هم جغرافیای سرمایه، جغرافیای بازار و جغرافیای تکنولوژی را مشخص کنیم و د ر اقتصاد  مقاومتی که د یپلماسی اقتصاد ی به عنوان یکی از وظایف برای د ولت مشخص شد ه، از د یپلماسی اقتصاد ی بتوانیم به‌خوبی استفاد ه و بهره‌برد اری کنیم.
شرط تحقق رشد  اقتصاد ی
روحانی افزود : این کار برای ما یک ضرورت است، برای اینکه بتوانیم کشور را به رشد  مناسب و جوانان را به اشتغال مناسب که د ر شان آنان است، برسانیم.وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب د ر چند ین نوبت اقتصاد  را اولویت اصلی کشور د انسته و امروز نیز د ر پیام‌شان اقتصاد  و فرهنگ اسلامی را به عنوان د و اولویت برای مجلس د هم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران تعیین کرد ند ، تصریح کرد : گاهی د ر نگاه اول تضاد ی را از وجود  امکانات، استعد اد ها و ظرفیت‌های فراوان د ر این کشور و از طرفی کلکسیونی از مشکلات متعد د  مشاهد ه می‌کنیم، ما می‌توانیم از مشکلات‌مان با استفاد ه از توان و امکانات به‌خوبی استفاد ه کنیم و یک شرط بیشتر
 ند ارد .وی اد امه د اد : آن شرط این است که همه آنهایی که امروز د ر این مجلس اجتماع کرد یم، از منتخبان مرد م د‌ر مجلس شورای اسلامی جد ید  تا سایر مقامات و بزرگان و تا نیروهای مسلح، اگر همه د ست‌به‌د ست هم د هیم و اولویت اول را اقتصاد  و اجرایی کرد ن سیاست‌های اقتصاد  مقاومتی بد انیم، خواهیم توانست به رشد  مناسب حتی د ر سال‌های آیند ه به رشد  8 د رصد  د ست پید ا کنیم. روحانی اضافه کرد : باید قانون‌گذاری، د ستگاه قضایی، قوه مجریه و نیروهای مسلح، باید همه د ر کنار هم باشیم و سیاست ما برای اد اره کشور تد بیر و خرد ورزی باشد  و سیاست ما برای اد اره کشور استفاد ه از همه امکانات د‌رونی و بیرونی به نفع منافع ملی و خواست مرد م باشد .رئیس‌جمهوری اضافه کرد : مرد م ما د ر این انتخابات آری‌هایی گفتند  و نه‌هایی گفتند ، مرد م د ر این انتخابات خواستار بهبود  وضعیت زند گی مرد م و روابطی توام با ‌آرامش و عزت با د نیای خارج بود ند ، مرد م ما د ر این انتخابات خواستار حل مشکلات سیاسی جامعه و به‌ویژه مشکلات اقتصاد ی بود ند .
خود  را فرزند  مجلس می‌د انم
روحانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قواعد  بازی افراد  جامعه و شهروند ان را د ر زمین بزرگ کشور و جامعه تعیین می‌کند ، تصریح کرد : اگر قواعد  بازی شفاف نباشد ، هر قد ر بازیگر قوی و تمرین کرد ه باشد  د ر کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد  بود .
وی افزود : انباشت قوانین مشکلی را از پیش نخواهد  برد ، تورم قوانین مساله‌ای را حل نخواهد  کرد . ما شفافیت قوانین را می‌خواهیم، ما قوانینی را می‌خواهیم که راه را به‌خوبی برای بازیگران جامعه ما مشخص کرد ه باشد . امروز به‌جای تد وین پشت‌سر هم قوانین، نیاز به تنقیح قوانین د اریم.
طرح کمتر و لایحه بیشتر
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد : به کیفیت قانون نیازمند یم نه به کمیت قانون. این جمله را از این باب می‌گویم که خود  را فرزند  مجلس می‌د انم؛ 20 سال د ر مجلس شورای اسلامی تجربه د ارم، همه ما د ر مجلس د هم باید  از تجربه 9 د وره قبل به‌خوبی استفاد ه کنیم.روحانی گفت: کیفیت قوانین ما و همکاری د ر تد وین قوانین بین مجلس و د ولت که اگر بشود  طرح کمتر و لایحه بیشتر، یعنی همکاری فکری بیشتر بین د‌ولت و مجلس؛ نه تنها د ولت و مجلس که استفاد ه از د انشگاهیان و مراکز تحقیقاتی؛ از آنهایی که د ر زمینه اقتصاد ی، اجتماعی و فرهنگی تجربیات طولانی د ارند .
وی خاطرنشان کرد : اگر بتوانیم از افکار جامعه و از انجمن‌های تخصصی به خوبی استفاد ه کنیم، آنگاه قاد‌ریم قوانینی را وضع کنیم و مجلس ود ولت د ر کنار هم بتوانیم محیط کسب و کار را آسان بکنیم، جلوی فساد  و قاچاق بایستیم، مسائل بانکی را حل‌وفصل کنیم و بتوانیم د ر این جامعه کاری کنیم که هد ف رشد  اقتصاد ی 8 د رصد ی د ر سال‌های آیند ه برای ما امکان‌پذیر باشد .
در مجلس د هم شاهد  همکاری بیشتری خواهیم بود
وی افزود : مطمئنم د ر مجلس د هم شاهد  همکاری بیشتری خواهیم بود . به حول و قوه الهی، ضمن اینکه همین جا لازم می‌د انم از همه نمایند گان مجلس د وره نهم چه آنهایی که د و مرتبه به مجلس د هم راه یافتندو چه آنهایی که د ر انتخابات شرکت نکرد ند  یا توفیق حضور د ر مجلس نیافتند  و خد مات د یگری را د ر کشور بر عهد ه خواهند  د اشت؛ از همه آنها به‌ویژه هیات رئیسه مجلس نهم، ریاست محترم مجلس نهم که د ر بسیاری از زمینه‌ها و به‌ویژه د ر زمینه برجام ما را یاری کرد ، تشکر کنم.
روحانی اد امه د اد : روزها و ساعت‌های ملامت آوری هم د‌اشتیم اما د ر مجموع مجلس به خوبی د ر این مساله مهم د ر کنار د ولت د ر کنار مرد م همه با هم زیر سایه رهنمود ها و د ستورهای مقام معظم رهبری توانستیم مهم‌ترین مساله سیاسی کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی را به وجه احسن و با کمترین هزینه به مقصد  برسانیم.
 دیگران سهم ما را د ر اوپک نمی‌برند
رئیس‌جمهوری گفت: امروز خوشحالیم سهم ما را د ر اوپک د یگران نمی‌برند ؛ ما به‌زود ی به سهمیه قبلی‌مان د‌ر زمینه صاد رات نفت خواهیم رسید . د ر طول سال 91 تا 94، حد ود  180 میلیون د لار صاد رات نفتی که باید عاید  ما شود در سایه تحریم به د ست ما نرسید  و اگر می‌رسید  امروز شاهد  اشتغال‌ و رشد های فراوانی د ر بخش‌های مختلف کشور بود یم. بی‌ترد ید  ما نیاز به همکاری د اریم. روحانی خاطرنشان کرد : اراد ه د ولت مثل گذشته بیش از گذشته حسن سلوک با د یگر قوا و با مجلس شورای اسلامی خواهد  بود . ان شاء‌ا... به حول و قوه الهی کاری کنیم د ر کنارهم که اول رضای حق را به د ست آوریم و بعد هم رضای مرد م.