صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گزارش برگزاری همایش سراسری روابط عمومی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

سومین همایش سراسری روابط عمومی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان ها و شرکت های وابسته صبح امروز برگزار شد.

 معزی در همایش روابط عمومی های وزارت ارتباطات تصریح کرد؛ با توجه به نوع خدماتی که این وزارت به مردم می دهد، وظایف روابط عمومی های آن هم فاصله قابل توجهی با دیگران خواهد یافت. فعالیت روابط عمومی وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات شاخص استبه گزارش خبرنگار اخبارداغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در سومین همایش روابط عمومی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رتبه بندی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در سال جاری گفت: روابط عمومی وزارت ارتباطات در برآوردهای دو سال گذشته جزو وزارت خانه های فعال و تلاش گر در حوزه ارتباطات بوده است و امیدواریم با توجه به دیدگاه وزیر ارتباطات و رئیس مرکز روابط عمومی این رویکرد ادامه یابد.معزی به نگاه کلان دولت به حوزه ارتباطات اشاره کرد و اظهار داشت: ارتباطات در زندگی روزمره تاثیر به سزایی دارد و نگاه به پیشینه این وزارتخانه به ویژه تغییر نام آن نشاندهنده میزان تاثیر این حوزه بر زندگی افراد بوده است.وی در عین حال، تغییر نام این وزارتخانه را موجب فراگیری ماموریتهای آن برشمرد و افزود: تبدیل وزارت ارتباطات از یک وزارت خانه فنی و خدماتی به یک وزارت خانه راهبردی وظیفه روابط عمومی های این حوزه را سنگین تر کرده است.معزی از اتخاذ برخورد منطقی توسط دولت یازدهم نسبت به حوزه ارتباطات خبر داد و افزود: دولت فارغ از دیدگاه های انقباضی و انبساطی به حوزه ارتباطات که منفعلانه هستند، نگاه علمی منطبق بر تحولات ارتباطی و نیازهای فرهنگی، دینی، جامعه اسلامی- ایرانی را اتخاذ کرده است.دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با بیان این که فعالیت های مشترک روابط عمومی ها در وزارت ارتباطات معنای جدیدی می یابد، خاطر نشان کرد: با توجه به نوع و گستره خدماتی که این وزارتخانه به مردم می دهد، وظایف روابط عمومی های آن هم فاصله قابل توجهی با دیگران خواهد یافت. معزی ادامه داد: وزارت ارتباطات با درک منطقی این حوزه باید برای افزایش کیفیت زندگی، از این فضا بهره گیرد.دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تحول نوع نگاه رسانه در جامعه اظهار داشت: دبیر خانه شورای اطلاع رسانی دولت به عنوان دستگاه سیاستگذار و هماهنگ کننده سیاستهای ارتباطی دولت وظیفه سنگینی در این زمینه دارد.معزی همچنین با اشاره به تغییر سبک زندگی ایرانی گفت: باید روابط عمومی ها نسبت به این تغییرات برنامه ریزی کنند تا توسعه متوازن در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شاهد باشیم.وی خواستار معرفی خدمات نه تتها از لحاظ فنی بلکه از لحاظ فرهنگی شد و گفت: استفاده درست و منطقی از حوزه ارتباطات و فهم دقیق آن از نظر فرهنگی، به تنهایی وظیفه وزارت ارتباطات نیست و آگاهی بخشی به جامعه از وظایف ما هم به شمار می رود.فرنقی زاد؛ مدیریت افکار عمومی وظیفه روابط عمومی ها است:رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین همایش روابط عمومی ها وزارت، از تغییر کاربری روابط عمومی به مدیر افکار عمومی گفت.مدیریت افکار عمومی وظیفه روابط عمومی ها است به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرنقی زاد با تبریک اعیاد شعبانیه و روز ملی روابط عمومی به تمام دست‌اندرکاران حوزه، بر لزوم آشنا شدن با شرایط جدید کار در این حوزه تاکید کرد و گفت: این حوزه به سرعت در حال تغییر است و بسیاری از مسایل آن هم برای ما ناشناخته است و باید بیشتر روی آن کار کرد.وی در ادامه به تاثیر فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی اشاره کرد و گفت: به تبع این تاثیرات رویکرد رسانه ای در جامعه تغییر کرده و امروزه شاهد علاقه روزافزون به شبکه‌های مجازی در دنیا هستیم.فرنقی زاد با بیان برخی نرم افزارهای محبوب در دنیا علت اقبال جمعی به این شبکه ها را ناشی از میل انسان ها به تایید برشمرد و خاطر نشان ساخت: افراد دوست دارند با جمعی باشند که با آنها همراه بوده و نظرات آنها را تایید می کند و فضای مجازی این امکان را به همه داده است.وی با اشاره به سادگی دسترسی به این فضا، ادامه داد: این فضا می‌تواند نیازهای درونی انسانها از جمله احترام و تایید دیگران را برآورده کند و از این رو،‌ همه می‌تواند با آن ارتباط برقرار کنند.وی همچنین بحث اقتصادی فضای مجازی را سودآور دانست و گفت: کسانی که با شناخت درست این فضا و نیازهای مخاطبان با تولید نرم افزارهای کاربردی وارد شوند، توانسته اند موفق شوند.رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی همچنین با تاکید بر انتظار مسوولان وزارت ارتباطات از حوزه روابط عمومی مبنی بر مدیریت افکار عمومی گفت: تلاش کنید روابط عمومی از حالت تشریفات به مدیر افکار عمومی تغییر یابد.فرنقی زاد تصریح کرد: فضای مجازی رویکرد رسانه ای را تغییر داده و به سرعت اخبار چه منفی و چه مثبت در این فضا منتشر و در اختیار انبوه افراد قرار می گیرد و لازم است برای انتقال مطالب و تاثیر مطلوب سریع اقدام کرد. در این مراسم که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای اطلاع رسانی دولت همراه خواهد بود چند کارگاه آموزشی از جمله"روابط عمومی موبایل"، "فضای مجازی آسیب ها و مخاطرات"، تجاری سازی در فضای مجازی" و "ارتباطات الکترونیک و تحولات پیش رو" برگزار می شود.لزوم بازتعریف وزارت ارتباطات با توجه به فراگیر شدن اینترنت:عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به گسترش نقش اینترنت و فضای مجازی در زندگی مردم و اقتصاد گفت: گریزی نیست که در شرایط کنونی و فراگیری اینترنت عنوان وزارت ارتباطات را بازتعریف کنیم.سعیدرضا عاملی در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت ارتباطات با تمامی ارکان زیرمجموعه با بیان اینکه ۷۰ درصد امور اداری در کشورهای توسعه یافته به فضای مجازی منتقل شده است، اظهار کرد: در واقع با این کار زندگی اول در کنار زندگی دوم قرار گرفته است.این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: متأسفانه جایگاه روابط عمومی سازمان های ما درخور وظایف شان نیست و در دوره اخیر هم شاهد تنزل جایگاه آنها بودیم.وی با عنوان اینکه زمانی وزارت پست، تلگراف و تلفن به ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام داد، ابراز کرد: گریزی نیست که در شرایط کنونی و فراگیری اینترنت باید فکری به حال این مقوله و عنوان وزارت ارتباطات را بازتعریفی کنیم.او ادامه داد: کشور هلند سال ۱۹۹۲ وزارت اینترنت را تشکیل داد. نیازمند بازنگری در ساختار وظایف روابط عمومی براساس این مهم هستیم.عاملی با اشاره به اینکه محیط مجازی محیطی ادامه دار است، گفت: متناسب با ظرفیت های فناوری، ساختار کاری روابط عمومی ها نیز باید به شکل مداوم در حال تغییر باشد.وی یادآور شد: تحول در روابط عمومی ها یک ضرورت گریز ناپذیر است زیرا در سال ۲۰۲۵ حدود ۹۱ درصد از کشورهای توسعه یافته و ۶۹ درصد اقتصادهای نوظهور از اینترنت استفاده می کنند.استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر حجم GDP دنیا ۱۰۷ تریلیون دلار است که ۱۴٫۷ تریلیون دلار مربوط به اینترنت می شود.وی عنوان کرد: روابط عمومی مسئول سواد اینترنتی در سازمان ها است. برخلاف کسانیکه تصور می کنند ICT شغل ایجاد نمی کند باید گفت به ازای هر ایجاد شغل در این حوزه ۲٫۳ شغل دیگر ایجاد می شود.عاملی تصریح کرد: روابط عمومی وزارتخانه ها تنها نباید صحبت های وزیر و وکیل را در سایت وزارتخانه قرار دهند و باید نادیده ها را مطرح و معرفی کنند تا به اصطلاح ارتباطاتی، لال و مرده نشوند.