صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

خشکسالی اصلی‌ترین مشکل لرستان

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: طی بارش‌های شدید 443 میلیارد تومان به استان خسارت وارد شد.

 رضا آریایی در جمع خبرنگاران، افزود: بارش 650 میلی‌متری در استان طی چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده به‌طوری‌که در برخی از ایستگاه‌های استان میزان بارش تا 850 میلی‌متر نیز رسید.
وی اظهار کرد: در پی وقوع سیلاب در سال‌جاری دو رودخانه بادآور دلفان و کشکان در پلدختر طغیان کرد و در طی بارش‌های شدید 443 میلیارد تومان به استان خسارت وارد شد.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان تصریح کرد: در پی 72 ساعت بارندگی در سطح استان شاهد بارش 146 میلی‌متری بارندگی بودیم، به‌طوری‌که شدت این بارش‌ها سبب آبگرفتگی مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها شد.
آریایی با بیان اینکه سال‌گذشته سیلاب 260 میلیارد تومانی به استان خسارت وارد کرد، اضافه کرد: سال گذشته گزارش خسارت‌های ناشی از سیلاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شد که پس از احصاء گزارش 23 میلیارد تومان اعتبار عمرانی، کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی مصوب شد، اما متأسفانه تنها اعتبارات پروژه‌های ضروری مانند راه و ابنیه تحقق پیدا کرد.
وی افزود: گزارش خسارت‌های سیلاب امسال نیز برای معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه‌ریزی کشور و سازمان بحران ارسال شد تا در ماه‌های آینده اعتباراتی به استان تخصیص دهند.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان اظهار کرد: خشکسالی اصلی‌ترین مشکل استان است و می‌تواند گفت خشکسالی که یک دهه کامل در این استان اتفاق افتاده است با یک‌سال بارندگی جبران نخواهد شد و به‌طور یقین در ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد.
آریایی تصریح کرد: هم‌اکنون دستگاه‌های اجرایی لرستان از کمبود و فرسودگی تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی رنج می‌برند و یکی از مشکلات چند سال گذشته تاکنون عدم تخصیص اعتبارات ماده 10 مدیریت بحران برای خرید تجهیزات است.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده آتش‌سوزی جنگل‌های استان آغاز شد و اگر اعتباری برای تأمین تجهیزات در شهرستان‌های استان در اختیار نباشد با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.