صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نقش روابط عمومی در اقتصاد مقاومتی

آنجه مدنظر مقام معظم رهبری با تاکید بر افزایش تولیدات داخلی و ترویج رویحه اولویت دادن به محصولات داخل کشور است که در نهایت اصلاح الگوی مصرف و ارتقای تولید و افزایش توان رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی و در نهایت افزایش ثروت، ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی در جامعه منجر خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی “اقتصاد مقاومتی” همواره بر پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی برای شکست و عقب نشینی دشمن، افزایش توان ملی برای رویارویی با بحران‌های رو به افزایش جهانی تاکید داشته اند. بر طبق منویات ایشان اجرای اقتصاد مقاومتی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت می بخشد که زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق آن به مثابه حماسه اقتصادی فراهم خواهد کرد.در این میان انتقال صحیح و متناسب بند بند این سیاست ها برای اجرایی شدن و دست یافتن به آنچه در بر گیرنده اهداف تدوینی برنامه اقتصاد مقاومتی در سازمانها و به طریق اولی در جامعه است، یکی از وظایف خطیر روابط عمومی هاست. این وظیفه آنجا نقش مهم تری به خود می گیرد که یاد داشته باشیم انتقال پیام و مفهوم سیاست های اقتصاد مقاومتی به بدنه سازمان هماهنگ با وظایف و ماموریت های آن و از سویی کشف و مدون سازی ارتباط میان بندهای این منشور شکوهمند، با محصولات و کارکردهای آن در جامعه، هوشمندی و شناخت کاملی از جامعه، رسانه ها و ضرورت های روز آن را می طلبد.از آنجا که روابط عمومی ها صاحبان رسانه بوده و امروزه به نوعی خود به یک رسانه مستقل و جامع تبدیل شده اند، با شناخت صحیح از ارتباطات و تعاملات درون و برون سازمان ها و نیز انتخاب هوشمندانه زبان و بیان مخاطبان هر رسانه این مکان را دارند تا افزون بر انتقال پیام، و تدوین چشم انداز روشن حاصل از اجرای سیاست های مقاومتی، در انگیزه بخشیدن و هدایت افکار عمومی برای رسیدن به هدف مشترک که همانا تولد الگویی کامل و یکپارچه از اقتصادی شکوفا و خلاق بر اساس چارچوب های دینی و اسلامی است، به جهانیان معرفی کنند این پدیده می تواند از یک سو سبب وحدت، همبستگی و وفاق ملی شود و از سوی دیگر جامعه نیز می تواند از این پدیده در ایجاد همگونی، جهت دهی افکار عمومی و هماهنگ سازی دیدگاههای مردم و جامعه نسبت به دستاوردهای آن اثرگذار باشد این مهم در واقع به نوعی اجرای بند 1 اقتصاد مقاومتی است که هدف آن فعال کردن تمامی امکانات و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و افزایش مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی و همچنین تشویق همکاری های گروهی با تاکید افزایش درآمد جامعه است.روابط عمومی ها این امکان را دارند تا با ایجاد فضای مناسب و انگیزشی، از راه معرفی و برقراری تعامل سازنده میان بدنه ارگان ها و یا سازمانها به یکدیگر مانند رسانه های داخلی و یا برگزاری نشست های دوره ای، ضمن توانمند سازی کارکنان از راه افزایش دانش و ایجاد راههای دسترسی به منابع اطلاعات، با بستر سازی برای معرفی افراد خلاق و توانمند، به تقویت روحیه رقابت بین ایشان اقدام کرده و با معرفی پتانسیل های موجود در سازمان، همه کارکنان از ظرفیت های آن بهره ببرند. آنچه مد نظر بند سوم و پنجم اقتصاد مقاومتی می باشد شناسایی و بکارگیری این نیروهای خلاق و خوش فکر به طور قطع سازمان های را شکوفا کرده و در نهایت به بهبود فرایندهای کار و تولید و افزایش بهره وری خواهد انجامید.آنجه مدنظر مقام معظم رهبری با تاکید بر افزایش تولیدات داخلی و ترویج رویحه اولویت دادن به محصولات داخل کشور است که در نهایت اصلاح الگوی مصرف و ارتقای تولید و افزایش توان رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی و در نهایت افزایش ثروت، ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی در جامعه منجر خواهد شد. همچنین در شناسایی و معرفی افراد مولد، خوش فکر و خلاق به جامعه و الگوسازی از ایشان روابط عمومی ها بسیار موثر و فرهنگ ساز خواهند بود.از آنجا که این سیاست ها بر مبنای تداوم پیشرفت و تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله مدون شده و متکی بر اقتصاد دانش محور و پویا می باشد، روابط عمومی ها می توانند با بهره برداری از ظرفیت ایجاد شده در زمینه رسانه های نوین و نیز بسترهای موجود در شبکه های اجتماعی با نگاه بندهای 16ضمن تغییر رویکرد از رسانه های سنتی و پرهزینه، با چابکی از فضای موجود، بهره مناسب برده و ضمن صرفه جویی در هزینه های عمومی با تاکید بر اصلاح و بهبود ساختارها بخش های دیگری از جامعه را که هدف رسانه ها و ابزارها نو وتکنولوژی می باشند، به جمع مخاطبان خود بیفزایند. همچنین با بهرگیری از همین بستر روابط عمومی ها می توانند به رصد هوشمندانه اخبار پرداخته و و نشان دادن واکنش های سریع به تحولات و دگرگونی ها جامعه را هدایت کنند.